برق بدون شک یکی از مهم‌ترین کشفیات بشریت است. برق همه‌چیز را در سیاره ما به حرکت درمی‌آورد و به شما امکان اتصال قاره­ها را در کسری از ثانیه می­دهد. بدون برق ، پیشرفت­های علمی و فناوری امروز غیرممکن است و بدون برق قادر به تولید آلومینیوم نیستیم. جالب است که امروز دقیقاً این فلز وظیفه انتقال نیرو در طول هزاران مایل را بر عهده دارد.

کابل آلومینیومی 1

در میان فلزات پایه ، در مقایسه با آلومینیوم فقط مس در رسانایی بهتر است ، اما فقط 33٪ ، درعین‌حال آلومینیوم یک مزیت غیرقابل‌انکار دارد؛ سبک‌تر است. برای انتقال برق، یک سیم آلومینیوم باید 1.5 برابر بزرگ‌تر از مس باشد تا جریان مشابه سیم مسی را بگذراند ، اما دو برابر سبک‌تر است. وزن یکی از مهم‌ترین پارامترهای خطوط برق فشارقوی است که نیرو را در فواصل طولانی انتقال می‌دهد. بنابراین ، فقط از سیم‌های آلومینیومی در خطوط اصلی هوایی اصلی استفاده می‌شود. در پاسخ سؤال امتیاز کابل‌های آلومینیومی بر مسی چیست  باید گفت که وزن آن کمتر است درنتیجه برای فواصل بلند بهتر است. در ادامه می­خواهیم کمی عمیق‌تر به قیمت کابل‌های آلومینیومی ،  جدول کابل‌های آلومینیوم ، انواع کابل‌های آلومینیوم  و مشخصات فنی کابل‌های آلومینیومی.

نگاهی اجمالی به تاریخچه کابل‌های آلومینیومی

اولین سیم‌های آلومینیومی در اواخر قرن نوزدهم در ایالات‌متحده آمریکا ظاهر شدند. در سال 1880 در شیکاگو ، رئیس ایستگاه قطار متوجه شد که تمام سیم‌های مسی در فضای باز به‌سرعت در حال خراب شدن هستند. به این نتیجه رسید که این مسئله به این دلیل است که مس توسط دود لوکوموتیو خورده می‌شود. دلیل اینکه وی تصمیم گرفت از آلومینیوم به‌عنوان جایگزین استفاده کند ناشناخته است ، اما یک سیم مسی به طول چند صد متر با یک سیم آلومینیومی جایگزین شد که باوجوداینکه هرساله تعداد قطارها در ایستگاه افزایش می­یافت ، تصمیم مناسبی بود.

کابل آلومینیومی 2

آیا قیمت کابل‌های آلومینیومی واقعاً از کابل‌های مسی کم­تر است؟

پیش از بررسی عمیق­تر سؤال امتیاز کابل‌های آلومینیومی بر مسی چیست و معرفی جدول کابل‌های آلومینیوم ، انواع کابل‌های آلومینیوم  و مشخصات فنی کابل‌های آلومینیومی مهم‌ترین عامل را بررسی خواهیم کرد؛ قیمت کابل‌های آلومینیومی.

 روی کاغذ ، قیمت کابل‌های آلومینیومی ارزان‌تر به نظر می‌رسد ، اما باید هزینه و تلاش اضافی در نصب کابل‌های آلومینیومی را در نظر گرفت. به همین دلیل است که کابل‌های مسی هنوز در درجه اول برای ولتاژ پایین کارها مورداستفاده قرار می‌گیرند ، مگر در شرایطی که قرار کابل­ها هوایی نصب شوند و وزن یک عامل مهم است. به‌طورکلی قیمت کابل‌های آلومینیومی با کابل‌های مسی درنهایت کار برابر است و باید شرایط نصبی خود را در نظر بگیرید.

انواع کابل‌های آلومینیوم و مشخصات فنی کابل‌های آلومینیومی

انواع مختلفی از سیم برای خطوط برق فشارقوی وجود دارد. محبوب­ترین نوع ACSR ، فولاد رسانای آلومینیومی تقویت‌شده است. این کابل دارای چندین رشته فولادی پیچ‌خورده در هسته خود است که “در لایه­هایی­ از سیم آلومینیوم” پیچیده شده است. از فولاد برای افزایش مقاومت کابل استفاده می‌شود و امکان حفظ شکل اولیه هنگام گرم شدن را فراهم می‌کند. بخش آلومینیوم وظیفه انتقال جریان را بر عهده دارد.

