امروزه بسته‌بندی با گسترش روزافزون تولیدات گوناگون صنعتی و توسعه مراکز عرضه کالاها که به صورت سلف سرویس عمل می‌کنند و همچنین تنوع تولیدات و ترکیبات مواد به کار رفته، به عنوان یک وسیله ارتباطی مستقیم بین تولیدکننده و مصرف کننده محسوب می‌شود. از طراحی بسته که علاوه بر جنبه جذابیت کالا و اطلاعاتی که توسط برچسب های اطلاعاتی به مصرف کننده منتقل می‌کنند و علایم ایمنی که رعایت نکات لازم در نگهداری و جابه جایی و شرایط حمل و نقل یا مصرف محتوی را به روی بسته‌بندی ها مشخص می سازد، بسته‌بندی را به عنوان یک عامل مهم ارتباطی مطرح می‌سازد. لذا با توجه به تحولات دنیای صنعتی، بسته‌بندی یک ابزار مهم صنعتی با یک استراتژی است که برای محافظت و ارتقای کیفیت محصول به کار می‌رود.

تولید‌کنندگان سیم وکابل همواره به دنبال تولید محصولاتی مشخص و منحصربه فرد می‌باشند که مشتریان به راحتی بتوانند محصولات آنها را از سایر محصولات مشابه تشخیص دهند. در این راستا بسته‌بندی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. زیرا اولین چیزی که نظر مشتری را جلب می‌کند، ظاهر بسته‌بندی محصول می‌باشد و اغلب بسته‌بندی زیبا و جذاب، مورد انتخاب مشتری قرار می‌گیرد.

شاید بیشتر تولیدکنندگان در صنعت سیم وکابل بر این عقیده باشند که خود محصول و هدیه آن از بسته بندی مهم تر می باشد؛ در حالی که بسته بندی می تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت یا شکست فروش محصولات سیم وکابل ایفا کند. هدف از بسته‌بندی سیم وکابل، محافظت از صدمات احتمالی و نمایش ظاهری مطلوب از کیفیت می باشد. بسته بندی سیم وکابل فقط در دوران حمل‌ونقل از تولیدکننده به مصرف کننده از محصول محافظت نمی کند بلکه حتی در فضای باز نیز از صدمات جلوگیری و خود به طور مستقیم بدون نیاز به شخص دیگری برای محصول تبلیغ می کند.

بسته بندی اهمیت به‌سزایی در مقوله حفاظت، انبار کردن و جابه‌جایی بهداشتی سیم وکابل دارد و نقشی مهم و کلیدی را در بازاریابی آن کالا ایفا می‌کند. یکی از مدیرعاملان پیشتاز در صنعت سیم وکابل در خصوص اهمیت بسته بندی چنین می‌گوید:

بسته بندی مهم‌ترین شکل تبلیغات است که در حساس‌ترین مرحله از خرید، مجال عرض‌اندام می‌یابد؛ درست لحظه‌ای که مشتری اقدام به خرید می‌کند.

بسته بندی عبارت است از محافظی که سلامت کالای محتوی خود را از مرحله تولید تا مصرف حفظ نماید. اساسی ترین هدف بسته‌بندی، فراهم نمودن سالم ترین و اقتصادی ترین روش تحویل کالا از نقطه تولید به آخرین مصرف کننده می باشد. اهمیت بسته‌بندی به حدی است که بیشتر کارشناسان، آن را جزیی از آمیخته بازاریابی می دانند. اهمیت طراحی و نقش بسته‌بندی به عنوان ابزاری جهت برقراری ارتباط با مصرف کننده و انتخاب مارک های تجاری دائما در حال رشد می باشد. در مرحله بسته بندی، محصول نهایی در متراژ، شکل و نوعی که مشتری درخواست کرده است، بسته بندی می شود. سیم وکابل تولیدشده معمولا به دو صورت قرقره ای و کلافی به مشتریان ارائه می شوند.

در بسته بندی کلافی نیز برحسب خواست مشتری، نوع نایلکس انجام می شود ولی در نوع اتوماتیک، کلاف های سیم وکابل به صورت اتوماتیک توسط دستگاه بسته بندی، وکیوم می شود.

امروزه جهت بسته بندی سیم وکابل، از دستگاههای بسته بندی سیم وکابل که از آخرین تجهیزات خط به شمار می رود، بنا به سفارش مشتریان محترم در مدل های مختلف استفاده می شود. دستگاه های ارائه شده علاوه بر کارایی و رقابت فنی با مدل‌های مشابه خارجی، دارای سرعت مطلوبی برای بسته بندی محصول نیز می باشد. این دستگاه ها معمولا در سه مدل تک هد و دو هد (کلگی) و فول اتوماتیک طراحی و ساخته می شوند.

این دستگاه در نقطه خروجی که محصول به صورت سرریز تولید می گردد، می تواند مورد استفاد قرار گیرد و لذا نیازی به پی اف ندارد، در غیر این صورت چنانچه محصول قبلا روی قرقره جمع شده باشد، برای کلاف نمودن آن نیاز به دستگاه پی اف موتور خواهد بود. در مدل بسته بندی اتوماتیک، انجام تمام مراحل بسته بندی توسط سیستم PLC کنترل شده و تا انتهای کلاف پیچی نیازی به دخالت اپراتور نیست. فقط کافی است اپراتور در انتها، کلاف آماده را جهت بستن نخ و یا شیرینگ کردن برداشته تا عملیات بعدی انجام گردد.

