دوربین مدار بسته

دوربین های مدار بسته

واژه “دوربین مداربسته” برگردان فارسی کلمه انگلیسی  closet circuit television  یا به اختصار  cctv می­باشد. معنی لغوی آن جعبه جادویی مدار بسته است و به دوربین هایی گفته می شود که در جای خود ثابت­اند.

از دوربین های مدار بسته در کارخانه ها برای مشاهده خط تولید توسط مدیر کارخانه از راه دور بدون حضور در کارخانه، در محل های امنیتی برای ثبت وقایع و تحت کنترل قرار گرفتن کلیه رفت و آمد ها بصورت غیر فیزیکی، در فروشگاه ها و محل های عمومی برای کنترل نامحسوس و غیر فیزیکی و در جاهای مختلف بنا به کاربرد های متنوع آن، می توان از این سیستم استفاده کرد.

دوربین های مدار بسته نسبت به ویژگی ها و کاربرد ها به دسته های گوناگونی تقسیم می شوند که در ادامه به طور کامل شرح داده می شوند.

انواع دوربین مدار بسته بر اساس ساخت و تکنولوژی

voltage

دوربین مداربسته آنالوگ معمولی

دوربین های آنالوگ در ایران با نام دوربین های مدار بسته بکار می رود. پر کاربرد بودن این دوربین ها می تواند به علت عدم نیاز به دانش شبکه باشد، لذا سفارش دوربین های آنالوگ در بازار ایران بیشتر از دوربین های تحت شبکه یا IP است و همچنین پایین بودن قیمت آن را، یکی از مزایای آن می توان نام برد. این دوربین ها نسل ابتدایی دوربین های مداربسته می باشند که برای دریافت و ارسال اطلاعات صدا و تصویر از امواج آنالوگ استفاده می کنند. دوربین های مدار بسته آنالوگ با فناوری جدیدی وارد بازار شد که سه مورد از معروفترین آن ها: AHD، CVI و TVI می باشد. صدا و تصویر این دوربین ها هر یک توسط کابل دو رشته ای جداگانه منتقل می شوند که یک رشته از سیم ها نقش جلوگیری از نویز بر سیم اصلی را ایفا می کند.

voltage

دوربین مدار بسته آنالوگ HD

اصلی ترین نقطه قوت سیستم های آنالوگ HD، امکان انتقال تصویر با کیفیت های به مراتب بالاتر نسبت به سیستم های آنالوگ قدیمی است. از طرفی به واسطه سیستم چند لایه انتقال سیگنال، برخی سیستم های آنالوگ نسل جدید می توانند صدا و تصویر را به صورت همزمان منتقل کنند. انواع دوربین های آنالوگ HD شاملHD-CVI ، HD-TVI، HD-SDI و AHD هستند، همچنین با توجه به اختلاف قیمت کم و کیفیت بالای دوربین های مداربسته آنالوگ HD در مقایسه با دوربین های معمولی، این دوربین ها گزینه ی مناسبی برای کاربران خانگی و تجاری به حساب می آید.

voltage

دوربین مداربسته تحت شبکه

سیستم مداربسته تحت شبکه یا آی پی نوعی از سیستم مداربسته است که، انتقال اطلاعات در آن بر مبنای پروتکل های شبکه صورت می گیرد. استفاده از شبکه های اینترنتی از جمله وای فای و شبکه های موبایلی یکی از ویژگی های مهم دوربین مداربسته تحت شبکه است. دوربین تحت شبکه برخلاف دوربین های آنالوگ که برای انتقال تصاویر به کابل ها نیاز دارند این اطلاعات را از طریق شبکه اینترنت جابجا می کنند. این سیستم مدار بسته در مقابل سیستم مداربسته آنالوگ که شکل سنتی سیستم دوربین مداربسته را تشکیل می دهد قرار می گیرد.

