در دنیای پیش رفته ی امروزی الکتریسیته نقش مهمی را ایفا می کند. به همین دلیل وسایل و تجهیزاتی که این انرژی شگفت انگیز را حمل می کنند نیز بسیار مهم اند. یکی از این تجهیزات که وظیفه ی مهم حمل برق را بر عهده دارد، کابل برق می باشد. اما کابل برق چیست؟ اجزای کابل برق کدام است؟ چه کابل برقی برای خریدن مناسب است؟

در ادامه با اجزای کابل برق آشنا خواهیم شد.

کابل برق چیست؟

کابل برق یکی از تجهیزات مهمی است که از یک یا چندین رشته نازک به هم تنیده تشکیل می ‌شود. این رشته‌ ها توسط قسمت بسیار مهمی تحت عنوان عایق که می ‌تواند از جنس مواد مختلفی باشد، تشکیل می‌ شود.

از کابل‌های برق برای هدایت جریان های الکتریکی استفاده می‌ شود.

کابل برق از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از ان ها وظایف خاصی بر عهده دارند. این اجزا ی کابل برق، بر اساس نوع کاربردی که دارند تعیین می ‌شوند.

در ادامه با اجزای کابل برق بیش تر آشنا خواهیم شد.

اجزای کابل برق کدام است؟

کابل بر دارای اجزای مختلفی می باشد. هادی ، شیت، نوار میکا، عایق و….

هادی

اصلی ترین بخش کابل برق را هادی تشکیل می دهد. وظیفه ی هادی، هدایت  و انتقال جریان الکتریکی می باشد. جنس هادی از آلمینیوم و یا مس پیچیده و تابانده شده می باشد.

جنس هادی عمده ی کابل ها از مس می باشد زیرا مس قیمت پایین تری نسبت به آلمینیوم دارد. اما وزن مس از آلمینیوم بیش تر است.

برای خطوط برق با ولتاژ بالا از آلمینیوم  به علت سبکی و انتقال جریان سریع استفاده می شود اما در ولتاژ های پایین هنوز مس به علت قیمت مناسب تر طرفداران بیش تری دارد.

شیت هادی

شیت هادی که به ان غلاف یا سپر رسانا نیز می گویند، این قطعه معمولا بصورت نواری از مس یا گاهی آلیاژ سرب به عنوان سپری در برابر امواج الکترومغناطیس در کابل وجود دارد، تعبیه می شود. این لایه مقاومت بالایی دارد و فرسودگی ان در برابر عوامل فیزیکی بسیار بالاست. شیت های سربی معمولا سنگین تر و عموما اتصال آن ها دشوار تر از نمونه های مسی می باشد، اما ظرفیت جریان خطای بالاتری را دارند.

نوار میکا

مقاومت کابل در برابر حرارت بالای آتش سوزی را نوار میکا ایجاد می کند. این اصلی ترین وظیفه ی نوار میکا می باشد. این نوار می تواند تا دمای 850 درجه ی سانتی گراد را نیز تحمل کند. محل قرارگیری این لایه، بین هادی و نوار اسکرین هادی می باشد.

عایق

عایق را می توان یک پوشش محافظتی دانست که جریان الکتریسیته را متوقف می کند. از عایق ها معمولا به منظور ایزوله کردن هادی کابل و جلوگیری از هدایت جریان الکتریسیته استفاده می کنند.

این عایق از خطرات ناشی از جریان الکتریسیته جلوگیری می کند و آسیب های جانی و مالی را به حداقل می رساند. عایق ها جنس های گوناگونی دارند. بهترین جنس برای عایق پی وی سی می باشد. کابل هایی با عایق پی وی سی معمولا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاومت بالاتری دارند و  به دلیل قیمت مناسبشان بیش ترین محبوب ترین در بین انواع عایق هستند. این نوع عایق از کلر و اتیلن تشکیل می شود و از دسته ی پلیمر ها می باشد.

اسکرین عایق

جنس اسکرین عایق معمولا نیمه رسانا می باشد. به اسکرین عایق نوار نیمه هادی کاغذی نیز می گویند. اگر کابل ها دارای نوار نیمه هادی کاغذی باشند اتصالات آن ها توسط نوار نیمه هادی ایجاد می شود. در بیش تر کابل ها این بخش وجود ندارد و اتصالات مستقیم است.

اسکرین هادی

اسکرین هادی به عنوان یکی از قطعات مهم کابل ها یک نوار نیمه رسانایی می باشدو وظیفه ی این قطعه متعادل نگه داشتن میدان الکتریکی سیم می باشد. این قطعه برای کابل ها با جریان بالا استفاده می شود. پس مشخص است که در کابل هایی که فشار در آن ها پایین است استفاده نمی شوند. اسکرین هادی به عنوان یک لایه روی سطح هادی قرار می ‌گیرد.

فیلر

فیلر یا همان پر کننده از اجزای دیگر کابل می باشد. از فیلر به عنوان پر کننده استفاده می شود. به طور دقیق می توان گفت زمانی که سیم ها در کنار یک دیگر قرار گرفته و تشکیل کابل می دهد به منظور تامین لایه یکنواختی روی آن ها را توسط فیلر یا پرکننده می پوشاند.

آمور

به این قطعه زره نیز گفته می شود. کابل هایی که در ان ها این قطعه استفاده می شود، مقاومت بسیار بالایی نسبت به دیگر کابل ها در برابر تمام شرایط فیزیکی و محیطی دارند. آمور به دو دسته ی نواری و تخت دسته بندی می شوند. آمورهای نواری معمولا از جنس آلومینیوم و فولاد می باشند و و مدل های تخت نیز خود به دو دسته ی آلومینیومی و گالوانیزه تقسیم می شوند.

انواع کابل برق

کابل برق انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

کابل ولتاژ بالا

این کابل در سیستم های ولتاژ ۶۹۰۰۰ به بالا  استفاده می شود. این کابل ها برای نیروگاه ها استفاده می شوند.

کابل ولتاژ متوسط

کابل ‌های ولتاژ متوسط ​برای استفاده در سیستم‎ هایی با ولتاژ بین ۶۰۰ تا ۶۹۰۰۰ ولت طراحی شده‌ و استفاده می شوند. این کابل برای موتور ها و ساختمان های بزرگ استفاده می شود.

کابل ولتاژ پایین

کابل ‎های ولتاژ پایین با سیستم‌ های برقی با ولتاژ ۰.۶ الی ۱ کیلو ولت سازگار هستند. این کابل ها از جنس مس و آلمینیوم می باشند. این کابل ها برای برق رسانی به چراغ‌ها، پریزها و لوازم خانگی کاربرد دارند.

کابل انعطاف پذیر

این کابلها برای خم شدن و پیچانده شدن طراحی شده اند. کابل‌ های انعطاف‌ پذیر، اغلب در تجهیزات الکترونیکی مانند لپ تاپ و موبایل و… استفاده می‌ شوند.

در آخر خوب است بدانید که هرکدام از کابل ها برای کاربرد متفاوتی طراحی و تولید شده اند و متریال متفاوتی در آن ها به کار رفته است. بنابراین در هنگام خرید بهتر است که با توجه به کاربرد ان، بهترین را خریداری نمایید. برای یک خرید مناسب، با کیفیت و به صرفه می توانید به سایت انصار کابل مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “اجزای کابل برق کدام است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *