امروزه و با پیش رفت تکنولوژی تقریبا بیش تر وسایل به برق و الکتریسیته وابسته اند. اما وابسته بودن وسایل به برق و الکتریسیته نیز معضلاتی را با خود به همراه داشته و دارد.

یکی از اتفاقاتی که می تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار بیاورد، نوسانات برق و سوختن وسایل برقی به دلیل تغییر جریان و ولتاژ الکتریسیته می باشد.

به همین دلیل امروزه، از ابزاری برای جلوگیری از سوختن و آسیب دیدن وسایل برقی استفاده می شود.

یکی از این ابزار محافظ ولتاز برق می باشد که امروزه در بیش تر خانه ها و اداره ها و هر مکانی که با وسایل برقی مجهز شده باشد وجود دارد.

یکی از این ابزار محافظ ولتاز برق می باشد که امروزه در بیش تر خانه ها و اداره ها و هر مکانی که با وسایل برقی مجهز شده باشد وجود دارد.

اما محافظ ولتاژ برق چیست و چگونه کار می کند؟ انواع محافظ برق کدام است؟ برای هر مکانی کدام محافظ برق استفاده می شود و … در ادامه به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

محافظ برق چیست؟

محافظ برق یا محافظ ولتاژ وسیله ای است که هنگام افت و افزایش ناگهانی ولتاژ با جدا شدن از برد برق از آسیب رسیدن به ساختمان و ساختار وسیله ی برقی جلوگیری می کند.

در واقع، این تعریف دستگاهی است که از لوازم الکتریکی متصل به آن در برابر نوسانات برق محافظت می کند.

محافظ ولتاژ چگونه کار می کند؟

شاید توضیح این مسئله کمی تخصصی باشد! اما سوالی است که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید. در ادامه به چگونگی کارکرد این وسیله بیش تر می پردازیم. پیش از هر توضیحی ابتدا بهتر است که چند اصل را توضیح دهیم.

 درابتدا باید به توضیح ولتاژ بپردازیم. ولتاژ یکی از مهم ترین اساس های کارکرد هر وسیله است.

ولتاژ میزان اندازه گیری اختلاف پتانسیل انرژی الکتریکی است. هنگامی که ولتاژ برای حداقل 3 نانو ثانیه از حد معمول بالاتر رود، در این زمان گفته می شود که شوک وارد شده است.

هنگام اتفاق افتادن شوک الکتریکی که اغلب به خاطر قطعی و وصلی جریان برق می باشد، وسیله ی برقی دچار اسیب، سوختگی و حتی احتراق می شود.

این اتفاق می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به هر وسیله وارد کند.!!!

به همین دلیل استفاده از محافظ ولتاژ و برق واجب است. اما وظیفه ی محافظ ولتاژ شناسایی ولتاژ بیش از حد و منحرف کردن الکتریسیته اضافی به سیم اتصال به زمین.

به همین دلیل است که همه ‌ی محافظ ‌های ولتاژ دارای پین اتصال به زمین می باشند.

محافظ ولتاژ ایمنی کامل را ایجاد می کند؟

محافظ ولتاژ ایمنی کامل را ایجاد می کند؟

از دیگر سوالاتی که می تواند مطرح شود این است که آیا محافظ ولتاژ قادر به ایجاد ایمنی کامل می باشد؟

محافظ های استفاده در خانه و محل کار که برای وسایل برقی به کار می روند قادر به کنترل کردن مقدار مشخصی از نوسانات الکتریسیته می باشند. اگر از حدی این نوسانات بیش تر شود این محافظ ها نیز قادر به سالم نگه داشتن وسایل برقی نیستند.

برای مثال ایجاد جرقه های بزرگ و یا به طور مثال رعد و برق در نزدیکی خانه باعث ایجاد نوسانات زیادی می شود که محافظ ولتاژ قادر به کنترل ان نیست.

البته انواع مختلفی از محافظ ولتاژ را داریم که هر کدام کارکرد و مقاومت متفاوتی دارند. در ادامه به انواع محافظ ولتاژ خواهیم پرداخت.

انواع محافظ ولتاژ بر اساس توان کدام اند؟

یکی از دسته بندی هایی که برای انواع محافظ های ولتاژ به کار می رود، دسته بندی بر اساس توان ولتاژ می باشد. در ادامه به این دسته بندی خواهیم پرداخت:

* محافظ های 1000 تا 2000 ولت آمپر که برای وسایلی نظیر گوشی ، مودم ، کامپیوتر و … استفاده می شود.

