خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند خانه ای است، شامل یک شبکه ارتباطی گسترده که وسایل مختلف خانه را به هم متصل می کند و به آنها امکان کنترل، نظارت و دسترسی از راه دور را می دهد. هدف از هوشمندسازی خانه‌ها، مصرف بهینه انرژی همراه با رفاه و آسایش توسط مدیریت تجهیزات هوشمندی است که می‌توانند بهترین فضا را برای خانه به ارمغان آورند.

به عنوان مثال در گذشته هنگامی که زنگ خانه به صدا در می آمد، بدون استفاده از امکانات الکترونیک، درب را باز می کردیم و همچنان به شکل امروزی استفاده از آیفن های تصویری و درب بازکن های برقی، مرسوم نبود یا این امکانات به شکل فراگیر، استفاده نمی شد.

اما امروزه و به مرور زمان با رشد علم و فناوری، بازکردن درب ها، با استفاده از آیفن های تصویری و دربازکن های برقی، صورت می پذیرد. هم چنین با استفاده از اینترنت و بر بستر اینترنت می توانیم ورود و خروج، گرمایش و سرمایش، تاسیسات، امنیت و سایر موارد، خانه خود را از راه دور کنترل کنیم.

سیستم‌ خانه‌های هوشمند؛ کنترل بخش‌های مهم ساختمان، نور، حرارت، پرده‌ها، درب و… از هر نقطه در خانه را طبق خواست خود شما فراهم می‌کند. تفاوت اصلی خانه های هوشمند و معمولی در همین است که در خانه هوشمند، تمامی امکانات و وسایل منزل به صورت متمرکز با یک دستگاه مرکزی کنترل و مدیریت می شوند.

در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این خانه ها، نحوه کارکرد و کنترل شان می خوانیم.

smart House

نحوه و مکانیسم عملکرد در خانه های هوشمند

یکی از قابلیت‌های بسیار مهم خانه هوشمند، سناریوی هوشمند سازی آن است، که بر طبق برنامه زندگی کاربر، سناریویی برای وسایل و تجهیزات الکترونیکی چیده شده است. به طور مثال صبح دستگاه چایی‌ساز به صورت خودکار روشن و نور محیط آنگونه که کاربر می‌خواهد می شود و موزیک مورد علاقه پخش و یا در هنگام خروج از خانه چراغ‌ها به صورت هوشمند خاموش می شوند یا مکان‌هایی فقط نور دارند که سنسورهای حرکتی تشخیص حضور انسان را داده باشند.

در حالی که مهمترین هدف از ساخت سیستم های اتوماسیون، پیش رفتن در جهت بهینه سازي مصرف انرژي و اهداف ایمنی و امنیتی است، ولی متاسفانه این باور اشتباه به وجود آمده است که هدف از هوشمند سازی ساختمان­ها این بوده، که بدون آن که از جای خود بلند بشویم، با استفاده از ریموت کنترل یا رایانه شخصی بتوانیم چراغ ها یا وسایل دیگر را خاموش یا روشن کنیم که این نوع نگاه درمورد خانه های هوشمند یک خطای بزرگ محسوب می شود.

همانطور که در بالا گفته شد آپارتمان یا خانه هوشمند، آپارتمانی است که شما بتوانید از طریق گوشی هوشمند یا رایانه خود، همه اجزای خانه را نظارت و بررسی کنید.

هدف از هوشمند سازی یک خانه:

  • بهینه سازی راندمان مصرف انرژی و صرفه جویی در زمان
  • تأمین ایمنی، رفاه و امنیت بیشتر
  • نظارت و کنترل بر همه وسایل موجود در خانه

امکانات و توانایی سیستم های خانه های هوشمند

  • در روشنایی و نورپردازی (سوییچ، دیمر)
  • در حیطه سرمایش و گرمایش (اسپیلیت، فن کوئل، برخی شومینه های هوشمند و گرمایش از کف)
  • در زمینه پرده های برقی و جک های برقی (درب های پارکینگ، درب های ورود و خروج، سایبان ها، سقف های متحرک)
  • درباره کنترل و امنیت (دوربین، دزدگیر، سنسورهای دما، نور و حرکت)
  • تلویزیون و سینمای خانگی (کانال های تلویزیونی، کانال های ماهواره ای، دی وی دی پلیرها، پخش فیلم از هارد تحت شبکه)
  • کنترل و پخش موسیقی (پخش موسیقی از موبایل، پخش موسیقی از هارد تحت شبکه، دسته بندی، پخش همزمان موسیقی های متفاوت در چندین اتاق، رادیوهای اینترنتی و سرویس های پخش موسیقی رایگان)
  • آبیاری باغچه
  • کنترل استخر و جکوزی

مزایا و معایب خانه های هوشمند

مثل همه فناوری های دیگر که امروز شرایط زندگی را برای انسان ها تسهیل کرده اند، خانه های هوشمند جهت سهولت، بهره وری انرژی و رفاه انسان ها طراحی گردید. البته وقتی درباره هوشمند کردن خانه‌ها صحبت می‌کنیم،‌ چیزی فراتر از فقط روشن شدن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ یا بالا و پایین رفتن چند پرده است. اما مثل همه فناوری‌های دیگر، خانه‌های هوشمند هم دارای مزایا و معایبی هستند که در این مطلب به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.