دوربین مداربسته انواع دوربین مداربسته براساس ظاهر و عملکرد

voltage

دوربین مداربسته ثابت ( Fixed ) و متحرک ( PTZ )

حفاظت یا نظارت؟ مسئله این است

چنانچه از دوربین مدار بسته انتظار حفاظت از یک منطقه را دارید، مناسب‌ترین تصمیم، انتخاب دوربین‌های مدار بستۀ ثابت است، دلیل این موضوع ماموریت این دوربین‌هاست. گرچه انواع بسیار متفاوتی از دوربین مداربسته ثابت وجود دارند اما به صورت کلی هزینه دوربین های ثابت به مراتب کمتر از دوربین های گردان یا زوم دار است. شاید یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت این دوربین ها هم همین موضوع باشد.  با استفاده از چندین دوربین ثابت که بصورت ۲۴ ساعته از محل مورد نظر تصویر برداری می‌کنند، می‌توانید هر گونه خطری را شناسایی و تصویر برداری کنید. ارتفاع نصب دوربین‌های نظارت تصویری ثابت بین ۳ تا ۵ متر می‌باشد،

دوربین های مداربسته ثابت برای تمامی کاربری های مرتبط با نظارت و امنیت مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از دوربین های گردان تنها در مکان هایی رایج است که برای حرکت و کنترل دوربین ها اپراتوری در محل حضور داشته باشد.

اگر شما از دوربین مدار بسته جهت نظارت بر یک محیط استفاده می‌کنید، می‌توانید از یک دوربین مدار بستۀ متحرک یا اسپید دام استفاده کنید. یک دوربین گردان یا متحرک می‌تواند فضای وسیع و بزرگ را به خوبی پوشش داده و دید مناسبی را برای شما فراهم آورد. دوربین‌های گردان در ارتفاع بالاتری نسبت به دوربین‌های ثابت نصب می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود میدان دید بیشتری را پوشش دهند .

voltage

دوربین مداربسته دام ( DOME )، اسپیددام ( SPEED DOME )، جعبه ای ( BOX )، بولت  (BULLET)

اصطلاح دام (Dome) به معنای گنبد است. همانطور که از معنای نام این دوربین ها واضح است اصطلاح دام، به شکل بدنه این نوع از دوربین های مداربسته که به شکل گرد یا گنبدی است دلالت دارد. دوربین های دام در انواع دوربین IP و آنالوگ، و نیز با لنزهای ثابت (Fixed) و متغیر (Vari-focal) ساخته می شوند.

دوربین مدار بسته اسپید دام که به PTZ معروف است مخخف PAN TILT ZOOM می باشد. دوربین مدار بسته اسپید دام می‌تواند به چپ و راست و بالا و پایین بچرخد و این ویژگی باعث می‌شود فضای بزرگ‌تری را پوشش دهد. لنزهای دوربین های اسپید دام (SPEED DOME) قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه داشته و نیز می توانند شیب و حرکت در زاویه های ۶- و ۹۰ درجه  را هم زمان اجر کنند.

دوربین های جعبه ای یا باکس در اماکن بزرگ مانند بانک ها و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد. دوربین مداربسته صنعتی که به آن دوربین باکس نیز گفته می شود معمولا فاقد لنز بوده و کاربران می توانند متناسب با مکانی که قرار است دوربین در آنجا قرارگیرد، لنز مد نظر خود را خریداری کنند. دوربین مداربسته باکس، قادر به پوشش تمام زوایا نیستید و همین مورد سبب می شود از این نقاط کور در جهت اهداف خراب کارانه استفاده شود.