* محافظ های 2000 تا 3000 ولت آمپر که این محافظ ها بهترین گزینه برای وسایل برقی بزرگ تر نظیر یخچال و فریزر می باشند.

* محافظ های 3000 تا 5000 ولت آمپر که این محافظ ها برای کولر های گازی و پکیج ها بسیار مناسب هستند .

* محافظ های حدود 6000 ولت آمپر که برای نصب بعد از کنتور در خانه و یا در ورودی آشپزخانه با استفاده از ترمینال تعبیه شده برای حفاظت از کلیه ی وسایل آشپزخانه یا کل وسایل برقی منزل مناسب است.

انواع محافظ ولتاژ بر اساس وسایل مصرفی کدام اند؟

اما از دیگر مواردی که با آن محافظ های ولتاژ بررسی می شود و دسته بندی می شود، دسته بندی و طبقه بندی بر اساس وسایل مصرفی و میزان مصرف برق ان ها می باشد.

در ادامه به این نوع دسته بندی می پردازیم.

محافظ تلویزیون

برای وسایل برقی در ابعاد تلویزیون و هم چنین کارکرد آن باید از وسایلی استفاده شود که دارای کلید روشن و خاموش باشد تا بتوانید پس از استفاده از دستگاه آن را خاموش کرده و در مصرف برق صرفه جویی کنید.

محافظ یخچال

از دیگر وسایلی که باید در خرید محافظ آن دقت کنید، محافظ یخچال، فریزر و وسایلی در ابعاد ان می باشد.

یخچال ها باید همیشه به برق وصل شوند، بنابراین باید محافظی برای یخچال خود انتخاب کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

هم چنین محافظ های یخچال نباید دارای دکمه ی خاموش روشن باشند تا به طور اتفاقی خاموش نشوند.

هم چنین محافظ های یخچال نباید دارای دکمه ی خاموش روشن باشند تا به طور اتفاقی خاموش نشوند.

محافظ کولر گازی

از دیگر وسایلی که باید در خرید محافظ ولتاژ آن دقت کنید، محافظ کولر گازی می باشد. زیرا در فصل استفاده از کولرگازی نوسانات برق بسیار زیاد است.

محافظ کامپیوتر و وسایل دیجیتالی

در خرید محافظ ولتاژ برای این دستگاه ها نیز باید دقت زیادی به خرج داد. زیرا این وسایل مهم هستند و هم چنین اطلاعات زیادی را در خود جای داده اند که در صورت از بین رفتن ممکن است خسارات جبران ناپذیری را وارد کنند.

یک محافظ ولتاژ خوب چهه ویژگی هایی دارد؟

اما پس از بررسی تمام موضوعات بالا به این سوال می رسیم که یک محافظ جریان ولتاژ خوب دارای چه ویژگی هایی است؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

اما پس از بررسی تمام موضوعات بالا به این سوال می رسیم که یک محافظ جریان ولتاژ خوب دارای چه ویژگی هایی است؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

داشتن استاندارد های لازم

از استاندارد های لازم که باید در ساخت محافظ برق رعایت شده باشد که استاندارد های CE FCC می باشد.

جنس محافظ ولتاژ

سعی کنید جنس بدنه محافظ برق بسیار محکم و نسوز باشد که در صورت اتفاق افتادن حادثه کم ترین آسیب به وسایل برسد.

اندازه ی کابل متصل به آن

از دیگر مواردی که در خرید محافظ مهم است اندازه ی کابل متصل به آن است. هنگام خرید کاربرد محافظ را مشخص کنید تا اندازه ی کابل مناسب را خریداری کنید تا دچار مشکل نشوید.

ژول

میزان ژول بالاتر، انرژی بیش تری را توسط محافظ جذب خواهد کرد، بنابراین رتبه ژول بالاتر غالبا نشان دهنده ‌ی طول عمر بالاتر برای محصول است.

بنابر این محصولی با رتبه ژول بالا خریداری کنید.

کلام پایانی:

در پایان باید به این نکته اشاره شود که خرید محافظ باید از فروشگاه و مغازه ی معتبر خریداری شود تا برای وسایل برقی شما ایجاد مشکل نکند.

هم چنین برند تولید کننده ی محافظ ولتاژ نیز باید معتبر باشد تا به وسایل شما آسیبی وارد نکند.

مطالب مرتبط