کابل کیسه ای یکی از انواع کابل ها می باشد که در بین مردم آشناست و عموم مردم اگر با آن کار نکرده اند اما آن را دیده اند! این نوع کابل یکی از متداول ترین و پر استفاده ترین کابل ها در صنعت برق می باشد. خوب است بدانید دلیل پر استفاده بودن این کابل، کاربرد های متنوع ان در صنایع و مصارف مختلف می باشد. از این کابل برای سیم کشی و مصارف خانه ها، اداره ها و … استفاده می شود. در ادامه به کاربرد های این سیم بیش تر می پردازیم.

کابل کیسه ای چیست؟

در ابتدا خوب است به این مورد بپردازیم که اصلا کابل کیسه ای چیست و از مواردی تشکیل شده است. این نوع کابل به ‌طور معمول تشکیل ‌شده از دو رشته سیم می باشد که به‌ طور موازی در کنار هم قرار گرفته ‌اند و هادی آن از جنس مس می باشد. اما لزوما تعداد این رشته سیم ها دو عدد نیست و گاهی تعداد آن ها به سه عدد نیز می رسد. عایق این نوع کابل نیز مانند سایر کابل ها از پی وی سی می باشد. همین طور غلاف کابل نیز معمولا به رنگ سفید و آن هم از جنس PVC می باشد.

از کابل کیسه ای در چه مواردی استفاده می شود؟

همان طور که در بالاتر گفته شد از این کابل در موارد زیادی استفاده می شود و یکی از دلایل پر استفاده بودن و شناسا بودن این کابل نیز همین است! به طور کل از این کابل ها در مکان هایی که فشار فیزیکی و مکانیکی کم تر باشد بیش تر استفاده می شود.

به همین دلیل استفاده ی اصلی کابل کیسه ‌ای در وسایل الکتریکی از جمله تلویزیون‌ ها و سایر لوازم برقی مشابه می ‌باشد. زیرا در این وسایل فشار کم تر است.

البته این یکی از موارد مصرف این نوع کابل ها می باشد. کابل های کیسه ای انواع مختلفی دارند که هرکدام با توجه به کاربرد خود استفاده می شوند. یکی از انواع کابل های کیسه ای که بسیار در ساختمان ها مورد استفاده است، کابل زیر گچی می باشد.

کاربرد این کابل در فضا هایی که نیاز به مخفی سازی کابل در زیر گچ وجود دارد، می باشد. از دیگر موارد استفاده از این کابل ها می توان به مصارف و استفاده در آزمایشگاه ها، کارخانه ها ، چراغ مطالعه ها، وسایل برقی مانند چرخ گوشت و میکسر ها، رابط ها و تجهیزات اداری اشاره کرد.

مزایای استفاده از کابل های کیسه ای کدام است؟

استفاده از کابل های کیسه ای نسبت به سایر کابل ها دارای مزایایی است. به دلیل همین مزایا است که استفاده از این کابل ها زیاد است و طرفداران زیادی دارد. در ادامه به مزایای این کابل ها می پردازیم:

  • انعطاف پذیری در این نوع کابل نسبت به سایر کابل ها بیش تر و بالاتر می باشد.
  • کیفیت این نوع کابل ها نسبت به کابل های دیگر بالا می باشد و مقاومت خوبی دارد.
  • این کابل ها سبک هستند و این دلیل باعث می شود تا گزینه ی مناسب تری برای استفاده باشند و استفاده از آن ها بیش تر باشد.
  • این کابل ها به دلیل ساختار خوبی که دارند فضای کمی را اشغال می کنند.
  • دارای روکش برای حفاظت از رشته های کابل که این  مزیت بر خلاف سیم بند تخت است که فاقد غلاف می باشد.

انواع کابل کیسه ای کدام است؟

همان طور که در بالاتر گفته شد، کابل های کیسه ای به دلیل استفاده های زیادی که دارند و هم چنین کاربرد های متنوع آن ها، انواع متفاوتی دارند. در ادامه به انواع کابل کیسه ای از نظر سایز می پردازیم:

1. کابل کیسه‌ ای H03VVH2-F

این نوع کابل یکی از انواع کابل های کیسه ای می باشد. این کابل کابل افشان تخت سبک است که این نوع کابل دارای سطح مقطع‌ های 0.5 و 0.75 میلی‌ متر مربع می باشد. این کابل جهت استفاده در مواردی است که دمای آن حداکثر به 70 درجه ی سانتی گراد برسد.

این دما بیش تر متعلق به وسایل برقی و صوتی نظیر تلویزیون، چرخ گوشت و… می باشد. قطر این نوع کابل نیز نسبه به سایر کابل ها کم تر است به همین دلیل ظریف تر است و جای کم تری را اشغال می کند.

2. کابل کیسه ‌ای H05VVH2-F

یکی دیگر از انواع کابل های کیسه ای این کابل می باشد. این نوع کابل نیز کابل افشان تخت بوده با این تفاوت که دارای سطح مقطع‌ های 1، 1.5 و 2.5 میلی ‌متر مربع می‌ باشد. این نوع کابل نسبت به کابل نوع بالا بسیار پر استفاده تر و پرکاربرد تر می باشد.

همان طور که گفته شد این کابل در سه نوع تولید می شود که تفاوت در سطح مقطع های آن می باشد. مناسب‌ ترین ولتاژ عبوری برای این نوع کابل ‌ها 300 ولت است. کابل ‌‌های کیسه ‌ای دارای انعطاف ‌پذیری بالایی می ‌باشند که به دلیل جنس مسی هادی آن‌ ها است.

هم چنین عایق آن نیز مانند سایر عایق ها از پی وی سی یا همان پلی وینیل کلرید می باشد. این نوع کابل به دلیل نوع و جنس عایقی که در آن استفاده شده است مقاومت بالایی در برابر گرما ساییدگی و فرسوگی دارد و این از دلایلی است که این نوع کابل را به یکی از پرطرفدارترین کابل ها تبدیل کرده است.

این کابل در برابر گرما و دمای بالا مقاومت بیش تری نسبت به سایر کابل های دیگر دارد و این نیز یکی از دلایل دیگر معروفیت این مدل کابل می باشد.

دلیل دیگری که باعث پرطرفدار بودن این نوع کابل می باشد تنوع در سایز و اندازه ی آن می باشد.

در پایان باید به این نکته اشاره شود که با توجه به نکات گفته شده این کابل یکی از کابل های پرطرفدار در بین متخصصان در این حوزه می باشد. اما باز هم هنگام خرید کابل باید توجه به موقعیت و استفاده و کاربرد  شود و خرید خودسرانه و بدومن تحقیق کافی ممکن است درست نباشد و تایید نشود. بنابر این در هنگام خرید کابل حتما با متخصصین در حوزه ی برق و الکتریسیته مشورت نمایید.

مطالب مرتبط