در عصر حاضر تصور زندگی بر روی کره زمین بدون جریان برق امکان پذیر نیست و زندگی انسان‌ها به جریان برق وابستگی دارد. در دنیای پیشرفته امروز توسعه تکنولوژی و افزایش دانش ارتباطی تنها به منزله پیشرفت زیرساختی به حساب می آید و زمانی ممکن می شود که بتواند با صرف کمترین زمان به بیشترین حجم از اطلاعات دست یافت. یکی از بخش‌های پشتیبان صنعت برق صنعت سیم و کابل است که در تقابل با یکدیگر کار می کنند و بسته به نوع مواد و ساختار آنها می توانند برای انواع مختلفی از برنامه ها از انتقال برق و داده گرفته تا مصارف ساختاری و كنترل استفاده می شوند.

در این مقاله سعی داریم تا شرکتهای بزرگ جهان در تولید سیم و کابل را به شما معرفی کرده و مختصری راجع به آنها صحبت کنیم و در ادامه اطلاعاتی راجع به ایران در این صنعت نیز در اختیار شما قرار دهیم.

prysmian

6 شرکت برتر جهان در تولید سیم و کابل

پریسمیان (Prysmian Group)

بهترین شرکت تولید کننده سیم و کابل های قدرت و کابلهای سیستم های مخابراتی که به صورت چند ملیتی در میلان ایتالیا قرار دارد. این شرکت در سال 1879 تاسیس شده است و با وجود اینکه تمرکز آن روی کابل است اما در این صنعت بدون شک اولین جایگاه را به خود اختصاص می‌دهد. گروه پریسمین فروش بیش از ۱۱ میلیارد یورو در سال با ۳۰ هزار کارمند در ۵۰ کشور و ۱۱۲ کارخانه تولید کننده سیم و کابل و ۲۵ مرکز تحقیق و توسعه هستند.

آدرس وبسایت این شرکت: https://www.prysmiangroup.com

نکسانز (NEXANS)

nexans

یکی از شرکتهای بزرگ جهان در صنعت سیم و کابل از جمله فیبر نوری است که در فرانسه قرار دارد. نکسانز یا نگزنس برای اولین بار در سال 1897 در لیون فرانسه شروع به کار کرد. این شرکت دومین تولید کننده سیم و کابل در جهان است که با درآمدی حدود ۶.۴ میلیارد یورو در سال و با تعداد کارمندهای استخدام شده حدودا ۲۶۰۰۰ نفر است.

آدرس وبسایت این شرکت: https://www.nexans.com/

سومیتومو الکتریک (SUMITOMO ELECTRIC)

SUMITOMO ELECTRIC

این شرکت تولید کننده سیمهای الکتریکی و کابلهای فیبر نوری است که دفتر مرکزی در چوک اوزاکا ژاپن است. برای اولین بار در سال ۱۸۹۷ برای تولید سیمهای مسی برای کاربردهای الکتریکی تاسیس شد. امروزه از شرکتهای بزرگ جهان در این صنعت به حساب می آید که دارنده بزرگترین بازار جهانی در زمینه ارسال اطلاعات و انرژی به خودرو است. این شرکت بیش از ۳۵۰ شرکت تحت نظر خود در بیش از ۳۰ کشور با بیش از ۲۰۰۰۰۰ کارمند دارد.

آدرس وبسایت این شرکت: https://global-sei.com/

سیستم ها و کابلهای ال اس (LS Cable & system)

LS Cable & system

یکی از شرکتهای بزرگ جهان در صنعت کابل و سیم با نام ال اس در کشور کره قرار دارد. این شرکت برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ تاسیس شد و در سال ۱۹۹۶ به صورت جهانی شناخته شد. در حال حاضر شرکت ال اس با درآمد سالانه ۵.۱ ملیارد یورو با ۹۱۶۸ نفر کارمند فعالیت می کند.

آدرس وبسایت این شرکت: http://www.lscns.com/en/main.asp

جنرال کابل (General cable)

General cable

پنجمین شرکت از شرکتهای بزرگ جهان در این صنعت جنرال کابل واقع در آمریکاست که تولید سیمهای مسی و آلومینیومی و کابلهای فیبر نوری و همچنین در بخش های تولید سیم و کابل های الکتریکی برای مصارف انرژی، ساختمانی، صنعتی و ارتباطات فعالیت می کند. این شرکت برای اولین بار در سال ۱۹۲۷ در نیوجرسی تاسیس شد که در واقع ادغام چندین شرکت قدیمی از جمله فیلیپس و سیم رم بود. درامد سالیانه این شرکت حدود ۴.۹ میلیارد یورو با ۱۱۷۰۰ نفر کارمند است.

آدرس وبسایت این شرکت: https://www.generalcable.com/

پلی کاب (POLYCAB)

 

POLYCAB

یکی دیگر از شرکتهای بزرگ جهان در صنعت کابل و سیم پی کاب در کشور هندوستان است. این شرکت در سال ۱۹۹۶ در بمبئی به ثبت رسید. بخش اصلی این شرکت را تولید کابلهای قدرت، کنترل، خورشیدی، لاستیکی و کابل های تخصصی برای سیگنال های راه آهن و سیم هایی که در طرح سبز موجود است. درآمد سالانه حدود ۰.۹۱ میلیارد یورو با تعداد کارمندان ۸۰۰۰ نفر است.

آدرس وبسایت این شرکت: https://polycab.com/

تاریخچه سیم و کابل در ایران

برای اولین بار در سال 1282 شخصی به نام محمد حسین امین الضرب که بعدها به نام پدر برق ایران هم لقب یافت، سیم و کابل را وارد ایران کرد. اولین کارخانه های سیم سازی را می توان کارخانه های فروزنده، دیاموند (هادی برق)، الکتریک خراسان و سیمکو نام برد و در زمینه کابل سازی می توان از کارخانه های کابل البرز، کابل تک، سیمکو، سیمکات، کابل ابهر را نام برد.

با گسترش سیستم برق رسانی در شهرهای مختلف و نیاز روزافزون به این تجهیزات سرمایه گذاران مجبور شدند تا به دنبال دانش ساخت بروند. شاید شرکت های مربوط به کشور ما همچنان در رتبه برترین شرکتهای بزرگ جهان نباشد ولی پیشرفت در این زمینه تا جایی ادامه پیدا کرد که امروزه شاهد صادرات سیم و کابل های تولید داخل به کشورهای مختلفی هستیم.  در ادامه جدولی را برای آشنایی بیشتر با برندهای شرکت های کابل و سیم در ایران مشاهده خواهید کرد

 

نام شرکتهای بزرگ ایران آدرس وب سایت
سیلیکون کابل یاقوت https://siliconecableyaghout.com/
سیم و کابل ستاره یزد http://www.setarehcable.com/
شركت صنايع جوشكاب يزد www.jooshkab.com
شركت كابل شاهين http://www.shahinwirecable.ir/
شرکت آسیا سیم گستر http://www.asiasim.ir/
شرکت اتصالات کابل آریا http://www.ariacable.com/

 

حرف آخر

مطمئنا با خواندن این مطلب با شرکتهای بزرگ جهان در صنعت سیم و کابل آشنا شدید. در سال های اخیر کارخانجات در کشور ما نیز با تولید محصولاتی با کیفیت در حجم های بالا توانسته اند در بین برترین کشورهای تولید کننده جایگاه بخصوصی کسب کنند و با این روند می توان امیدوار بود که در سالهای آینده ایران نیز جز جایگاه های بالا قرار گیرد.

 

منبع:

thedailyrecords