امروزه با پیشرفت فناوری، تجهیزات زیادی در زمینه ی الکتریسیته و برق به بازار عرضه شده است که هرکدام از آن ها کاربرد خود را دارند. یکی از این ابزار بست کابل برق می باشد.

بست کابل یکی از پر کاربردترین تجهیزات در زمینه ی برق و الکتریسیته می باشد.همان طور که از اسم این قطعه مشخص است، بست کابل نوعی گیره می باشد. گیره ای که قطعات را به دیوار متصل می کند.در واقع این نوع از تجهیزات به عنوان یک ساپورت و یا نگهدارنده برای کابل ها و یا لوله های برق شناخته می شوند. حال در ادامه به این قطعه و کاربرد های ان بیش تر می پردازیم.

بستِ کابل برق چیست؟

در ادامه و پیش از هر چیزی باید به این موضع بپردازیم که کابل برق دقیقا چیست. چیزی که در هنگام سیم کشی ساختمان وجود دارد این است که درست است که بیش تر سیم کشی از درون دیوارها عبور می کند اما گاه نیز لازم است بعضی از قسمت ها در سیم کشی از رو عبور کند.

برای همین برای دسته بندی و‌ نگه داری کابل ها و سیم ها نیاز به وسیله می باشد. این وسیله بست کابل و سیم برق می باشد.

به وسیله بست کابل برق می توان، کابل های برق را به سقف و یا دیوار متصل نموده و آن ها را ثابت و بدون حرکت نگه داشت.

از دیگر مزایای این بست کابل می توان به محافظت بیش تر از کابل ها و سالم ماندن آن ها اشاره کرد.

یک مسیر کابل با انواع بست کابل برق، کاملاً تعریف شده تضمین می کند که تکنسین ها و متصدیان برق می توانند به راحتی کابل ها را از مبدا تا مقصد برای عیب یابی یا شناسایی ردیابی کنند.

انواع بستِ کابل برق کدام است؟

امروزه با پیشرفت فناوری، تجهیزات زیادی در زمینه ی الکتریسیته و برق به بازار عرضه شده است که هرکدام از آن ها کاربرد خود را دارند. یکی از این ابزار بستِ کابل های برق می پردازیم.

بست کابل برق خود تراز

این نوع از بست های کابل برق لبه های گرد مانندی دارند. این لبه های گرد از پارگی کابل و سیم های برق جلوگیری می کند. بست خود تراز نیز از کابل ها با فناوری در هم قفل شدن جلوگیری و محافظت می کند.

بست کابل فولادی ضد زنگ

همان طور که از نام این نوع بست ها پیداست این بست های فولادی برای تحمل محیط های سخت تر طراحی شده اند.

ساخت و ساز مقاوم در برابر خوردگی و مقاوم بودن آن ها در برابر عوامل مختلف استحکام این نوع بست ها را بالا می برد. این نوع بست ها اصطکاک سیم و کابل با بست را نیز کاهش می دهد.

بست کابل قفل دار

بستِ کابل قفل لولایی دارای طراحی لولایی هستند که در جای خود قفل می شوند و در عین حال تنش را از سیم ها کاهش می دهند. در این صورت آسیب به سیم ها به حداقل می رسد. هم چنین این نوع بست ها لرزش و حرکت سیم ها در جای خود را کاهش می دهند.

بستِ کابل با روکش وینیل

این نوع بست ها انعطاف پذیری بیش تری دارند. در حالی که این گیره‌ ها به دیوار می‌چسبند، انعطاف ‌پذیری به آن ها اجازه می ‌دهد تا زمانی که تنظیمات مربوط به نگه‌ داشتن واقعی کابل ‌ها انجام می‌ شود، محکم بمانند.

بست ریلی

از دیگر انواع بست ها می توان به بست از نوع ریلی اشاره کرد. این نوع بست ها که بیش تر برای نصب کابل ها و لوله های برق به دیوار و یا سقف مورد استفاده قرار می گیرندگیرند تا حد زیادی امنیت را افزایش و سوراخ کاری دیوار را کاهش می دهند.این نوع بست ها برای کابل کشی های طولانی بسیار مفید هستند.

با شناختن انواع بستِ کابل ها و با آشنایی بیش تر با آن ها می توان از آن ها استفاده های کاربردی تری داشت.

مزایای بست کابل برق کدام است؟

بست کابل ها دارای مزایایی هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

توانایی نگهداری از انواع کابل ها

بیش تر کابل هایی که در تاسیسات برقی ساختمان ها و یا صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، دارای ابعاد و اندازه و مقطع گوناگونی هستند.بست ها می توانند کابل ها را در سایز ها و ابعاد مختلف پوشش دهند و نگهداری کنند.خود بست ها نیز در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شوند که برای انواع کابل ها و سیم ها مناسب و قابل استفاده باشند.

ایمنی بالا

بعضی از کابل ها وزن بالایی دارند که دلیل آن قطر و سطح مقطع متفاوت ان می باشد.به همین دلیل در ساختار بستِ کابل برق از ورق های فولادی استفاده می شود تا ضمن مقاومت در برابر وزن کابل، به خوبی بتواند آن را به دیوار متصل کند.

بالا رفتن سرعت نصب

 از دیگر مزایای این کابل ها می توان به بالا رفتن سرعت در نصب و سیم کشی اشاره کرد. به طور کلی بست های کابل به گونه ای طراحی شده اند تا در کم ترین زمان ممکن کابل موجود در مسیر تاسیسات برقی را به دیوار متصل کنند.

مقاوم در برابر فرسایش

بعضی از بستِ کابل ها به گونه ای طراحی شده اند که از فرسایش جلوگیری می کنند.

این نوع بست ها به گونه ای هستند که در برابر رطوبت و سایش از خود مقاومت نشان می دهند. در بالاتر به نوعی از این بست ها که در برابر فرسایش مقاوم اند اشاره شد.

کلام پایانی:

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از بست و انواع آن در برق کشی ساختمان تاثیر گذار است اما استفاده از آن برای متخصصان در حوزه ی برق امکان پذیر است.خریداری بست و استفاده از آن بدون داشتن تجربه و اطلاعات لازم نه تنها مفید نیست بلکه می تواند مخرب نیز باشد!هم چنین نوع مورد استفاده از بست با توجه به مصرف و مکان مورد استفاده متفاوت است. هم چنین به طول سیم کشی و نوع سیم های مورد استفاده نیز بستگی دارد.

تشخیص این موارد نیازمند یک متخصص و برق کار می باشد. به همین دلیل توصیه می شود که در خرید این وسیله از یک متخصص کمک بگیرید و یا انجام کار را به متخصص و برق کار بل تجربه بسپارید.

مطالب مرتبط