احتمالا اغلب مردم تاکنون تابلوِ برق را دیده و با ان آشنا شده اند. تابلو برق در تمام خانه ها و مراکز دیده می شود.تقریبا می توان گفت که هرکجا که برق باشد تابلوی برق هم دیده می شود زیرا این تابلو ها کنترل کننده جریان عبوری برق از هر مکانی می باشند.تابلوی برق در اندازه های مختلف دیده می شود و دلیل آن نیز متفاوت بودن جریان های برقی و میزان عبور ولتاژ می باشد.در ادامه به بررسی این که تابلو برق چیست و انواع آن و هم چنین کاربرد های تابلو برق می پردازیم.

تابلو برق چیست؟

در ابتدا باید به این مفهوم بپردازیم که تابلو دقیقا چیست! تابلوِ برق در اصل یک محفظه فلزی یا غیرفلزی می ‌باشد که توسط شرکت های متخصص در این زمینه ساخته می شود.ممکن است درون تابلو برق فقط کلید ها دیده شوند اما در همه ی کابل برق ها اجزای دیگری نیز وجود دارد.فیوزها، قطعات نمایشگر، کلید های حفاظتی قطع کننده و سیم کشی داخلی از جمله قطعات دیگر این وسیله هستند.نصب و طراحی تابلو برق ها همان طور که گفته شد توسط شرکت های متخصص و افراد متخصص در این زمینه صورت می گیرد و کار با ان ها به هیچ عنوان توسط افراد غیر متخصص نباید صورت گیرد.

انواع تابلو برق کدام است؟

همان طور که در بالاتر گفته شد تابلوِ برق به دلیل مکان های مختلفی که استفاده می شود اندازه های مختلف و انواع مختلفی دارد. در ادامه به انواع تابلو برق می پردازیم:

تابلو برق از نظر ولتاژ

انواع تابلوِ برق از نظر ولتاژ دو دسته می باشد:

1- تابلو برق فشار ضعیف

تابلو برق فشار ضعیف تابلویی می باشد که سطح ولتاژ قابل تحملی برابر با حداکثر 1000 ولت را داشته باشد.

2- تابلو برق فشار متوسط

معمولا این تابلو برق‌ ها در میانگین ولتاژ 35 کیلو ولت قرار می‌ گیرند و به صورت چند سلولی مونتاژ می ‌شوند.

تابلوِ برق از نظر نصب

تابلو های برقی از نظر محل نصب نیز به دلیل متفاوت بودن مکان ها و مقدار جریان عبوری به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:

1- تابلو برق indoor:

این نوع از تابلوِ برق ها در محیط های سرپوشیده نصب می گردند. این تابلو نیز مانند سایر تابلوها وظیفه اصلی آن‌ حفاظت از تجهیزات الکترونیکی نصب شده در داخل تابلو است.این نوع تابلو برق نیز در محیط های بسته از قطعات محافظت می کند و به نوع ایستاده و دیواری تقسیم می شود.

2- تابلو برق outdoor:

این نوع تابلو های برق در محیط های سر باز نصب می شوند اما با وجود این که مانند سایر تابلوها وظیفه ی حفاظت از قطعات و ابزار نصب شده را دارند اما به دلیل این که در فضای باز نصب می شوند مقاوم ترند زیرا قطعات و ابزار داخل آن ها باید در برابر عواملی مانند آب و خاک و باد و باران محافظت شود.

تابلوِ برق های rack

این نوع تابلوِ برق ها شکل قفسه ای دارند. محفظه ‌های اندازه گیری، الکترونیکی، کنترل و مخابراتی بر روی این تابلو ها قابل نصب هستند.در داخل این تابلو برق ها محرک است و جابه جا می شود به همین دلیل تجهیزات داخل تابلو نیز به راحتی دیده می شود و قابل تعمیر می باشد. البته این نوع تابلو برق ها نسبت به سایر تابلو برق ها قیمت بیش تری دارند.

تابلو برق از نوع کشویی

این نوع تابلو برق ها به صورت کشویی می باشند. هدف از ساخت این نوع تابلو برق ها کنترل موتورها می باشد. لازم به ذکر است که این نوع تابلو برق نیز بسیار گران قیمت می باشد.

اجزای تابلوِ برق کدام است؟

در بالاتر گفته شد که تابلوِ برق اجزای مختلفی دارد. در ادامه به تمامی جزئیات تابلو برق می پردازیم:

* کلید

یکی از اجزایی که احتمالا بسیاری از افراد ان را در تابلو برق مشاهده کرده اند و تقریبا جزء ثابت در هر تابلو برقی می باشد کلید ها هستند.کلیدها که وظیفه قطع و وصل مدار را انجام می‌ دهند در انواع میکرو سوئیچ، غلتکی و… ارائه می شوند.

* ابزار اندازه گیری

به منظور محاسبه ی پارامترهای متغییر مثل آمپرمتر، ولت متر، وات متر و… از تجهیزات اندازه گیری در تابلو برق ها استفاده می شود.

* کنتاکتور

یکی از وظیفه های اصلی تابلو برق به عهده ی کنتاکتور می باشد. کنتاکتور در حقیقت وظیفه قطع و وصل مدار فرمان از راه دور را بر عهده دارد.

* ترانس جریان

از دیگر قطعه های تابلوِ برق می توان به ترانس جریان اشاره کرد. این قطعه می تواند جریان ولتاژ را در تابلو برق کاهش یا افزایش دهد.

* رله ها

رله ها انواع مختلفی دارند. این قطعه به منظور ارسال فرمان قطع یا وصل در اثر عوامل مختلف و خطاهای گوناگون قرار دارد. هرکدام از انواع این قطعه کاربرد های مختلفی دارد که توسط متخصص انتخاب و نصب می شود.

* بدنه

این قسمت عملا محافظ تمام قسمت های نصب شده در تابلو برق می باشد.

* هادی

هادی اصلی ترین قسمت برای جریان برق می باشد. بدون هادی تمام این اجزا بی فایده و ناکار آمد هستند. لازم است بدانید که ارتباطات توسط سیم، شینه، کابل شو و غیره … انجام می‌ شود. هادی درون این تجهیزات قرار می گیرد.

قیمت تابلوهای برق به چه صورت است؟

تابلو های برق عموما در ابعاد کوچک برای خانه ها به صورت شخصی قابل خریداری هستند.اما برای ولتاژهای بالا و زیاد این تابلو ها باید توسط شرکت ها و افراد متخصص خریداری شوند و برای مصارف شخصی نیست.

انواع تابلوِ برق موجود در بازار هر کدام قیمت متفاوتی دارند.معمولا انتخاب و خرید هر کدام از آن ها بستگی به نوع فعالیت و کار شما دارد.. برای خرید این تابلو برای هر مصرفی باید از افراد متخصص بهره گرفته شود تا اتفاقی نیفتد و تابلوی مناسب کاربرد مورد نظر شما خریداری شود.

کلام پایانی:

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که کار با تبلوی برق نیاز به متخصص دارد و افرادی که در این زمینه تخصصی ندارند نمی توانند با این تابلوها کار و یا آن ها را نصب کند.

کار با این تابلو ها به دلیل وجود جریان برق در آن ها خطرناک است و نیاز به دانش و حرفه دارد. بنابراین در صورت لزوم  از یک متخصص کمک بگیرید.

در باره ی تابلو های برقی بزرگ نیز حتما باید از شرکت های مربوطه خریداری و توسط افراد متخصص نصب و چک شود.

مطالب مرتبط