عصر حاضر، عصر تکنولوژی و فناوری است و کاربران بی شماری در سرتاسر جهان در حال استفاده از آن هستند.در فرآیند استفاده افراد از تکنولوژی، حجم بی نهایتی از داده ها و اطلاعات در حال تبادل و انتقال هستند؛ وظیفه نگهداری و انتقال تمامی داده ها به عهده سرورها، کامپیتور ها و اجسام فیزیکی است که در مجموعه هایی منظم و مرتبط قرار دارند. وظیفه نگهداری چند عدد از سرور ها و دتسگاه ها در یک واحد، به عهده یک رک شبکه ای است.

به طور دقیق تر، رک شبکه مجموعه ای به هم پیوسته از صفحات فلزی،پیچ و مهره ها،ریل ها، پنل ها وسایر قطعات فلزیِ قفسه ای است که سرورها ودستگاه ها سخت افزاری مربوط به کامپیوتر ها را در خود ایمن نگه می دارد.

اجزای رک شبکه کدام اند؟

درها:

رک ها معمولاً در قسمت جلو وعقب ، در دارند. درها باعث تهویه هوا در داخل مجموعه رک میشوند و جریان هوا را در داخل رک برقرار میکنند.البته یک رک میتواند بدون در هم بسته بندی و پیکربندی شود.

پنل های جانبی:

پنل های جانبی هم مثل در ها میتوانند وجود نداشته باشند. استفاده از پنل های جانبی میتواند به نظم بندی و تقسیم بندی اجزای داخل رک کمک کند. انواعی از پنل های جانبی میتواند مثل در ها به تهویه هوای داخل رک شبکه ای کمک کند و از گردش مجدد هوای گرم در داخل رک شبکه ای جلوگیری کند.

چرخ ها و پایه ها:

مجموعه چرخ های متصل به زیر رک شبکه ای باعث جابه جایی مجموعه رک، در فواصل کوتاه میشود . چرخ ها میتوانند از حرکت رک شبکه ای جلوگیری کنند.

یکسری پایه های متصل به چرخ ها هم جود دارند که باعث تراز شدن رک شبکه ای در محل قرارگیری خود میشوند.

البته بعضاً برای جلوگیری از واژگونی رک شبکه ای ، آنها را به کف، پیچ میکنند ؛ برای این کار یکسری صفحات و کیت های پیچ ومهره ای مخصوصی در دسترس است.

قفل:

قفل ها مشخصاً برای استاندارد های امنیتی و عدم دسترسی افراد به اجزای داخل رک شبکه ای به کار میروند.

امنیت رک شبکه ای به قفل ها محدود نیمشود. برای افزایش امنیت رک شبکه ای میتوان از یکسری لوازم جانبی امنیتی و نظارتی به عنوان آپشن استفاده کرد.مثل سوئیچ های تشخیصی مغناطیسی که برای تشخیص بازوبسته بودن در رک استفاده میشود.

برای افزایش کارایی، محافظت و دسترسی بهتر به رک شبکه ای میتوان از یک سری لوازم جانبی دیگر مثل توزیع کننده قدرت، پشتیبان باتری، مدیریت کننده دستگاه و … استفاده کرد.

تجهیزات رک شبکه

همان طور که گفتیم رک شبکه، قفسه نگه دارنده سرور ها ودستگاه های کامپیوتری و فناوری است.

برخی از این دستگاه ها عبارتند از:

سوئیچ :

سوئیچ ها دستگاه هایی هستند که از پورتهای سرعتی تشکیل شده، اطلاعات و داده ها را دریافت میکنند و آنها را به یک دستگاه گیرنده ارسال میکند. در واقع سوئیچ ها ، اتصال کابلی دستگاه های سخت افزاری را برقرار میکنند.

نکته مهم درباره ی سوئیچ ها این است که داده ها برای انتقال در یک شبکه واحد فقط میتوانند از یک سوئیچ استفاده کنند.

روتر :

روترها هم مثل سوئیچ ها یک دتسگاه ارتباطی هستند. یعنی اطلاعات را دریافت و ارسال میکنند؛ تفاوت آنها با سوئیچ ها این است که داده ها را به وسیله چندین شبکه انتقال میکنند. درحقیقت قابلیت چند اتصالی روتر باعث میشود تا دستگاه های مختلف بتوانند با بهره گیری از روتر، به اینترنت متصل شوند.

 مودم :

وظیفه مودم ها اتصال شبکه های داخلی یا خانگی به اینترنت خارجی است. مودم ها هم مثل روترها میتوانند بین چند شبکه ارتباط برقرار کنند.

مودم ها بر اساس سرویس دهی اینترنت ونوع شبکه ای که به آن اتصال پیدا میکنند انواع مختلفی دارند؛ درحال حاضر، افراد از مودم های فیبرنوری و مودم های کابلی استفاده میکنند. اگر به خاطر داشته باشید، قبلاً مودم هایی وجود که برای اتصال، به خطوط تلفن وصل میشدند وصداهایی سرسام آور از خود تولید میکردند.

هاب :

هاب یک نوع ابتدایی و ساده از سوئیچ و روتراست. این یعنی بین چند دتسگاه ارتباط برقرار میکند. نقطه ضعف هاب این است که بسته داده های دریافتی را فیلتر نمیکند و نمیتواند آنها را به مقصد مشخصی ارسال کند. هاب داده ها را به همه مقاصد و پورتها میفرستد و این باعث افزایش حجم ترافیک در انتقال داده ها میشود. به همین دلیل هاب در شبکه های کوچک که انتقال داده ها در آن ها کم است، استفاده میشود.

  • انواع رک شبکه ای :

هر نوع رک شبکه دارای مجموعه ای از مزایای خاص خود است که می تواند نیازهای زیرساخت فناوری IT مختلف را برآورده کند و انتخاب مناسب به عواملی مانند فضای موجود، نیاز به تجهیزات و الزامات تحرک بستگی دارد؛در ادامه به چند مدل آن اشاره میکنیم.

1. رک های قاب باز: این رک ها  تهویه عالی را برای تجهیزات فراهم می‌کنند و برای استفاده در فضاهای کوچک ایده‌آل هستند.

2. رک های دیواری: این قفسه ها برای مشاغل کوچک یا خانه هایی با محدودیت فضا مناسب هستند، زیرا به دیوارها متصل می شوند و فضای بسیار کمی را اشغال می کنند.

3. رک های ایستاده: رایج ترین و پرکاربردترین انواع رک های شبکه هستند که فضای بیشتری را نسبت به قفسه های دیواری یا قاب باز فراهم می کنند و در عین حال دسترسی آسان به تجهیزات فناوری اطلاعات را فراهم می کنند.

4. رک های قابل حمل: این رک ها، سبک و جمع و جور هستند که می توانند به راحتی از یک مکان به مکان دیگر منتقل شوند، ایده آل برای استفاده در تنظیمات موقت یا در شرایطی که تجهیزات فناوری اطلاعات باید متحرک باشند.

کلام پایانی :

همان طور که گفتیم رک ها تجهیزات فناوری اطلاعات مانند سرور ها و سوئیچ های شبکه را سازماندهی میکنند. خود رک ها از اجزایی تشکیل شده و داخل آنها اجزایی قرار میگیرند. بستگی به نوع استفاده و فضای کاری، باید از رک مناسب استفاده کرد؛برای بهبود کاربری میتوان از لوازم جانبی استفاده کرد که باعث حفاظت برق، خنک کننده گی، مدیریت بهتر کابل ها، امنیت فیزیکی و… میشوند.

مطالب مرتبط