یکی از معیارهای مهم در احداث پروژه‌های عمرانی و صنعتی مسئله امنیت است، به خصوص در زمینه برق که عدم توجه به این مسئله صدمات جبران ناپذیری در پی دارد. در برخی از شرایط که عملیات مختلف عمرانی و صنعتی و حفر زمین انجام می‌شود،  نیاز است که کابل‌های برق مقاومت بالایی در برابر آسیب‌های خارجی داشته باشند تا به سرعت صدمه نخورند و این صدمه باعث آتش سوزی نشود. پیشنهاد در چنین شرایطی استفاده از کابل‌های آرموردار است که مقاومت مناسبی در برابر این نوع آسیب‌ها دارد.

کابل آرمور دار-2

کابل آرموردار چیست؟

کابل آرموردار یک کابل مشترک با لایه‌ای محافظتی بین پوشش‌های آن قرار دارد. این سیم و کابل مستقیما در درون زمین دفن می‌شود.

در چه شرایطی باید از سیم آرموردار استفاده کرد؟

همان طور که در قسمت مقدمه هم به آن اشاره شد، کابل‌های آرموردار یک راه حل ایده‌آل برای هر مدار الکتریکی است که خطر آسیب‌های فیزیکی در آن وجود دارد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که این نوع از کابل‌ها در تاسیسات برق یا جایگاه‌های توزیع برق در یک کارخانه کاربرد دارند زیرا کابل‌ها در این شرایط ممکن است، به عنوان مثال در عملیات‌های مختلف صنعتی دچار آسیب فیزیکی شوند. همچنین زمانی که کابل‌های برق در زمین مدفون می‌شود، ممکن است که در آن محل عملیات حفاری انجام پذیرد که این عملیات باعث آسیب خوردن کابل‌های برق شود و اگر آن‌ها هیچگونه محافظتی نداشته باشند، خطر شوک‌های الکتریکی و آتش سوزی نیز وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت که کابل‌های آرموردار در شرایط زیر کاربرد دارند:

سیم کشی در درون زمین

بیرون و درون سایت‌های توزیع برق

مکان‌های کاری که ریسک خطر بالایی وجود دارد.

کابل آرمور دار-3

استفاده از کابل آرموردار چه مزایایی دارد؟

کابل‌های آرموردار مقاومت بالایی در برابر درجه حرارت بالا دارند.

سیم‌های آرموردار در برابر ضربات و آسیب‌های فیزیکی مقاوم هستند.

قابلیت ضد اکترومغناطیسی قوی دارند که این موضوع باعث می شود، انتقال برق بهبود پیدا کند.

چه انواع مختلفی از کابل آرموردار وجود دارد؟

این نوع از کابل‌ها به سه دسته کابل آرموردار با سیم فولادی، کابل آرموردار با نوار فولادی و کابل آرموردار آلومینیومی یا آلیاژ آلومینیومی تقسیم می‌شوند.

کابل آرموردار سیم فولادی با حروف اختصاری SWA نامیده می‌شود.

کابل آرموردار نوار فولادی با حروف اختصاری STA نامیده می‌شود.

کابل آرموردار آلومینیومی به صورت AWA مخفف می‌شود.

کابل آرمور دار-1

ساختار کابل آرموردار چگونه است؟

در این قسمت به ساختار کابل آرموردار خواهیم پرداخت. ساختار این کابل عبارت است از رسانا که معمولا این فلز رسانا مس یا آلومینیوم است، عایق که به عنوان عایق نیز از PVC یا XLPE استفاده می‌شود. در ادامه به این بخش‌ها خواهیم پرداخت. در تصویری که در ادامه آورده می‌شود نیز می‌توانید درون این کابل‌ها را ببینید.

بخش رسانا

رسانای سیم که همان طور که از نامش پیدا است نقش انتقال برق را در کابل آرموردار ایفا می‌کند.  به عنوان رسانا از مس استفاده می‌شود که رسانای الکتریکی بسیاری قوی دارد و همین طور از آلومینیوم هم استفاده می‌شود که از مس رسانای ضعیف‌تری است.

بخش عایق

در بخش عایق نیز از PVC و XLPE استفاده می‌شود. مزیت XLPE این است که انعطاف بیشتری دارد اما قیمت بالایی دارد و PVC به نسبت انعطاف کمتر و همین طور قیمت پایین‌تری دارد.

ساختار کابل آرموردار

کابل آرموردار و کابل بدون آرمور چه تفاوتی دارند؟

فرق بین این دو این است که کابل آرموردار لایه‌ای اضافه‌تر از کابل بدون آرمور دارد که همین لایه اضافه باعث می‌شود که کابل آرموردار بتواند محافظت بیشتری از سیم‌ها بکند، همین طور کابل آرموردار می‌تواند مقاومت بیشتری در برابر تنش‌های بالا داشته باشد و در کنار همه این مزایا نسبت به کابل بدون آرمور قیمت بیشتری دارد.

تفاوت کابل بدون آرمور با آرمور دار

منابع

whyprysmian ،uacable