کابل ها نقش بسیار موثری در حوزه ی صنعت برق دارند. کابل ها به عبارتی واسط و رابط هستند و بدون آن ها نمی توان جریان برق را منتقل کرد. به دلیل مهم بودن این ابزار و کاربرد گسترده ی آن در صنعت برق و الکتریسیته انواع مختلفی از آن در بازار ارائه شده اند. یکی از انواع کابل ها، کابل ابزار دقیق می باشد. اما کابل ابزار دقیق چیست؟ کابل ابزار دقیق چه کاربردی دارد؟ در ادامه به بررسی این موضوع و کاربرد های آن می پردازیم.

کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق چیست؟

کابلِ ابزار دقیق از جمله کابل های پرکاربرد و پر استفاده در صنعت برق می باشد. به گروهی از کابل‌ ها که قابلیت سنجش فرآیند های کنترلی و پردازش سیستم‌ های داده را دارند و در صنایع مختلف استفاده می شود، کابل ابزار دقیق گفته می شود. این نوع کابل‌ ها با مشخصات ویژه ‌ای که دارند، در شرایط و محیط ‌های کاری خاصی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. هم چنین این کابل ها توانایی هدایت جریان برق را در محدوده ولتاژهای پایین به سیستم‌ های مصرفی گوناگون دارند.

یکی از ویژگی های بسیار قابل توجه که این نوع کابل را به کابل پر مصرفی تبدیل کرده است، توانایی عملکرد مطلوب آن در برابر جریان های تداخلی و سیگنال های بیرونی می باشد. از کاربرد های این کابل ها می توان به مصارف صنعتی اشاره کرد.

ساختار کابل ابزار دقیق کدام است؟

کابل ابزار دقیق نیز مانند سایر کابل ها از هادی و عایق و شیلد تشکیل شده است. اما این بخش ها هرکدام ویژگی هایی دارند که در ادامه به توضیح ان ها خواهیم پرداخت.

 

عایق:

معروف ترین عایق، پی وی سی یا همان پلی وینیل کلرید می باشد. ساختار ویژه ی این ماده باعث استفاده ی زیاد از آن می باشد. کیفیت پی وی سی استفاده‌ شده در این کابل‌ ها متناسب با ویژگی‌ های کابل مورد نظر است. برای  مثال کیفیت پی وی سی استفاده شده در کابل های حالت استفاده ی ثابت و غیر ثابت متفاوت است.

 

هادی:

هادی قسمت اصلی کابل می باشد و این برای همه ی کابل ها صدق می کند. وظیفه ی جریان الکتریسیته در کابل ها به عهده ی بخش هادی می باشد. در کابل های ابزار دقیق از هادی های مختلفی برای هدایت جریان برق استفاده می شود. در صدر این هادی ها مس و سپس آلومینیوم قرار دارد. هرکدام از این فلزات ویژگی ‌های خاص خود را دارند و تولید کنندگان بسته به شرایط از یکی از آن ‌ها برای ساخت هادی استفاده می‌ کنند. این شرایط به بودجه، مکان مورد استفاده و زمان استفاده از کابل ها بستگی دارد.

 

شیلد:

در لایه ‌های میانی کابل ابزار دقیق از شیلد یا زره استفاده می‌ شود. دلیل استفاده از این قطعه این است که  کارایی و مقاومت کابل با استفاده از شیلد بسیار بالاتر می رود و در نتیجه در مصارف بیش تری کاربرد دارد.

استفاده از سیلد می تاوند عمر کابل را افزایش دهد و در نتیجه در هزینه و جایگزینی کابل صرفه جویی شود. شیلد نیز انواع مختلفی دارد و از انواع آن می توان به نوار فولادی دوبل، استیل گالوانیزه یا نوعی بافت دیگر از فولاد اشاره کرد. این شیلد ها باعث آتش نگرفتن کابل هنگام آتش سوزی و جلوگیری از خطر مضاعف می شوند.

