کابل ها وسیله و ابزار انتقال برق و جریان الکتریسیته می باشند. کابل ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن ها با توجه به مورد مصرف خود تولید و روانه ی بازار شده اند. کابل افشان نرم نیز از جمله کابل های موجود در بازار می باشد. کابل افشان از کنار هم قرار دادن چندین رشته سیم تشکیل می شود.

اما این که کابل افشان نرم چیست و در چه مواردی کاربرد دارد از جمله مواردی می باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

کابل افشان نرم

کابل افشان نرم چیست؟

در ابتدا باید به پاسخ این سوال بپردازیم که کابل افشان نرم چیست. کابل افشان نرم از کنار هم قرار دادن چندین رشته سیم و سپس عایق ‌کاری آن ها و در نهایت ایجاد یک لایه روکش روی آن‌ها ساخته می‌ شود.

اما از این جهت به این کابل، کابل افشان نرم گفته می شود که انعطاف پذیری بالایی دارد. این کابل از کابل های پرطرفدار در صنعت برق می باشد.

یکی دیگر از مواردی که کابل افشان نرم را به یکی از کابل های محبوب در صنعت برق تبدیل کرده است گرد بودن سیم آن می باشد.

هم چنین در کابل های افشان نرم معمولا از هادی مسی در کابل ‌های افشان استفاده می ‌شود، زیرا در عین حال که رسانای خوب الکتریسیته است، انعطاف‌ پذیری بالایی نیز دارد.

البته هر وسیله ای در کنار مزایای خود معایبی نیز دارد. در ادامه به بررسی معایب و ویژگی های این کابل نیز می پردازیم.

کاربرد های کابل افشان نرم چیست؟

اما همان طور که گفته شد این سیم از پرکاربردترین و پرطرفدارترین کابل ها در صنعت برق می باشد. اما جز ویژگی هایی ساختاری آن مصارف مختلف کاربردی آن نیز مهم است. در ادامه به کاربرد های کابل افشان نرم اشاره می کنیم:

کاربرد در صنعت ماشین آلات:

ماشین آلات نیز یکی از صنعت هایی است در آن برق و الکترونیک جریان دارد. به دلیل منعطف بودن این نوع کابل، از آن در سیم‌ کشی بعضی از ماشین‌ آلات که به عبور جریان نیاز دارند، استفاده می ‌شود.

کاربرد در وسایل برقی:

وسایل برقی نیز نیاز به سیم و کابل دارند. در وسایل برقی باید از سیم و کابل هایی استفاده شود که رساننده ی خوب جریان الکتریکی می باشند. کابل افشان نرم یکی از کابل هایی است که در رسانندگی قدرت بالایی دارد و در وسایل برقی کاربرد داشته و استفاده می شود.

کاربرد در حوزه ی صنعت:

صنعت نیز با ماشین آلات کار می کند. همان طور که گفته شد ماشین آلات نیز در ساخت خود از سیم و کابل استفاده می کنند. به همین دلیل در بخش ‌های مختلف صنعت به کابل‌ های برق با انعطاف‌ پذیری بالا نیاز است که مشخصا کابل افشان نرم این ویژگی را دارد. از کابل افشان به صورت گسترده در بخش ‌های تاسیساتی استفاده می‌ شود.

کاربرد در تابلوی فرمان:

کابل ها در اصل یک انتقال دهنده  هستند. کابل افشان نرم نیز از این قاعده مستثنی نیست! به همین دلیل از این کابل در تابلو های فرمان به طور گسترده بهره گرفته می شود. زیرا این نوع کبال هم رسانندگی خوبی دارد و هم منعطف می باشد.

کاربرد در مسیرهای کوتاه:

به خاطر انعطاف پذیری بالا این کابل برای مسیرهای بلند و طولانی انتخاب خوبی نیست زیرا در مسیر های بلند امکان خراب شدن و فرسوده شدن سیم بالا می باشد. هم چنین امکان تعویض سیم و کابل های بلند به آسانی وجود ندارد به همین دلیل نمی توان از سیم و کابل های افشان استفاده کرد.

اما این کابل انتخاب بسیار مناسبی برای مسیر های کوتاه می باشد. از این کابل به ‌طور گسترده در ساختمان‌ های مسکونی و تجاری استفاده می ‌شود، اما استفاده از آن در کارخانه ‌های بزرگ چندان حرفه ‌ای نیست.

