از دیرباز آتش سوزی یکی از مواردی بوده است که آثار زیان بار و جبران ناپذیری را به انسان ها و تجهیزات و لوازم زندگی ان ها وارد کرده است.با پیش رفت علم و تکنولوژی در کنار تمام مزایایی که با خود به همراه داشت اتفاق افتادن مواردی مثل آتش سوزی نیز افزایش یافت. انسان ها برای جلوگیری و کاهش اسیب های وارد شده به وسایل و تجهیزات به راه حل هایی رسیدند.یکی از این راه حل ها سیستم اعلام حریق و کابلِ اعلام حریق می باشد. اما کابل اعلام حریق چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه به پاسخ این سوالا و بررسی موضوع می پردازیم.

کابل اعلام حریق چیست؟

در ابتدا باید به پاسخ این سوال بپردازیم که کابلِ اعلام حریق چیست. کابل اعلام حریق یکی از مهم ترین عناصر در سیستم های اعلام و اطفاء حریق به شمار می رود.

به عبارتی به کابلی که توانایی تحمل حرارت مستقیم شعله آتش را در یک بازه زمانی خاص داشته باشد، گفته می شود.

البته این میزان تحمل گرما و انرژی در کابل های مختلف درجه های مختلفی دارد.

در تمامی سیستم های اعلام و اطفا حریق، روشنایی اضطراری، آژیرها و … باید از سیم و کابل نسوز استفاده شود.

هم چنین جنس این نوع کابل ها از مس که یک عنصر رسانا است می باشد و قسمت نارسانا یا پوشش آن نیز از سیلیکون می باشد. سیلیکون نوعی فرایند لاستیک مانند می باشد.

کابلِ اعلام حریق از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

اما کابل اعلام حریق از قسمت های متفاوتی تشکیل شده است. در ادامه بررسی قسمت های مختلف این نوع کابل اشاره می کنیم:

قسمت رسانا یا همان هادی کابل که از عنصر مس می باشد. مس به عنوان یک فلز رسانا با قیمت خوب شناخته می شود که در آن در تولید بسایری از از کابل ها استفاده می شود.

قسمت پوسته یا عایق که از سیلیکون می باشد. سیلیکون یک نارسانا می باشد که در برابر اتش و احتراق نیز مقاومت خوبی دارد.

سیم تخلیه که که جنس هادی آن از مس می باشد.

نویزگیر که در برابر امواج الکترومغناطیس مقاوم است.

روکش نهایی که از پلیمر می باشد. این روکش آخرین لایه است و مقاومت خوبی در برابر عوامل مختلف می باشد. هم چنین رسانایی آن نیز صفر می باشد.

انواع کابلِ اعلام حریق کدام است؟

اما کابل های اعلام حریق با توجه به کارکردشان به دو دسته تقسیم می شوند. در ادامه به بررسی انواع کابل های اعلام حریق می پردازیم:

کابل های اطفا حریق:

شاید اسم این نوع کابل بیش تر به گوشتان خورده باشد. این کابل ها کاربردی در زمان حریق ندارند و کاربرد آن ها در بعد از احتراق می باشد مانند کابل های منبع تغذیه ،آژیرها، چراغ ها و خاموش کننده ها.

کابل های اعلام حریق:

این نوع کابل ها در زمان اتش سوزی کاربد دارند و در وسایلی مانند دتکتور ها برای اشکارسازی اتش به کار می روند.

کابل اعلام حریق از چند رشته تشکیل شده است؟

اما درون سیم و در قسمت هادی، کابلِ اعلام حریق از رشته های مختلفی تشکیل شده است.

تعداد این رشته ها می تواند به عوامل مختلفی مربوط باشد. یکی از مهم ترین مواردی که تعداد رشته های این کابل را مشخص می کند، سیستم اعلام و اطفا حریقی است که قرار است در ان کابل ها به کار برده شود.

در این حالت کابل های اعلام حریق به دو رشته، سه رشته و چهار رشته تقسیم می شوند.

هم چنین سطح مقطع کابل ها نیز با توجه به جایی که استفاه می شوند متفاوت است و متغیر می باشد. این موارد به نوع سیستم اعلام حریق وابسته است.

کابلِ اعلام حریق در چه مواردی کاربرد دارد؟

اما موارد کاربرد این کابل نیز در موارد مختلف متفاوت است. این کابل ها هم چنین از مقاومت فیزیکی بالایی برخوردارند که کاربرد ان ها در صنایع مختلف را افزایش می دهد.

این کابل ها بیش تر در مکان هایی استفاده می شوند که در معرض خطراتی از قبیل سقوط اجسام، وارد شدن ضربه به کابل، خطر برخورد با آب و قرار دارند. به طور کل این کابل ها در موارد زیر کاربرد دارد:

  • سیستم اعلام حریق
  • سیستم هشدار دهنده ی صدا
  • سیستم روشنایی اضطراری هنگام رفتن برق

عوامل موثر بر کیفیت کابل اعلام حریق چیست؟

به طور کل مواردی وجود دارد که باعث تاثیر بر کیفیت این نوع کابل می باشد که به صورت زیر است:

  • کیفیت و درصد خلوص مواد اولیه
  • مس به کار رفته
  • مقدار مس به کار رفته در آن
  • تکنولوژی بهره گرفته شده از آن
  • ضخامت عایق و جنس عایق به کار رفته در کابل
  • برند سازنده ی کابل
  • کشور سازنده ی کابل
  • نحوه ی قلع اندود کردن شیلد

یک کابلِ اعلام حریق خوب چه ویژگی هایی دارد؟

اما یک کابل اعلام حریق خوب از ویژگی هایی برخوردار است. در ادامه به این ویژگی ها می پردازیم:

ضد شعله بودن

این  نوع کابل ها نباید شعله ور شوند زیرا در غیر این صورت امکان دارد سایر اجزای سیستم اعلام و اطفا حریق نیز صدمه ببینند و از کار بیفتند و باعث خطرات و اسیب های جبران ناپذیری شوند.

تولید نکردن گازهای سمی

برخی از سیم و کابل ها در صورت درگیری با اتش و گرم شدن ممکن است از خود گاز هایی منتشر کند و ممکن است این گاز ها سمی باشد. بنابراین باید دقت کرد که این نوع کابل دود سمی منتشر نکند.

کم دود بودن

کابل های اعلام حریق باید از مواد اولیه مرغوبی ساخته شده باشند و سیلیکون آن ها باکیفیت باشد تا کم ترین میزان دود را از خود تولید کنند و باعث اسیب زیاد از حد نشوند.

سخن پایانی

در پایان باید به این اشاره کرد که این نوع کابل ها باید توسط متخصص خریداری و نصب شوند. بنابراین از خرید و استفاده از این نوع کابل ها بدون دانش و استفاده ی آن ها در سیستم های اعلام حریق خودداری کنید. زیرا یک انتخاب نادرست می تواند اثار زیان باری را بر لوازم  تجهیزات وارد کند. پس در خرید این نوع کابل ها از یک متخصص کمک بگیرید یا با اطلاعات کافی به خرید آن ها بپردازید.

مطالب مرتبط