علاوه بر این سه قسمت نیز در کابل های ابزار دقیق، از یک ورقه ی آلومینیومی نیز در میان روکش و سیم‌ های کابل استفاده می‌ شود.

کابل های ابزار دقیق

انواع کابل ابزار دقیق کدام است؟

کابل های ابزار دقیق نیز انواع مختلفی دارند. در ادامه به بررسی انواع این نوع کابل می پردازیم.

 

کابل ابزار دقیق از نوع فرمان:

این نوع کابل با هدف افزایش میزان دقت عملکرد در سیستم‌ ها است که معمولا در سایزهای کوچک تولید می ‌شود. این نوع کابل به دو دسته تقسیم می شوند که در حوزه تخصصی برق کاران در موارد مورد نیاز استفاده می شوند.

این کابل ها ساختار مناسب برای ارسال و دریافت سیگنال‌ های کنترل، اندازه‌ گیری کمیت‌ ها و کنترل کار سیستم‌ ها را دارا هستند. از موارد مصرف کابل فرمان می توان به کابل کشی در آبو استفاده در سیستم های محافظتی اشاره کرد.

 

کابل ابزار دقیق از نوع نظامی:

مقاومت این نوع کابل از انواع کابل های ابزار دقیق، بسیر بالا می باشد و می توان از آن به عنوان مهم ترین ویژگی آن یاد کرد. این کابل بسیار مستحکم بوده ودر مکان هایی که احتمال وجود انفجار وجود دارد استفاده می شود. این مکان ها شامل مراکز پتروشیمی و گاز و برق می باشد.

 

کابل ابزار دقیق از نوع ضد آتش:

امروزه نسوز بودن کابل یکی از مواردی است که سعی می شود در هنگام ساخت کابل به آن توجه شود. نسوز بودن کابل هم از آتش سوزی در کابل ها جلوگیری می کند و هم آسیب های وارده هنگام اتش سوزی صنایع را کاهش می دهد. کابل ضد آتش به نوعی از کابل‌ های ابزار دقیق گفته می شود که دارای مقاومت حرارتی بالایی هستند. این کابل می ‌تواند محدوده دمایی بالایی را در مدت ‌زمان مشخص در مواجهه با آتش تحمل نماید. در ساختار این نوع کابل سیلیکون به کار می رود که در برابر آتش بسیار مقاوم است.

توان تحمل و مقاومت کابل های ضد حریق در برابر آتش حدود سه ساعت می باشد که اصلا زمان کمی نیست! امروزه این نوع کابل ها فروش بسیار بالایی در صنعت برق کشی دارند.

کابل ابزار دقیق وکاربرد آن

کابل های ابزار دقیق در چه مواردی کاربرد دارند؟

اما این که کابل های ابزار دقیق در چه محیط هایی کاربرد دارند از دیگر مواردی است که باید به ان پرداخت.

امروزه در صنایع پتروشیمی و گاز و سیستم های حفاظتی و صنعتی از کابل های ابزار دقیق استفاده ی فراوانی می شود. این کابل ‌ها جهت کنترل و سنجش پارامترهای کنترل جریان و اندازه‌ گیری استفاده می ‌شوند.

هم چنین این کابل ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل در مواردی مانند زیرخاک، محیط روباز، فضای داخلی ساختمان‌ ها و همین ‌طور در کانال‌ ها استفاده می شوند. هم چنین این کابل ها در محیط های خورنده و روغنی نیز به دلیل مقاومت بالا استفاده می شوند.

 

سخن پایانی

در پایان باید گفت که کابل های اعلام حریق از انواع کابل ها هستند که به دلیل مقاومت بالا امروزه کاربرد زیادی دارند و هم چنین از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اما استفاده از این کابل ها باید توسط متخصص صورت گیرد و استفاده از انواع آن بدون دانش لازم باعث ایجاد خطر و اسیب می وشد. بنابراین در سیستم برق کشی از یک متصص بخواهید که کابل مناسب محل استفاده ی شما را شناسایی و خریداری کند تا از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

مطالب مرتبط