در تمام مکان ها و فضاهایی که برق و الکتریسیته وجود دارد، سیم کشی و ساختاری نیز وجود دارد که از نگاه ما خارج است. اما وجود همین سیم کشی ها و کابل کشی هاست که برق در اختیار ما قرار دارد و سیستم الکتریکی به صورت هوشمند برقرار است! اما یکی از کابل کشی ها، کابل کشی شبکه می باشد. کابل کشی شبکه، امروزه به مهم ترین کابل کشی ها برای بشریت تبدیل شده است. این که این فرآیند به چه صورت و چگونه عمل می کند از مواردی است که باید به آن پرداخته شود. در ادامه به چیستی کابل کشی شبکه و چگونگی کارکرد آن می پردازیم.

کابل کشی شبکه

کابل شبکه چیست؟

اما این که کابل شبکه چیست موضوعی است که باید به آن بپردازیم. همان طور که از نام این وسیله مشخص است، این نوع کابل یک سخت افزار است. برای اتصال یک دستگاه شبکه به سایر دستگاه ‌های شبکه یا اتصال دو یا چند سیستم برای اشتراک گذاری پرینترها، اسکنرها و غیره استفاده می‌ شوند.کابل های شبکه انواع مختلفی دارند. از انواع مختلف آن در هر شبکه ای استفاده می شود.

کابل کشی شبکه چیست؟

در ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که کابل کشی شبکه چیست. منظور از کابل کشی شبکه، فرایندی است که کابل‌ های شبکه، میان نود های کاربران، تجهیزات شبکه و سوئیچ‌ ها نصب می ‌شوند. اما نکته ای که باید به آن توجه شود این است که این فرآیند انواع مختلفی دارد. برای هرکدام از انواع آن، باید نکات و قواعد خاصی را رعایت کرد. موارد زیادی در بهبود کیفیت آن موثر است که در ادامه به آن می پردازیم. 

انواع کابل های شبکه کدام است؟

کابل فیبر نوری

انواع کابل ها می تواند برای شبکه استفاده شود. در ادامه به انواع کابل هایی که می توان برای شبکه استفاده کرد می پردازیم.

یکی از جدید ترین و به روز ترین کابل هایی که در سیستم شبکه استفاده می شود، کابل فیبر نوری می باشد.

کابل فیبر نوری از یک هسته شیشه ‌ای مرکزی تشکیل شده و توسط چندین لایه از مواد محافظ احاطه شده است.فیبر نوری پهنای باند بلندتری دارد و می تواند در مسافت های طولانی تری استفاده شود. فیبر نوری دو نوع دارد: فیبر چند حالته با برد کوتاه تر و فیبر تک حالته با برد بلند.

کابل پچ کورد

این نوع کابل نیز یک نوع دیگر از کابل های فیبر نوری می باشد. کابل پچ کورد یک کابل شبکه یا فیبر نوری است که برای اتصال یک دستگاه الکترونیکی به دستگاه دیگر به سمت زیرساخت ساختمان برای مسیریابی سیگنال استفاده می ‌شود. این نوع کابل در رنگ های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. این نوع  کابل ها برای اتصال کوتاه به کار می روند.

کابل زوج به هم تابیده

این نوع کابل ها، کابل های کشی هستند که در آن زوج سیم ‌ها به منظور خنثی کردن تداخل الکترومغناطیسی با سیم و کابل های دیگر به یک دیگر تابیده می شوند. این نوع کابل برای شبکه های اینترنتی خانگی و شرکتی و کلا برای محیط هایی با وسعت کم استفاده می شود.

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یک هادی مرکزی دارد که توسط یک غلاف رسانا با عایق در بین آن، احاطه شده است. این نوع کابل ها خطوط انتقال هستند. از این کابل در ابتدا برای تماس از راه دور استفاده می شد. از کابل‌ های کواکسیال معمولا برای تلویزیون و سایر سیگنال‌ های باند پهن استفاده می شود. اگرچه در بیش تر خانه‌ ها، کابل‌های کواکسیال برای انتقال سیگنال‌ های تلویزیونی نصب شده ‌اند، فناوری های جدید نیز امکان  استافده از کابل پرسرعت را فراهم می کنند.

فیبر نوری

مزایای کابل کشی شبکه کدام است؟

کابل کشی شبکه، مزایایی دارد. در ادامه به مزایای این فرآیند شبکه می پردازیم:

صرفه جویی در زمان:

کابل کشی شبکه ساختار یافته انعطاف پذیر است و می‌تواند تغییرات را به سرعت انجام دهد. این باعث صرفه جویی در زمان نصب و هم چنین زمان نگهداری می ‌شود.

مقرون به صرفه:

کابل کشی شبکه می تواند به خاطر سازمان یافته بودن و نوع کابل های استفاده شده در خود بسایر مقرون به صرفه باشد.

سرعت بالا:

در کابل های شبکه و شبکه اینترنت سرعت انتقال بالا می باشد. بالا بودن سرعت باعث می شود که جریان بهتر و سریع تر انتقال پیدا کند.

سادگی در عیب یابی:

چون این نوع کابل کشی شبکه به صورتی کاملا منظم و اصولی پیاده سازی می ‌شود، عیب یابی و کشف خطا نیز در آن بسیار ساده خواهد بود و کافی است که با انجام بررسی های ساده به مشکل مورد نظر دست یافت.

در کابل کشی شبکه چه عواملی بر قیمت موثراست؟

اما هنگام کابل کشی، عواملی وجود دارد که بر قیمت آن موثر است. این موارد به شرح زیر می باشد:

 

نوع کابل:

همان طور که گفته شد انواع مختلفی از کابل می تواند در سیستم کابل کشی استفاده شود. بنابر استفاده از کابل های مختلف قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود.

 

نوع شبکه:

شبکه در‌سه نوع مختلف کابلی، بی ‌سیم و ترکیبی است که طبیعتا هزینه ی راه اندازی هر کدام از آن‌ ها با دیگری تفاوت دارد. معمولا قیمت کابل کشی شبکه‌ کابلی گران ‌تر از دو نوع دیگر است زیرا در کابل کشی شبکه کابلی، کابل بیش تری نسبت به شبکه بی‌ سیم استفاده می‌ شود.

 

میزان استفاده از کابل:

میزان و متراژی که کابل استفاده می شود، در قیمت کابل کشی اثر گذار است. هر چه قدر میزان استافده از کابل بیش تر باشد طبیعتا هزینه نیز بیش تر است.

سخن پایانی

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که کابل کشی امروزه بسیار مورد استفاده است و دلیل آن نیز سرعت بالا و هم چنین چینش منظم سیم ها می باشد. کابل کشی شبکه امروزه در بسیاری از صنایع استفاده می شود. یکی از مهم ترین مواردی که در آن از کابل کشی شبکه استفاده می شود، کابل کشی شبکه اینترنت است که امروزه بشر به آن بسیار وابسته است. به امید پیشرفت های روز افزون بشریت در این صنعت!