کابل آلومینیومی 3

یکی دیگر از انواع کابل‌های آلومینیوم هادی تمام آلیاژ آلومینیوم AAAC  یا سیم آلیاژ آلومینیوم سبک‌تر از سیم تقویت‌شده است و کاملاً در برابر خوردگی مقاوم است. از این گذشته ، یک هسته کامپوزیت رسانای آلومینیوم  ACCC با گسترش هسته خود در زیر گرما ، اثر افت حرارتی معمول در ACSR را کاهش می‌دهد. ضریب انبساط برای هسته کربن 10 برابر کمتر از فولاد است. علاوه بر این ، به‌طور قابل‌توجهی سبک‌تر و قوی‌تر است. این بدان معنی است که 28 درصد آلومینیوم بیشتر می‌تواند در چنین سیم بدون افزایش قطر و وزن کل آن استفاده شود. آلومینیوم اضافی تلفات برق در خط رابین 25-40% کاهش می‌دهد. اگر برای فواصل بلند برای انتقال برق به کابل نیاز دارید، قیمت کابل‌های آلومینیومی در ابتدا بیشتر خواهد بود اما نهایتاً به هزینه نگه‌داری کمتری نیاز دارد.

جدول کابل‌های آلومینیوم  و مشخصات فنی کابل‌های آلومینیومی

کابل آلومینیوم برای مطابقت با رسانایی کابل مسی معادل ، به سطح مقطع بزرگ‌تری نیاز دارد. این تفاوت در چندین عامل تأثیر ناگهانی دارد و ممکن است در برخی از کاربردها محدودکننده باشد. به‌عنوان یک مثال ، یک کابل آلومینیومی به 56 درصد سطح مقطع بزرگ‌تر برای دستیابی به همان قابلیت رسانایی کابل مسی نیاز دارد. در ادامه جدول کابل‌های آلومینیوم  برای استفاده در شرایط مختلف و مشخصات فنی کابل‌های آلومینیومی در هریک از این شرایط را بررسی می­کنیم.

کابل آلومینیومی 4

اگر کابل در زیرزمین نصب شود باید اندازه و تعداد مجراها افزایش یابد تا با سطح مقطع کابل آلومینیوم افزایش یابد.

اگر کابل در سطح زمین استفاده شود، باید عرض سینی کابل افزایش یابد تا کابل‌های آلومینیومی بزرگ‌تر و اضافی در آن جای بگیرند.

نصب کابل‌های آلومینیوم به دلیل انعطاف‌پذیری و اندازه آن دشوارتر است.

کابل آلومینیومی کمتری را می‌توان روی یک‌پایه نصب کرد و این می‌تواند باعث شود طول کابل کمتر شود ، درنتیجه به اتصالات کابل بیشتری نیاز دارد و خطر خرابی سیستم را افزایش می‌دهد.

مس رسانای حرارتی بیشتری نسبت به آلومینیوم دارد اما وقتی اندازه کابل‌های افزایش یابد اختلافات قابل‌چشم‌پوشی می‌شود. اندازه کابل بزرگ‌تر آلومینیوم میزان افتادگی را افزایش می‌دهد و ممکن است نیروهای تخریبی بیشتری را به مفاصل وارد کند.

اندازه‌های موجود کابل‌های آلومینیومی کوچک محدود است ، کابل آلومینیوم فقط در سطح مقطع حداقل 16 میلی‌متر مربع موجود است.

سخن آخر

پیش از پاسخ به سؤال کابل‌های آلومینیومی  امتیاز کابل‌های آلومینیومی بر مسی چیست  باید این موارد را بررسی کنید. اگر می­خواهید انتخاب درستی میان انواع کابل‌های آلومینیوم داشته باشد، باید تحقیقی جامع در مورد مشخصات فنی کابل‌های آلومینیومی بکنید و در صورت امکان با یک کارشناس یا متخصص بررسی کنید. اگر بررسی شما کامل نباشد، انتخاب اشتباه میان کابل مسی و کابل آلومینیومی شمارا متحمل هزینه زیادی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *