در محیط‌های صنعتی و در برخی از کارخانه‌ها موضوع مهمی که به هنگام استفاده از کابل‌ها خودنمایی می‌کند، تداخل امواج الکترومغناطیسی است. در این محیط‌ها امکان ایجاد نویز و تداخل توسط سایر وسایل وجود دارد و همین امر موجب می‌شود داده‌های انتقالی دستخوش تغییر گردد. برای اینکه از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری شود از کابل شیلد دار استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم راجع به همین موضوع صحبت کنیم و ببینیم چرا استفاده از کابل‌های شیلد دار می‌تواند مهم باشد. پس همراه ما باشید.

کابل شیلد دار چیست؟

قبل از اینکه به سراغ اهمیت استفاده از این کابل‌ها برویم باید بدانیم کابل برق شیلد دار چیست. کابل شیلددار به کابل برقی گفته می‌شود که درون آن یک عایق محافظ کشیده شده است. این لایه محافظ را می‌توان از رشته‌های مسی به هم تنیده تهیه کرد یا اینکه از نوار مسی و سایر پلیمرهای رسانا در ساخت‌شان استفاده نمود. این کابل‌ها معمولاً ضخیم‌تر از کابل‌های معمولی هستند و می‌توانند جلوی نویزی که از سایر تجهیزات ساطع می‌شود را بگیرند. یکی از موارد مهمی که باید مدنظر داشت این است که کار با این کابل‌ها به دقت بیشتری نیاز دارد.

کابل شیلدر دار چیست

کابل برق معمولی لایه محافظی که کابل شیلد دار در خود دارد را ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند جلوی تداخلات الکترومغناطیسی که از تجهیزات اطراف وارد می‌شود را بگیرد. چنین کابل‌هایی بسیار سبک و نازک هستند و می‌توانند در محیط‌های معمولی همچون دفاتر کار مورد استفاده قرار گیرند. شاید مهم‌ترین نکته‌ای که به هنگام خرید کابل برق به ذهن‌تان خطور ‌کند موضوع قیمت آن باشد. کابل‌های شیلددار معمولاً گران قیمت‌تر از کابل‌های معمولی هستند چون در ساخت آن‌ها از مواد تشکیل دهنده مختلفی ( همچون لایه‌های عایق مسی) استفاده شده است. پس اگر کمبود بودجه دارید باید به دنبال خرید کابل برق معمولی باشید و خطر تداخل الکترومغناطیسی را به جان بخرید یا اینکه بودجه تان را افزایش دهید.

کابل شیلد دار چه کاربردی برایمان خواهد داشت؟

خوب تا به اینجای کار تفاوت کابل شیلد دار و کابل برق معمولی را متوجه شدیم. حالا باید ببینیم این سیم‌ها در چه مواردی به کار می‌روند و چه کاربردی می‌توانند برایمان داشته باشند.کابل‌های شیلد دار به گونه ای طراحی و ساخته شده‌اند که به محافظت از داده‌های انتقالی از داخل سیم کمک می‌کنند. یادتان می‌آید که گفتیم در محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ای معمولاً نویزهای مختلفی ایجاد می‌شود و تداخل امواج الکترومغناطیسی ممکن است باعث از بین رفتن یا آسیب دیدن داده‌هایمان گردد؟ استفاده از کابل شیلد دار با سیم‌های مسی که در داخل آن گنجانده شده است می‌تواند بهترین راه حل برای پیشگیری از بروز چنین رخدادهایی باشد.

چرا تداخلات الکترومغناطیسی اینقدر مضرند؟

همانطورکه قبلاً نیز بیان کردیم امواج الکترومغناطیسی توسط منبع خارجی ایجاد می‌شوند و می‌توانند بر روی عملکرد مدارهای الکتریکی همچون کابل اثر بگذارند. بروز چنین تداخلاتی می‌تواند عملکرد مدار ما را تا حد زیادی کاهش دهد و حتی عملکرد آن را کاملاً متوقف کند. هر جایی که مسیری برای عبور داده‌ها وجود داشته باشد چنین اثراتی هم ممکن است پدید آید و خطاهای موجود را افزایش دهد یا کلاً باعث از دست رفتن داده‌های مهم‌مان گردد. هم منابع طبیعی و هم منابع مصنوعی می‌توانند طیف وسیع و البته متنوعی از ولتاژها و جریان‌ها را ایجاد کنند و در نهایت امواج الکترومغناطیسی را پدید بیاورند. گوشی‌های موبایلی یکی از منابع مصنوعی ایجاد این امواج محسوب می‌شوند. طوفان‌های الکتریکی و نور خورشید را منابع طبیعی این امواج در نظر می‌گیرند. یادتان باشد امواج الکترومغناطیسی می‌توانند عملکرد تلویزیون، رادیو و گوشی‌های هوشمند را نیز مختل کنند. به همین دلیل است که معمولاً در محیط‌های صنعتی به جای کابل برق معمولی از کابل شیلد دار استفاده می‌شود. این نوع کابل‌ها شدت و حجم نویزهای الکتریکی را کاهش می‌دهند، اثرات این نویزها بر روی سیگنال‌ها را کم می‌کنند و از داده‌های شما به بهترین شکل ممکن محافظت می‌نمایند.