کاربرد در ساختمان سازی:

همان طور که در بالاتر گفته شد از این کابل ها به دلیل انعطاف پذیری بالا در ساختمان سازی استفاده می شود. از این کابل می توان در زیر کاری و گچ کاری ساختمان بهره برد.

کاربرد در روشنایی:

از دیگر استفاده های این کابل می توان به استفاده از این کابل ها در سیستم های روشنایی با ولتاژ بالا نام برد.

کابل افشان نرم

ویژگی های کابلِ افشان نرم کدام است؟

اما اکنون به کاربرد های کابل افشان نرم پرداختیم، به ویژگی های آن که ان را به یک کابل پراستفاده و پرطرفدار تبدیل کرده است می پردازیم.

مقاومت بالا با توجه به ظاهر:

همان طور که گفته شد این کابل از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. به همین دلیل ممکن است فکر کنید که مقاومت این کابل در برابر فرسودگی و خوردگی بسیار پایین است اما این طور نیست! این نوع کابل ‌ها کم تر در اثر آسیب‌ های مکانیکی دچار پوسیدگی یا پارگی می ‌شوند.

توانایی عبور ولتاژ مناسب:

این نوع کابل ولتاژ بین 300 تا 500 را از خود عبور می دهد و در برخی از موارد 450 تا  750 ولت قابل ‌عبور است. این جریان یک جریان مناسب برای کابل می باشد.

انعطاف پذیری بالا:

همان طور که در بالاتر گفته شد دلیلی که این کابل را یک کابل افشان نرم می نامند این است که انعطاف پذیری بالایی دارد. بنابراین می توان اصلی ترین ویژگی این کابل را انعطاف پذیری بالای آن نامید.

پایین بودن ایجاد میدان مغناطیسی:

از دیگر مواردی که می توان به ان اشاره کرد این است که با جریانی که این کابل از خود عبور می دهد میدان مغناطیسی که به وجود می آید زیاد بزرگ نیست.

جنس مناسب:

کابل افشان از چندین سیم تک‌ رشته ‌ای وعایق تشکیل شده است. هادی مورد استفاده در کابل افشان از جنس مس است، زیرا رسانایی مس از آلومینیوم بیش تر می باشد. بنابراین جنس این کابل نیز مناسب می باشد.

انواع کابلِ افشان نرم کدام است؟

اما کابل افشان نرم از چند نوع تشکیل شده است؟ انواع کابل افشان نرم به صورت زیر است:

کابل افشان از نوع سبک:

کابل‌های افشان نوع سبک، انواعی از کابل‌های افشان هستند که برای اتصالات کوتاه و انعطاف‌پذیر در شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطات به کار می‌روند. این کابل‌ها معمولاً در ارتباطات داخلی رک‌ها (رک‌های سرور و تجهیزات شبکه)، پچ پنل‌ها و تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی انعطاف‌پذیر و سبک این کابل‌ها اجازه می‌دهد تا به آسانی در مکان‌های محدود جاگذاری و اتصال داده شوند.

کابل افشان از نوع قدرت:

این کابل‌ها قابلیت انتقال داده‌ها و همچنین تامین برق به تجهیزات مختلف را از طریق یک کابل واحد فراهم می‌کنند. این نوع کابل‌ها به طور عمده برای تجهیزات شبکه‌ای مانند دوربین‌های مداربسته، تلفن‌های آیپی، اکسس پوینت‌ها و سایر دستگاه‌هایی که به انرژی الکتریکی نیاز دارند، استفاده می‌شوند.

این کابل‌ها از نظر طراحی و ساختار به عنوان کابل‌های افشان عادی تفاوت چندانی ندارند، اما دارای توانایی انتقال برق اضافی هستند.

کلام پایانی:

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که کابل های افشان نرم یکی از کابل های پراستفاده هستند. اما مصارف استفاده از آن ها توسط اشخاص متخصص تعیین می شوند و یک فردی که دارای تخصص در این زمینه نیست نباید به استفاده از این کابل در موارد مختلف بپردازد. بنابراین بهتر است در هنگام نیاز به استفاده از کابل از یک متخصص کمک بگیرید و این کار را به دست افراد نابلد و غیر متخصص نسپارید. اگر چنانچه مجبور به استفاده از کابل توسط افراد غیر متخصص شدید بهتر است از مقالات مختلف کمک بگیرید تا آسیب های جبران ناپذیر مالی و جانی صورت نگیرد.

مطالب مرتبط