1-1 مزایای خانه هوشمند

رفاه و آسایش درزندگی

وقتی ما قادر خواهیم بود کلیه امکانات خانه را چه در خانه یا از راه دور کنترل کنیم ظهور شرایط دیجیتال و تغییر و اصلاح در امکان کارکرد دستگاه های خانه با صرف کمترین زمان و به سادگی، باعث رفاه و آسایش ساکنان خانه خواهد شد.

امنیت

سیستم های امنیتی و دوربین های هوشمند، این امکان را می دهند که از راه دور، خانه را کنترل و از اتفاقاتی نظیر سرقت، آتش سوزی و … مطلع شویم.

سهولت در استفاده

با بررسی و آموزش کامل در کمترین زمان و با سهولت کامل می توانید تاسیسات خانه را تحت نظارت و بررسی خود قرار دهید.

بهره وری و صرفه‌جویی در هزینه

چراغ‌های هوشمند، ترموستات، تهویه هوای هوشمند و … محصولاتی هستند که به شما امکان کنترل از راه دور را می‌دهد و شما می‌توانید برای آنها زمان خاموش و روشن شدن تعریف کنید.

 

1-2 معایب خانه‌های هوشمند

هزینه زیاد

جهت تکمیل هوشمند سازی خانه به شکل کامل، می بایست هزینه زیادی تقبل کنید.

یادگیری مشکل

اگر شما با تکنولوژی در ارتباط هستید قطعا مشکلی برای یادگیری، نصب و راه‌اندازی و استفاده از محصولات هوشمندسازی خانه ندارید ولی برای بعضی افراد که با تکنولوژی میانه خوبی ندارند استفاده از وسایل هوشمند سخت است.

قابلیت اطمینان

ساختمان هوشمند به شدت متأثر از ارتباط اینترنت می‌باشد. در صورت قطعی اینترنت و مشکلات جانبی، ارتباط شما با منزل ازراه دور یا در هنگام حضور در منزل، قطع خواهد شد.

وقتی که شما تصمیم به هوشمند کردن خانه خود می‌گیرید مزایا و معایب زیادی در این مورد پیش می‌آید. خانه‌های هوشمند برای همه نیست. ساختمان هوشمند می‌تواند مبلغ قبض برق را کاهش‌دهد، می‌تواند در کارهای روزمره به شما کمک کند و احساس امنیت و آسایش را برای شما به ارمغان آورد. برای بعضی از افراد، خانه‌های هوشمند صرفه اقتصادی ندارد ولی شما باید براساس نیاز خودتان تصمیم‌گیری کنید.

Smart Home Features

نحوه کارکرد برخی از محصولات در خانه هوشمند

  • تلویزیون های هوشمند برای دسترسی به برنامه ها، مانند فیلم و موسیقی، به اینترنت متصل می شوند. برخی از تلویزیون های هوشمند می توانند صدا یا حرکات را تشخیص دهند.
  • سیستم های روشنایی هوشمند علاوه بر اینکه می توانند از راه دور کنترل شوند، می توانند افراد داخل اتاق را تشخیص داده و نور را مطابق نیاز تنظیم کنند.
  • ترموستات هوشمند، با استفاده از  Wi-Fi به کاربران امکان می دهد تا دمای خانه را تنظیم، و از راه دور کنترل کنند. این دستگاه ها همچنین با توجه به زمان حضور اعضای خانه در منزل،  به طور خودکار تنظیمات را تغییر می دهد تا حداکثر راحتی و کارایی را در اختیار ساکنان قرار دهد. ترموستات های هوشمند همچنین می تواند مصرف انرژی را گزارش دهد .
  • با استفاده از قفل های هوشمند، کاربران می توانند دسترسی به کسانی که قصد وارد شدن را دارند مجاز یا غیر مجاز کنند. همچنین قفل های هوشمند می توانند ساکنان را تشخیص دهند و درها را برای آن­ها باز کنند.
  • با دوربین های امنیتی هوشمند، ساکنان منازل می توانند خانه خود را هنگام استراحت یا در زمان تعطیلات و مسافرت رصد کنند. سنسورهای حرکتی هوشمند همچنین قادر به تشخیص تفاوت بین ساکنان، بازدید کنندگان، حیوانات اهلی و سارقین هستند و در صورت مشاهده رفتار مشکوک می توانند اطلاع رسانی کنند.
  • انواع وسایل آشپزخانه، از جمله قهوه ساز هوشمند وجود دارد که به محض خاموش شدن زنگ هشدار، می توانند یک فنجان قهوه تازه برای شما آماده کند؛ و یا یخچال و فریزرهای هوشمند که تاریخ انقضا را اعلام می کنند و لیست های خرید را تهیه می کنند یا حتی دستور العمل هایی را بر اساس مواد اولیه موجود، ایجاد می کنند.
  • به عنوان مثال، سیستم هوشمند خانگی ممکن است یک فشار الکتریکی را احساس کرده و لوازم را خاموش کرده و یا در مورد آب لوله کشی منزل، لوله های یخ زده را حس کند و آب را قطع کند تا آسیبی به وسایل و منزل شما وارد نشود.

در پایان، خانه هوشمند صرف نظر از امنیتی که برای شما تضمین می‌کند، در زمینه‌های مختلفی می‌تواند منزل شما را هوشمند سازد، اما همان‌طور که اشاره شد، هنوز این امکان وجود ندارد که هوشمندسازی خانه بتواند تمام امور خانه را انجام دهد، همچنین چگونگی و حدود استفاده از این تکنولوژی در مرحله اول به شما، روحیات شما و نحوه ارتباطی که با تکنولوژی دارید بستگی دارد.