ال ای دی (LED) یک منبع نوری است که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردش کاربردهای بسیاری در دنیای پر از سیم و کابل صنعت برق دارد. کلمه LED مخفف عبارت انگلیسی Light-emitting diode است و ترجمه فارسی آن نیز عبارت است از دیودی که نور پخش می‌کند. LED نسبت به لامپ‌های قدیمی در زمینه‌های گوناگون برتری مشخصی دارد. این متن سعی داریم به ویژگی‌های ال ای دی بپردازیم که آن را منبع‌های نوری گذشته متمایز می‌کند و به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم که:

مزایای استفاده از ال ای دی چیست؟

کاربرد ال ای دی برای ساختمان چیست؟

ال ای دی

مزایای استفاده از ال ای دی چیست؟

طول عمر

یکی شناخته‌شده‌ترین ویژگی های ال ای دی در صنعت سیم و کابل  و انرژی، طول عمر آن است. این منابع نوری طول عمری بسیار بیشتر از منابع نوری سنتی دارند. طول عمر LED به طور متوسط 5000 ساعت کار تا 10000 ساعت کار است. این مقدار 2 تا 4 برابر لامپ‌های فلوروسنت، متال هالید و بخار سدیم است و حدود 40 برابر میانگین عمر لامپ‌های رشته‌ای است.

صرفه‌جویی در انرژی

لامپ‌های ال ای دی مقدار بسیاری کمی از انرژی برق را مصرف می‌کند اما راندمان بسیار بالایی دارند. بررسی‌ها نشان داده است که استفاده از لامپ‌های ال ای دی صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق را 75 درصد بهبود داده است. بسته به نوع LED نصب شده این عدد به 90 درصد هم می‌تواند نزدیک شود.

ایمنی بالا

یکی از ویژگی‌های ال ای دی که کمتر به آن توجه می‌شود، ایمنی است. یکی از خطرات لامپ‌ها و منابع نوری قدیمی این است که آن‌ها همراه با روشنایی، گرمای بسیاری تولید می‌کنند و به طور دقیقتر 90 درصد از انرژی برق مورد استفاده خود را به گرما تبدیل می‌کنند و تنها 10 درصد از انرژی برق صرف روشنایی می‌شود اما ال ای دی‌ تقریبا هیچ گرمایی منتشر نمی‌کند. به همین جهت ال ای دی نسبت به منابع نوری قدیمی بسیار کارآمدتر است. به دلیل کارآمدی بالای LED از این لامپ‌ها می‌توان در سیستم‌های الکتریکی با ولتاژ کم استفاده کرد.

سازگاری با محیط زیست

از آن جایی که در ساخت لامپ‌های قدیمی از جیوه استفاده می‌شود، سرنوشتشان پس از پایان عمر مفید مصرفشان به یک دغدغه محیط زیستی تبدیل شده است و برای حل این مشکل باید دست به راهکارهای ویژه‌ای زد اما ساختار ال ای دی به گونه‌ای است که به هیچ کدام از این راهکارها نیازی نیست.

عدم انتشار اشعه ماورای بنفش

ال ای دی بخش اعظم انرژی خود را در بخش مرئی و مقدار کمی در طیف مادون قرمز صرف می‌کنند و هیچ اشعه ماورای بنفشی تولید نمی‌کنند. این موضوع به این معنا است که شما می‌توانید با خیال راحت از لامپ‌های ال ای دی استفاده کنید.

انعطاف پذیری در طراحی

از آن جا که لامپ‌های ال ای دی بسیار کوچک هستند، کاربرد بسیاری دارند و در هر جایی که به نظر شما می‌رسد، می‌توان از این لامپ‌ها استفاده کرد.

روشنایی

CRI معیاری است که برای تشخیص میزان کیفیت نوردهی منابع نور است و به معنای نشان دادن نور واقعی یک شی در قیاس با نور طبیعی است. بالا بودن مقدار این معیار برای منبع نور، به معنای مطلوب بودن آن است. ال ای دی ها به طور معمول دارای رتبه بالایی در این زمینه هستند.

ال ای دی

کاربرد ال ای دی برای ساختمان چیست؟

همان طور که گفته شد، یکی از ویژگی‌های لامپ ال ای دی کارایی زیاد و مصرف کم انرژی برق است. در نتیجه شما می‌توانید، با استفاده از این نوع لامپ‌ها در ساختمان خود از هزینه‌های مربوط به مصرف برق خود بکاهید. در ادامه به مکان‌هایی خواهیم پرداخت که شما می‌توانید در آن‌ها از این نوع لامپ‌ها استفاده کنید.

  1. آشپزخانه یکی از مکان‌های پر رفت و آمد خانه است.
  2. لامپ‌های نشیمن و مکان‌هایی از خانه که بیشترین وقت را در آن می‌گذرانید، از جمله لامپ‌های رو میزی.
  3. ایوان یا سایر چراغ‌های خارجی که به دلایل ایمنی اغلب در تمام شب باید روشن بمانند.

ال ای دی

جمع‌بندی

ال ای دی (LED) یک منبع نوری است که ساختاری منفاوت با منابع نوری سنتی دارد. همین ویژگی منحصر به فرد باعث شده است که نسبت به این نوع از لامپ‌ها برتری قابل توجهی بیابد و از ابزارهای ممتاز در صنعت سیم و کابل و برق باشد. لامپ‌ها ال ای دی روشنایی بسیار خوبی و همچنین کارایی بسیار بالایی دارند و بسیار بهینه از انرژی برق برای تولید روشنایی استفاده می‌کنند. همچنین این نوع از لامپ‌ها ایمن هستند و گرما و اشعه ماورای بنفش تولید نمی‌کنند، این در حال است که لامپ‌های سنتی بخش قابل توجهی از انرژی برق مصرفی خود را به گرما تبدیل می‌کنند. این نوع ازلامپ‌ها تنوع در رنگ‌بندی و طراحی دارند و با محیط زیست نیز سازگار هستند.
با توجه به ویژگی‌های خاص ال ای دی و مصرف بهینه آن شما می‌توانید در ساختمان خود در مکان‌هایی لامپ‌ها زمان زیادی روشن هستند، از لامپ ال ای دی استفاده کنید. مکان‌هایی مثل نشیمن، آشپزخانه و محیط بیرون ساختمان که می‌خواهید برای امنیت همواره روشن باشد.

منابع:

stouchlighting , mrelectric