سیم و کابل از موارد و ابزارآلاتی است که در برق کشی به کار می رود. سیم و کابل جزء جدا نشدنی از برق کشی می باشد. به دلیل مهم بودن این ابزار و هم چنین تنوع در برق کشی و مدارها، انواع سیم و کابل در بازار موجود می باشد. یکی از این سیم و کابل ها، کابل جرقه زن است. اما این که این کابل چیست و در چه مواردی استفاده می شود از مواردی است که در ادامه به آن پاسخ داده می شود.

کابل جرقه زن هسته ای

کابل جرقه زن چیست؟

کابل جرقه زن جهت انتقال جریان لحظه ای با ولتاژ بالا از منبع تغذیه به محفظه احتراق استفاده می شود ، این کابل بر اساس ساختار متفاوت می باشد و اصولا دارای انعطاف پذیری بسیار بالا و با هادی مسی مفتول یا افشان ، که قلع اندود نیز هست تولید می شوند. این نوع کابل جریان ولتاژ بالایی را تحمل می کند. در کابل های جرقه زن ، سیم جرقه زن بایستی ولتاژ بسیار حساسی را به سمت منبع جرقه با کمترین تلفات هدایت کند.

همان طور که مشخص است وظیفه ی این کابل بسیار سنگین است. چون در صورت خرابی این کابل، می توان گفت که اتفاقات ناگوار و آتش سوزی رخ می دهد. هم چنین ولتاژ جرقه نباید از طریق عایق ، جریان خود را به سمت زمین ببندد ، زیرا در غیر این صورت ولتاژ جرقه از بین می رود.

در کابل جرقه زن از چه مواردی استفاده شده است؟

طبیعتاً در کابل های جرقه زن نیز مانند سایر کابل ها از مواد سیلیکونی برای عایق و از عناصر و فلزات برای رسانایی استفاده شده است. هم چنین عایق سیلیکون رابر با مقاومت حرارتی در منفی 60 درجه تا 250 درجه سیلسیوس است. به طور جزئی تر، کابل جرقه زن از بخش های زیر تشکیل شده است:

  • هادی:

    بخش اصلی هر نوع کابلی، هادی آن می باشد. هادی این کابل از جنس مس اندود می باشد.

  • لایه ی بافت میانی:

    این لایه از جنس فایبر گلاس می باشد و نقش مستحکم کردن لایه ی بیرونی و و لایه ی میانی را دارد.

  • عایق:

    از دیگر موارد به کار رفته در این نوع کابل می توان به عایق اشاره کرد. عایق ‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ولتاژ از نوع سیلیکون رابر خاص با فیلرهای اینرت بوده که جریان هایی با اندازه ی چهل کیلو وات را می تواند تحمل کند.

  • لایه ی بیرونی:

    این لایه از جنس سیلیکون و عایق قوی در برابر حرارت و عوامل فیزیکی می باشد.

انواع کابل جرقه زن کدام است؟

کابل جرقه زن انواع مختلفی دارد. دسته بندی های این کابل متفاوت است. کابل جرقه زن بر اساس هسته ی داخلی به موارد زیر دسته بندی می شود:

نوع هسته مسی:

این نوع کابل جرقه زن ، از نوع هسته مقاومتی می باشد. فقط با این تفاوت که این نوع کابل از جنس مس می باشد. هسته ی مسی انتقال انرژی الکتریکی بدون تلفات را برای کابل تضمین می کند. هم چنین عایق روی هسته باعث افزایش مقاومت حرارتی و مقاومت دی الکتریک کابل می شود و نوار فلزی بافته شده بر روی این عایق نیز قدرت انعطاف پذیری کابل را بالا می برد. عایق آن نیز بر روی بافت فلزی قرار می گیرد. این عایق، کابل را در برابر  عوامل خطرزا حفظ می کند.

نوع هسته مقاومتی:

کابل جرقه زن شامل یک هسته ، عایق داخلی و یک روکش خارجی است. هسته ی رسانای این کابل از کربن آغشته به شیشه و به همراه فیبر تشکیل شده است. بر روی این هسته دو لایه رسانای دیگر نیز وجود دارد. یک لایه ی این رسانا لاتکس و دیگری یک لایه رسانای سیلیکونی نازک می باشد. وجود چند لایه رسانا بودن، باعث افزایش قدرت و پایداری کابل می شود. در این نوع کابل از عایق داخلی نیز استفاده می شود. دلیل استفاده از عایق داخلی نیز، حساس بودن این کابل می باشد. عایق داخلی باعث افزایش حداکثری مقاومت در برابر حرارت می شود. هم چنین این لایه به دلیل جنس به خصوص خود باعث افزایش قدرت انعطاف پذیری کابل می شود. عایق بیرونی نیز یک لایه پوشش سیلیکونی می باشد. این پوشش باعث می شود تا کابل از حرارت بیرونی و هم چنین خطرهای دیگر حفظ شود. 

از نوع هسته القایی:

کابل جرقه زن هسته القائی شامل یک هسته کولار، یک لایه ی رسانای باردار شده و یک لایه ی نارک از سیم ضد زنگ تشکیل شده است. هسته کولار اطمینان قدرت کششی و پایداری عالی را تامین می کند. پوشش روی سیم نیز باعث انتقال حداکثر انرژی می شود. در کل این ترکیب باعث افزایش استفاده از این نوع سیم می شود و نهایت استفاده با توجه به متریال به کاربرده در آن می شود. عایق این مدل نیز از جنس سیلیکونی می باشد.

کابل جرقه زن

ویژگی های کابل جرقه زن کدام است؟

ویژگی های این کابل از دیگر مسائلی است که می توان به آن پرداخت. این ویژگی ها باعث پرطرفدار شدن این نوع کابل شده است:

  1. مقاومت در برابر گرما ، به همین علت در سیستم های حریق کاربرد زیادی دارد. همان طور که در پیش تر نیز گفته شد، در ساختار این کابل از بخش های مختلفی استفاده شده که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد.
  2. مقاومت در برابر جریان های ولتاژ قوی و بالا. این ویژگی نیز باعث می شود تا از این کابل در جریان های قوی استفاده شود.

  3. کابل های جرقه زن از تکنولوژی به روز و امروزی تشکیل شده اند. بنابراین قابل استفاده در بسیاری از صنایع می باشند.

سخن پایانی

در پایان باید گفت که سیم و کابل ها انواع مختلفی دارند و این تفاوت در انواع آن ها به دلیل کاربرد متفاوتشان می باشد. اما این که از کدام کابل در کدام صنعت و مکان استفاده شود، از مواردی است که باید توسط متخصص تعیین و استفاده شود. از به کار بردن انواع کابل ها در موارد مختلف بدون داشتن تخصص و دانش پرهیز کنید. استفاده از سیم و کابل بدون دانش کافی می تواند باعث ایجاد اسیب های غیر قابل جبرانی شود. هم چنین در هنگام خرید کابل در کنار توجه به قیمت، به برند و معتبر بودن برند نیز توجه فرمایید.

مطالب مرتبط