با توجه به اینکه نحوه بسته بندی به ویژه کیفیت قرقره های مورد استفاده، نقش موثری در حفظ کیفیت کابل حین فرآیند حمل‌ونقل و تحویل به مصرف کننده دارد، بنابراین در بسته بندی کابل ها ویژگی های بسیاری در نظر گرفته می شود. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهره گیری از قرقره های با کیفیت و استحکام مناسب مطابق با استانداردهای مربوطه

بررسی کیفیت قرقره ها توسط واحد قرقره سازی از نظر عدم وجود پلیسه، ناصافی، عدم استحکام، پوشش رنگ مناسب و نیز صدور مجور استفاده در خطوط تولید توسط واحد کنترل کیفیت.

استفاده از پوشش پلاستیکی بر روی سطح خارجی کابل بسته بندی شده جهت جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و رطوبت.

استفاده از شیت پلاست جهت جلوگیری از ایجاد صدمات مکانیکی به سطح کابل بسته بندی شده.

الصاق پلاک مشخصات بر روی قرقره های محصول.

استفاده از پوشش ویژه در انتهای کابل جهت جلوگیری از ورود رطوبت به داخل کابل.

یکی از بخشهایی که در خطوط تولید کالاهای مختلف وجود دارد، بخش بسته بندی است. در صنعت سیم و کابل نیز معمولا واحد بسته بندی آخرین مرحله خط تولید به شمار می رود. اغلب سیم های برق ساختمانی، کابل های سبک و معمولی، کابل های کواکسیال، کابل شبکه و … به صورت کلاف بسته بندی می گردند. این عمل به وسیله دستگاه بسته بندی انجام می شود. امروزه عملکرد این دستگاه به شکل خودکار است و کلاف ها با متراژهای از قبل تعیین شده آماده و کلاف پیچی می گردند. سرعت عملکرد، ابعاد کلاف ها و تعداد هدها از جمله مشخصات این تجهیزات می باشند.

بسته بندی به عنوان شخصیت سیم وکابل است و چهره آن ها را مشخص می‌کند، زیرا خریدار از طریق بسته بندی، سیم وکابل را شناسایی می‌کند. درحقیقت بسته بندی پیام تولیدکننده به خریدار است که بین آنها ارتباط برقرار کرده و اطلاع رسانی می‌کند.

بسته بندی در صنعت سیم وکابل در بهترین حالت، به عنوان یک سیستم هماهنگ توصیف می‌شود که هدف از آن آماده سازی کالا جهت حمل و نقل، توزیع انبارکردن، فروش و مصرف می‌باشد. در واقع بسته بندی سیم وکابل یک عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری و بحث آفرین است که در بنیادی‌ترین شکل خود، کارکردهای محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی و فروش را شامل می‌شود.

بسته بندی سیم وکابل نیز کارکردهای بسیار متنوعی دارد، از کارکردهایی که ماهیت فنی دارد گرفته تا آنهایی که به بازاریابی مربوط می‌شوند. مشخصات فنی بسته بندی نیازمند مهارت های علمی و مهندسی می‌باشند، درحالی که متخصصان بازاریابی نیازمند مهارت‌هایی در زمینه درک هنری و انگیزشی هستند. مدیران بسته‌بندی سیم وکابل، نیازمند یک درک بنیادی هستند که هر دو مقوله بازاریابی و فنی را همراه با شم تجاری خوب، شامل می‌شود. این دامنه غیرمعمول مهارتی، صنعت بسته‌بندی سیم وکابل را یک گزینه شغلی منحصر به فرد تبدیل می‌کند.

بسته بندی در حوزه سیمم وکابل یک پدیده جدید نیست، فعالیتی است که ارتباط تنگاتنگی با تکامل جامعه دارد و از این دیدگاه می‌توان آن را تا دوره اولیه زندگی بشر ردگیری کرد. ماهیت درجه و کمیت بسته‌بندی سیم وکابل در هر مرحله از رشد یک جامعه بازتاب نیازها، الگوهای فرهنگی، منابع، مواد و فن‌آوری آن جامعه می‌باشد.

از طرفی با صنعتی شدن جوامع و افزایش رقابت بین بنگاه های اقتصادی، اهمیت صنعت بسته بندی در حوزه سیم وکابل بیش از پیش آشکار شده و بنگاه های اقتصادی به این نکته پی بردند که بسته بندی مناسب در صنعت سم وکابل، می تواند ابزاری برای افزایش قابلیت رقابت پذیری آن ها در بازار باشد و می‌توان با تغییر تکنیک ها و روش های بسته بندی، از آن به عنوان یکی از راه‌های کاهش هزینه های تولید، ذخیره سازی و توزیع سیم وکابل استفاد کرد و در این راستا از علومی مانند هنر و روانشناسی نیز در راستای بسته بندی مناسب، شکیل و مطلوب مشتری کمک گرفته می شود.

