تفاوت سیم و کابل
تفاوت سیم و کابل

با توجه به اینکه سیم و کابل هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند که می توانند در شرایط خاص بهترین کارایی را داشته باشند؛ برای انتخاب بهترین گزینه از بین آنها مستلزم داشتن اطلاعات کافی و دقیق در مورد هر نوع از سیم و کابل می باشیم.

سیم، یک هادی منفرد است. در حالی که کابل، گروهی از دو یا چند هادی است. اصطلاح سیم و کابل تقریباً مترادف استفاده می شود، اما در واقع کاملاً متفاوت هستند.

یکی از راه های تمایز آنها این است که به یاد داشته باشید که سیم ها جزء کابل ها هستند. همچنین، سیم ها دامنه استفاده بسیار گسترده تری دارند. در ادامه به بررسی کامل تر از تفاوت های سیم و کابل می پردازیم.

تعریف کلی سیم و کابل

سیم گروهی از رساناها است که از مواد رسانای الکتریکی که معمولاً از آلومینیوم یا مس ساخته شده‌اند می باشد.

کابل آلومینیومی یا مسی معمولاً از دو یا چند سیم عایق تشکیل شده است که در دو حالت برهنه یا پوشیده هستند.

درک بهتر برای دانستن تفاوت این دو ، این است که سیم قابل دیدن است، اما معمولاً کابل عایق بندی است.

دسته بندی سیم :

سیم ها به دو نوع مفتولی و افشان تقسیم می شوند :

سیم مفتولی و افشان
سیم مفتولی و افشان

سیم مفتولی چیست ؟

سیم مفتولی معمولا طولانی ترین طول از یک هادی است و از سیم افشان بسیار ضخیم تر می باشد . سیم های مفتولی با مقاومت کم خود برای فرکانس های بالاتر مناسب هستند.

سیم مفتولی را در فضاهای باز، که در آن به عمر طولانی تری از سیم و با جریان های بالاتر نیاز است استفاده می کنند. بطور کلی در حمل جریان بالا در زیرساخت های ساخت و ساز ساختمان، کنترل ماشین و برنامه های مختلف در فضای باز استفاده می شود.

سیم افشان چیست ؟

سیم افشان تعداد زیادی هادی نازک است که به هم پیچیده شده اند.

سیم افشان به دلیل انعطاف پذیری بیشتر می تواند به مدت طولانی تر از یک هادی استفاده شود.

کابل

یک کابل معمولاً از دو یا چند سیم تشکیل شده است که به هم متصل، پیچ خورده یا بافته شده اند. آنها معمولاً عایق هستند. کابل ها عمدتاً برای انتقال سیگنال های الکتریکی و مخابراتی استفاده می شوند و انواع مختلفی از جمله کابل جفت تابیده، کابل کواکسیال، کابل فیبر نوری، کابل جفت تابیده دارند.

کابل جفت پیچ خورده

کابل جفت پیچ خورده از دو کابل تشکیل شده است که به دور یکدیگر پیچیده شده اند و عمدتاً برای انتقال سیگنال استفاده می شوند.

کابل چند هادی

کابل چند هادی از تعداد زیادی هادی عایق شده از یکدیگر تشکیل شده است و برای کنترل بهترین گزینه است.

کابل کواکسیال

در یک کابل کواکسیال، سیگنال روی دو هادی یکسان نیست. به این خط ، نامتعادل گفته می شود و عملکرد در این کابل نسبت به کابل جفت تابیده پایدارتر است.

کابل فیبر نوری

سه نوع کابل فیبر نوری وجود دارد :

فیبر پلاستیکی ، که برای ارسال صدا استفاده می شود

فیبر چند حالته ، برای ارسال داده استفاده می شود

فیبر تک حالت ، فقط زیر میکروسکوپ دیده می شود و بهترین عملکرد را دارد.

اجزای تشکیل دهنده کابل عبارتند : هسته رسانا، عایق ،جدا کننده، پوسته

علاوه بر این گروه ها، هادی های الکتریکی دارای تعدادی ویژگی هستند که بر اساس آنها طبقه بندی می شوند که شامل پارامترهایی مانند عایق، محافظ، تعداد رشته های حامل جریان و موادی که از آن ساخته شده اند. تعدادی دیگر از نشانه های تقسیم کابل وجود دارد که در طبقه بندی محصولات الکتریکی در استاندارد ISO 11801 2002 به تفصیل آمده است.