دوربین مداربسته بولت که در زبان انگلیسی به معنی گلوله می باشد ، این نام را بر اساس شکل ظاهری خود که کشیده و گلوله مانند است به خود اختصاص داده است. یکی از دوربین های مداربسته پرکاربرد در تمام صنایع دوربین بولت ( Bullet camera ) است. دوربین مداربسته Bullet دارای کیفیت های مختلفی می باشد که از لحاظ تکنولوژی ساخت به سه دسته اصلی دوربین های مداربسته آنالوگ، AHD و تحت شبکه (IP) تقسیم می­شود.

voltage

دوربین مداربسته بی سیم ( وایرلس ) و سیمی

دوربین‌های مداربسته بیسیم یا همان دوربین مدار بسته wifi،  نوعی از دوربین‌ مداربسته هستند که اطلاعات تصویر، صدا و تنظیمات دوربین را از طریق یک ارسال‌کننده بی سیم برای نقطه‌ای دیگر ارسال می‌کنند. زمانی که می خواهید در مورد نوع دوربین امنیتی یا سیستم مورد نیاز تصمیم بگیرید دانستن تفاوت بین دوربین مداربسته بی سیم و سیم دار بسیار مهم است. دوربین مداربسته بیسیم یا دوربین مداربسته وایرلس نوعی از دوربین مداربسته می باشد که بدون سیم می باشد. برای اتصال دوربین های مدار بسته سیمی به دستگاه ضبط تصاویر از انواع کابل کواکسیال و معمولاً از نوع RG59 یا RG6 استفاده می‌شود و جهت ارتباط بین دستگاه HD DVR و دوربین مداربسته HD از سیم کواکسیال، و جهت ارتباط بین دستگاه NVR و دوربین مداربسته تحت شبکه IP از کابل شبکه استفاده می‌شود.

voltage

دوربین مداربسته دید در شب ( IR )

دوربین مداربسته دید در شب که این دوربین ها دارای LED  هایی در اطراف دوربین و معمولا نزدیک به لنز هستند و به این LED ها عموما IR گفته می شود و دوربین مداربسته ی دید در شب IR از طریق LED های مادون قرمز محیط اطراف خود را روشن کرده و امکان تصویر برداری در شب را فراهم می آورند. دوربین‌ دید در شب یا همان مادون قرمز، دوربینی است که بدون در نظر گرفتن شرایط روشنایی کار می‌کند؛ به این معنی که حتی هنگامی که میزان نور و روشنایی محیط صفر باشد، به شما کمک می‌کنند تا بطور دقیق از محیط خود با خبر شوید. یکی از خصوصیات دوربین مدار بسته دید در شب این است که در شب و هنگام روشن شدن LED، موجب مشخص شدن محل دوربین نمی شوند.

 

دوربین مدار بستهکابل کشی دوربین مدار بسته

در دوربین های آنالوگ از کابل های کواکسیال Coaxial استفاده می شود. اگر بخواهیم چندین دوربین را به مانیتور متصل کنیم این کابل ها را می توان به یک دستگاه مالتی پلکسر متصل کرد و تمامی تصاویر را در یک مانیتور داشت.

در مورد کابل کشی دوربین ها در ابتدا می بایست نوع دوربین را مشخص نمود سپس در مورد نوع کابل و کابل کشی آن وقت صرف نمود. در دوربین های تحت شبکه IP Camera از کابل های شبکه با استاندارد UTP , SFTP , FTP و انواع CAT5 , CAT6 , CAT7 استفاده می کنند.  همچنین سیستم های دوربین مداربسته AHD , HD-CVI , HD-TVI و آنالوگ نیز معمولاً از کابل های کواکسیال RG59 , RG58 استفاده می شود.

در دوربین های IP از کابل های شبکه استفاده می شود. این کابل ها دارای چهار زوج (هشت رشته) و به وسیله­ی سوکت های RJ-45 به هم متصل می شود. همچنین از کابل های CAT5 در صورتی که گستردگی کار کمتر باشد استفاده می کنیم ولی در صورتی که کار از گستردگی بیشتر و خواهان پهنای باند بیشتری هستیم از کابل های CAT6 و در صورت گستردگی و کیفیت و حساسیت در کار، از کابل های CAT7 استفاده می کنیم.