کابل شیلدر دار چیست

 انواع کابل‌های شیلد دار که باید با آن‌ها آشنا باشید:

کابل‌های شیلددار در دو نوع کابل بافته شده(braided) و کابل فویلی(Foil) به بازار ارائه می‌شوند و در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 کابل فویلی:

کابل فویلی

جالب است بدانید که کابل فویلی یک ورقه نازک از فلزاتی همچون مس یا آلومینیوم را در خود دارد. این فویل معمولاً به یک حامل پلی استری وصل می‌شود تا بتواند قدرت سیم را بهبود ببخشد. این نوع کابل‌ها که در بیشتر موارد آن‌ها را کابل شیلددار نواری هم می‌شناسند، می‌توانند از سیم رسانایی که دورش را احاطه کرده‌اند 100 درصد محافظت کنند. البته استفاده از این نوع کابل‌ها هم بی عیب و نقص نخواهد بود. فویل‌هایی که داخل این کابل‌ها قرار می‌گیرند بسیار ظریف هستند و به همین دلیل کار با آن‌ها بسیار دشوار است.

کابل بافته شده:

نوع دوم کابل شیلدداری که در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود کابل بافته شده است. کابل بافته شده از شبکه‌ای از سیم مسی بافته شده بهره می‌برد. این نوع کابل‌ها نسبت به کابل‌های فویلی پوشش ضعیف‌تر و کمتری فراهم می‌کنند اما به شدت مقاوم هستند.کابل شیلددار بافته شده معمولاً محافظت 70 الی 90 درصدی در برابر امواج الکترومغناطیسی فراهم می‌کند و این مقدار به نوع بافت و شدت بافت سیم بستگی خواهد داشت. موضوع مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که سیم‌های بافته شده نسبت به سیم فویلی موثرتر عمل می‌کنند چون مس نرخ رسانش بالاتری نسبت به آلومینیوم دارد و کمتر در معرض آسیب‌های داخلی قرار می‌گیرد. کابل بافته شده نسبت به کابل فویلی گران قیمت‌تر و سنگین‌تر است و به همین دلیل عملکرد بهتر و البته بالاتری در اختیارتان می‌گذارد.

کابل شیلدر دار چیستاز چه نوع کابلی برای محیط کاری‌مان استفاده کنیم؟

پاسخ به این سوال به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. بسته به محیطی که در آن کار می‌کنید نوع خاصی از کابل ممکن است برایتان مفید باشد. در محیط‌های کاری خاصی ممکن است فقط به کابل شیلددار فویلی نیاز داشته باشید. این در حالیست که در برخی از صنایع ممکن است کابل‌های بافته شده بیشتر به دردتان بخورد. البته در برخی از موقعیت‌ها هم مجبور خواهید شد از ترکیب این دو کابل استفاده کنید. در محیط‌هایی که معمولاً کابل‌ها زیاد حرکت داده نمی شوند و در معرض فشار هستند، کابل‌های بافته شده بهترین گزینه خواهند بود. در مقابل، محیط‌هایی که در آن کابل شما ممکن است مدام زیر پای کارگران، ماشین‌ها و سایر فاکتورها قرار گیرد استفاده از کابل فویلی بهترین و البته معقول‌ترین گزینه خواهد بود.

سخن نهایی:

کابل شیلد دار معمولاً در محیط‌های مختلفی استفاده می‌شود. این نوع کابل‌ها برای محافظت در برابر نویزها به کار می‌روند و جلوی از دست رفتن داده‌ها را هم می‌گیرند. همانطور که مشاهده کردید در هر محیط و هر شرایطی، نوع خاصی از این کابل‌ها استفاده می‌شود. شما هم بسته به شرایطی که دارید می‌توانید یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید.

منبع: https://www.tmccables.com/techresources/cables/shielded-cables/