سیم ها با طیف گسترده ای

سیم ها باطیف گسترده ای از طبقه بندی ها نشان داده میشوند :

رسانایی

سطح مقطع

نوع مواد مصرفی

نوع عایق

تعدادی علائم دیگر نیز وجود دارد که این محصولات الکتریکی توسط آنها طبقه بندی می شوند.به طور کلی انواع مختلف سیم ها محدوده استفاده آنها را تعیین می کند. آنها می توانند از بسیاری جهات با یکدیگر متفاوت باشند. سیم پیچ، مونتاژ، خودرو، اتصال، عایق و … وجود دارد.

تفاوت سیم و کابل

سیم و کابل شباهت هایی در ظاهر دارند. اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد و به وضوح قابل مشاهده است.

اولین تفاوت این است که سیم برای هر هسته حامل جریان ،عایق جداگانه ای ندارد. ممکن است رشته ای از هادی های متعدد دارای یک عایق باشند.

بنابراین یکی از تفاوت های اصلی محصولات مورد نظر وجود عایق بر روی هر هادی جریان و یک پوسته عایق مشترک خواهد بود. اگر هر هادی در عایق جداگانه باشد، پس ما یک کابل داریم. اگر عایق وجود نداشته باشد، یا چندین هادی لخت در یک غلاف عایق محصور شده باشند سیم نامیده میشود.

علامت های درج شده بر روی کابل

با دانستن نحوه خواندن مارک های محصولات الکتریکی، می توانید تفاوت بین آنها را نیز تعیین کنید.

تعداد متنوعی از حروف در علامت گذاری محصول را در بسیاری از پارامترهای آن مشخص می کند.

 وجود حرف B در نام تجاری به معنای زره ​​پوش بودن کابل است؛ W  به معنای محافظت به شکل شلنگ ، R  محافظ لاستیکی ، E  وجود صفحه نمایش است.

با وجود حروف در علامت گذاری به راحتی می توان نوع محصول را تشخیص داد و امکان کاربرد آن را در یک مورد خاص مشخص کرد.

موارد استفاده سیم و کابل

کابل، بر خلاف سیم کاربرد وسیع تری در شرایط خاص پیدا کرده است. با افزایش قدرت استحکام در برابر آسیب های مکانیکی و تهاجمی حتی  در زیر آب هم مورد استفاده قرار می گیرد. تمام ارتباطات زیرزمینی فقط توسط کابل انجام می شود. علاوه بر این، آنها در معادن،محل هایی با امکان آتش سوزی ، اتاق هایی با افزایش فعالیت خورندگی و مکان های دیگر مورد استفاده قرار میگیرند.

سیم ها در داخل دستگاه های توزیع برق استفاده می شوند و استفاده از کابل ها در خارج از آنها توصیه می شود.

طول عمر

به طور کلی، کابل ها از سیم ها دوام بیشتری دارند. این در درجه اول به دلیل وجود عایق دوگانه است. علاوه بر این، برخی از آنها در پوسته ای زرهی ساخته می شوند که باعث افزایش طول عمر می شود.

ولتاژ

با توجه به این واقعیت که کابل ها دارای حداقل دو برابر عایق برای هادی های حامل جریان هستند، مشخص می شود که جریان های بالا و ولتاژ بالا را می توان به خوبی از آنها عبور داد.    

بنابراین، مشخصات فنی محصولات نشان دهنده حداکثر ولتاژی است که برای آن طراحی شده اند. اگر برای کابل ها به صدها کیلو ولت برسد، سیم ها معمولاً به حداکثر تنها یک کیلو ولت محدود می شوند.

نتیجه گیری | انتخاب بین کابل و سیم

هنگام برنامه ریزی ساخت و ساز یا تعمیر، می توانید به طور مستقل تصمیم بگیرید که چه چیزی بخرید ، سیم یا کابل؟ دانستن تفاوت بین کابل و سیم و نصب دقیق آنچه باید در محل مناسب نصب شود، ایمنی کل سیستم برق را افزایش می دهد.

دیدگاهی در مورد “بررسی تفاوت های سیم و کابل

  1. Качественные WordPress ссылки в комментариях от 5000 уник. доменов заказать здесь .

  2. PROMOCODE گفت:

    👉 Claire He wants to talk frankly with you and show you something, you will like it. Click Here:👉 http://bit.do/fVzCH

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *