امروزه و با زیاد شدن ساخت و ساز و ساختمان سازی یکی از مواردی که با آن بیش تر شده است، سیم کشی و برق کشی ساختمان می باشد.سیم کشی و برق ساختمان یکی از مهم ترین مواردی است که در ساختمان سازی کاربرد دارد.

سیم کشی مراحلی دارد که متخصص و برق کار ساختمان باید برای سیم کشی ساختمان این مراحل را طی کند. در ادامه به مراحل سیم کشی ساختمان بیش تر خواهیم پرداخت.

انواع سیم کشی ساختمان کدام است؟

در ابتدا اولین موضوعی که باید به آن بپردازیم، این است که سیم کشی ساختمان چند نوع دارد.. شاید با خود فکر کنیم که سیم کشی ساختمان یک نوع است و روش خاصی برای آن وجود ندارد! اما این اشتباه است!در ادامه به انواع روش های سیم کشی ساختمان می پردازیم.یکی از انواع سیم کشی ها سیم کشی روکار و داخل کار می باشد. هرکدام از این سیم کشی ها روش خود را دارند در ادامه به این نوع سیم کشی ها می پردازیم.

سیم کشی داخل کار:

یکی از انواع سیم کشی ها سیم کشی داخل کار می باشد. سیم کشی داخل کار به این صورت است که سیم ها از داخل گچ کشی ها و… عبور می کنند.سیم کشی توکار نسبت به سیم کشی روکار از پیچیدگی ‌های بیش تری برخوردار است. سیم کشی رو کار می تواند در سه حالت انجام شود.تفاوت این حالت ها به مواردی از جمله مکان، امنیت و زیبایی مد نظر بستگی دارد. در ادامه به این سه حالت می پردازیم.

۱- جعبه مستقیم

در این روش سیم ‌های برق در بالای دیوارها و از داخل لوله برق به صورت افقی عبور داده می ‌شوند.

۲- جعبه فیوز

از دیگر روش های سیم کشی داخل کار می توان به استفاده از جعبه فیوز اشاره کرد. تقسیم بندی در این روش محل ‌های متفاوت ساختمان به صورت مجزا داخل جعبه فیوز قرار می گیرند.

۳- قوطی کلید و پریز

در این روش نیاز به فضای کافی می باشد تا کلیدها و پریز ها بتوانند به راحتی درون جعبه یا همان قوطی نصب و استقرار یابند. در حالت عادی این فضا درون قوطی وجود ندارد و باید این فضا در قوطی ایجاد شود.

سیم کشی رو کار:

نوع دیگر سیم کشی که راحت تر است سیم کشی از روی کار می باشد. سیم کشی رو کار نوعی از سیم کشی می باشد که از نوع داخل کار آسان تر است.در این نوع سیم کشی سیم ‌ها از روی گچ دیوار و به صورت آزاد از داخل لوله ‌ها و داکت ها عبور داده می ‌شوند و تمامی این سیم‌ ها قابل مشاهده هستند.خوبی این نوع سیم کشی این است که در صورت بروز خرابی امکان تعمیر سیم ها به راحتی وجود دارد چون سیم ها قابل مشاهده هستند.

مراحل سیم کشی ساختمان کدام است؟

در بالاتر به انواع سیم کشی ساختمان اشاره شد. در ادامه به مراحل سیم کشی ساختمان می پردازیم.

ترسیم نقشه:

مرحله ی ابتدایی سیم کشی ساختمان ترسیم نقشه می باشد. نقشه به معنای مشخص کردن مسیر می باشد.این نقشه باید توسط مهندس و متخصص طراحی شود. نقشه کشی خطرات سیم کشی را می تواند به صفر برساند!

اندازه و خط تراز:

مرحله ی بعد از نقشه کشی خط تراز می باشد. در این مرحله مقدمات کنده کاری برای کلید و پریز ها مهیا می شود.در این مرحله جای پریز ها و کلید ها به وسیله ی لیزر یا طراز مشخص می شود.سپس در سراسر دیوار در محل تعیین شده خط کشیده می شود تا پریز ها در یک جای مشخص و استاندارد قرار گیرند.

کنده کاری:

پس از مشخص کردن جای کلید و پریز ها باید مسیرهای کلید و پریز ها و مسیر های قرارگیری سیم ها در دیوار کنده کاری شوند. این عملیات به دو روش سنتی و یا استفاده از تیشه های برق کاری، چکش و قلم صورت می پذیرد.هم چنین امروزه راه های دقیق تر و اسان تری نیز به وجود آمده اند که شامل روش هایی نظیر شیارزن و هیلتی می باشد.

گذاشتن قوطی:

روش دیگر گذاشتن قوطی می باشد. در این مرحله قوطی هایی که در بالاتر گفته شد را باید در محل های مشخص شده نصب کنیم و و آن ها را با گچ محکم کنیم.. این قوطی ها باید هم تراز خط هایی که قبل تر مشخص کردیم نیز باشد.

گذاشتن لوله:

مرحله ی بعدی لوله گذاری می باشد. در این مرحله لوله های بدنه، زانو یا لوله خم ها را در سقف یا کف به لوله ها متصل کرده و سپس لوله کف و سقف را هم به زانو ها ربط می دهیم.

سیم کشی:

بعد از مرحله ی لوله گذاشتن، مرحله ی سیم کشی به کمک فنر می باشد. فنر برای سیم کشی به این دلیل لازم است که سیم ها باید درون لوله ها قرار گیرند.سیم ها به این دلیل درون لوله ها قرار می گیرند که ساختمان از امنیت بیش تری برخوردار باشد.

هم چنین سیم ها پس از قرار گیری درون لوله ها از آسیب های فیزیکی ناشی از فعالیت های ساختمانی و هم چنین فرسایش بیش تر در امان می مانند. نکته ای که در این مرحله مهم است این است که لوله ها به تعداد کافی باشد تا سیم ها به صورت مجزا برای تمام بخش های ساختمان قرار گیرد.

سر بندی:

مرحله ی بعد از سیم کشی سر بندی می باشد. در این مرحله داخل قوطی‌ ها، با ارتباط دادن درست و استاندارد، سیم‌ های کلید و پریز‌ها را باید با دقت سربندی کرد.

نصبی ها:

آخرین مرحله مرحله ی نصبیات می باشد. در این مرحله پریز ها و کلیدهایی که در ابتدا بر روی نقشه جای آن ها مشخص شد نصب می شوند.

کلید ها و پریز ها در جاهای مشخص شده نصب می شوند و پروژه ی نصب و سیم کشی ساختمان با موفقیت به پایان می رسد.

کلام پایانی:

در آخر باید گفت که این پروسه باید توسط یک متخصص و برق کار انجام شود. انجام این پروسه به دست افراد غیر حرفه ای می تواند باعث ایجاد خطرات احتمالی شود.

هم چنین افراد متخصص کار را به صورت حرفه ای و اصولی انجام می دهند که این باعث زیبایی هرچه بیش تر ساختمان و خانه می شود.

هم چنین کارها به صورت استاندارد و درست انجام می شوند. بنابراین هنگام ساختمان سازی این پروسه ی سیم کشی ساختمان را به یک فرد متخصص بسپارید.

مطالب مرتبط