پریز برق معمولی و ارت دار

پریز های برق به عنوان مهم ترین و ضروری ترین المان های برق ساختمان هستند. امروزه متناسب با کاربرد هر بخش از ساختمان از کلید و پریزهای مخصوص استفاده می شود. برای مثال در فضاهای باز و یا مرطوب از انواع کلید و یا پریز ضد آب و برای تزئین دکوراسیون داخلی از کلید و پریزهای خاص خود و متناسب با دکوراسیون داخل استفاده می گردد. اما از میان کلید و پریز ها دو پریز معمولی و ارت دار از اهمیت خاصی برخوردار هستند. وقتی صحبت از پریز برق می کنیم، منظورمان تمام پریزهایی است که در یک واحد مسکونی نصب می شوند، حالا می خواهد آن پریز برای یخچال مورد استفاده قرار گیرید یا برای یک دستگاه تلویزیون، فرقی نمی کند.

در تمام ساختمان‌ها اصولاً بایستی از پریز ارت دار، استفاده شود. در مکان‌های مرطوب مثل (آشپزخانه، پارکینگ، حیاط، دستشویی، تراس، پشت بام، پاسیو و ….) از پریز ارت دار و درب دار (با رعایت ارتفاع  ۱۱۰ سانتی متر از کف تمام شده) استفاده می شود.

ارتفاع نصب پریز برق

ارتفاع پریزهای برق، تلفن و آنتن در اتاق ها و پذیرایی حداقل باید 30 تا 40 سانتی متر باشد.

ارتفاع نصب پریز اجاق گاز و پریز ماشین لباسشویی، حداقل 60 سانتی متر از کف تمام شده آشپزخانه است.

ارتفاع نصب پریز هود 180 الی 200 سانتی متر از کف تمام شده است.

ارتفاع نصب پریز پکیج 140 سانتی متر از کف تمام شده است.

ارتفاع نصب پریز برای یخچال و پریز برق برای روی پیش خوان آشپزخانه 120 سانتی متر است.

ارتفاع نصب پریز در کنار روشویی توالت باید حداقل 110 سانتی متر باشد و 30 سانتی متر بصورت افقی از لبه بیرونی روشویی فاصله داشته باشد.

اگر قرار است در آشپزخانه دستگاه تصفیه آب نصب شود، چون این دستگاه داخل کابینت زیر سینک ظرفشویی قرار می گیرد، باید برای آن یک پریز برق در ارتفاع 60 سانتی متری در پشت کابینت قرار گیرد. این پریز باید بصورت افقی30 سانتی متر با لوله های آب و لوله فاضلاب، فاصله داشته باشد.

ارت چیست؟

سیم یا کابل ارت در تمامی دستگاه های الکترونیکی، از دستگاه های کوچک گرفته تا دستگاه های بزرگ و پیچیده وجود دارد. گاهی برای شما پیش آمده است که به وسایل برقی منزل دست می گذارید و برق ضعیفی را حس می کنید. نگران نباشید نتیجه این برق ضعیف، نتیجه برگشت برق می باشد. در تمامی دستگاه های الکترونیک یک سیم رسانا به نام ارت وظیفه انتقال این بار اضافی به میل ارت و پس از آن به داخل زمین را بر عهده دارد. برای مثال در ماشین ظرفشویی آشپزخانه سیمی به رنگ زرد و سبز وجود دارد و در صورتی که ساختمان دارای سیم کشی ارت باشد این برق مازاد از ماشین ظرفشویی به میل ارت و داخل زمین منتقل می­شود. اگر کابل ارت در دستگاه های مختلف وجود نداشته باشد، اتفاقاتی از جمله، خرابی دستگاه بر اثر بار الکتریکی زیاد و حتی آتش سوزی می تواند به وقوع بپیوندد و سیم ارت جلوی چنین حوادثی را می گیرد.

تفاوت نول با ارت چیست؟

سیم نول با سیم ارت متفاوت است. اگر دقت کرده باشید پریزهای برق امروزی دارای ۳ سوراخ برای اتصال دوشاخه می باشند و خود دوشاخه های دستگاه های برق نیز سه عدد جک اتصال دارند. خب یکی از سوراخ های پریز، فاز است که دارای برق می باشد، دیگری نول بوده که همان منفی است و سوراخ سوم در پریز همان اتصال ارت می­باشد. اگر به هر علتی برق با بدنه، تماس پیدا کند فیوز بیرون می پرد، زیرا سیم ارت با مقاومت صفر، تمامی جریان ورودی به خانه را به زمین منتقل می کند؛ یعنی به یک باره جریان شدیدی از فیوز عبور کرده و فیوز بیرون می پرد.

بنابراین نول و ارت شباهت هایی دارند زیرا اگر فاز را مستقیم به نول وصل کنیم باز هم فیوز بیرون می پرد .سیم ارت فقط برای محافظت بیشتر به کار می رود اما وجود آن الزامی نیست در حالی که وجود نول الزامی است. در بیشتر کشورها سیم ارت هنگام سیم کشی در مدار لحاظ می شود پس به جای دو شاخه از سه شاخه استفاده می­کنند که یکی از شاخه ها، سیم ارت است.