بسته بندی سیم وکابل و حمل و نقل:

در دنیای امروز، فرآیند حمل و نقل سیم وکابل، یکی از ارکان اساسی تولید کالا را تشکیل می دهد که شامل هزینه مواد مصرفی و اولیه، هزینه کارگر و هزینه حمل و نقل می باشند.

با توجه به اهمیت خاص مقوله حمل و نقل و ترانزیت سیم وکابل، صنعت بسته بندی در حوزه سیم وکابل، ارتباط مستقیم با حمل‌ونقل آن دارد. در فرآیند تولید سیم وکابل، علاوه بر استفاده از موادی با کیفیت بالا، نحوه بسته بندی و شکل و هندسه آن بسیار مهم است و در عملیات بسته بندی گروهی محصول، نقش مهمی را ایفا می نماید. بدین صورت که هر چقدر سیم وکابل در ردیف های چندتایی بیشتری مرتب شوند و کنار هم قرار گیرند، تعداد زیادتری از آن ها به صورت یک جا بسته بندی می شوند و به صورت مجموعه های مرتب، کنار هم قرار گرفته و آماده حمل می گردند. نتیجه آن، این است که هر مقدار تعداد سیم وکابل تولیدی در یک مجموعه حمل و نقل بیشتر باشند، هزینه حمل اختصاص یافته بر هر یک از آنها کمتر بوده و در نتیجه بازار رقابت بهتری را دارا خواهند بود. پس به راحتی نقش بسته بندی در حمل و نقل بهتر و در نهایت توسعه اقتصادی کشور را می توان مشاهده نمود.

بسته بندی سیم وکابل و محیط زیست:

طبق آمارهای اعلام شده از سوی سازمان های جهانی، هر فرد به اندازه وزن خود در ماه زباله دور می ریزد. بحث بسته بندی در مقوله محیط زیست از آن جهت اهمیت دارد که خود این مبحث و دور ریختن جعبه ها و پوشش های محصولات، به عنوان کلیدی در جهت باز کردن درهای متعدد اشتغالزایی در نظر گرفته می شود. در این راستا، بهتر است تا در صنعت بسته بندی سیم وکابل، از موادی استفاده شود که قابلیت برگشت و استفاده مجدد را داشته باشند تا بتوان از حجم بالای مواد بازیافتی به منظور مصارف دیگر استفاده نمود. هم اکنون شرکت های بزرگ تولیدی سیم وکابل می کوشند تا بسته بندی کالاهای خود را به گونه ای انجام دهند که با استفاده از این روش ها، نه تنها از انباشتگی زباله های مدفون شده جلوگیری گردد، بلکه باعث افتتاح و اجرای خطوط تولیدی جدید شود.

بسته بندی سیم وکابل و مصرف‎کنندگان:

نکته‎ای که در این جا حائز اهمیت است، آن است که سیم وکابل باید در جهت استانداردهای خاص مصرفی حرکت کنند و آن چیزی جز سلایق فردی و معیارهای عامه پسند نیست. در جایی که حجم وسیعی از اجناس مصرفی وجود دارند، رقابت بین تولیدات سیم وکابل بسیار زیاد است و در چنین بازاری، محصولی گوی سبقت را خواهد ربود که از کیفیت خوب و بسته بندی زیبا و متناسب با سلیقه خریداران، برخوردار باشد و در اینجاست که صنعت بسته بندی، مؤثریت خود را نشان می دهد تا جایی که طبق نظر بسیاری از کارشناسان بازار و تجارت، این صنعت را می توان، خروجی و عامل اساسی موفقیت واحدهای تولیدی، عنوان کرد. در این بخش، علاوه بر زیبایی محصول، به مواردی از نظر مقاومت بسته‎بندی، شکل و هندسه بسته بندی، مشخصات مواد داخل بسته بندی و … توجه زیادی می شود که خود در جهت آشنایی بیشتر مردم با آن کالا بوده و نیز اطلاعات دقیق روی آن، به بالا رفتن فروش و رضایت خریدار از محصول، کمک به سزایی می کند.

لذا به وضوح دیده می شود که بسته بندی سیم وکابل و قبول و رضایت مصرف کننده، به عنوان دو رکن جدانشدنی از هم، رونق و افزایش فروش سیم وکابل را به همراه دارد.

بسته بندی سیم وکابل و تولیدکنندگان:

در اکثر کشورهای توسعه یافته، تولیدات کارخانه ها و واحدهای تولیدی با یک سری مشخصات خاص ارائه می شوند که ضمن رعایت صداقت کاری، سلیقه و نظر خریدار را نیز همراه دارد. اصولا در کشورهای مختلف دنیا، بحثی علمی در مورد مقوله «بسته بندی و تولیدکنندگان» مطرح می باشد که صاحبان واحدهای تولیدی می کوشند تا از خود خلاقیت های خاصی، به منظور فروش هر چه بیشتر محصولات خود نشان دهند. ما نیز باید این را بدانیم که بسته بندی مناسب سیم وکابل برای افزایش فروش تولیدات بسیار مهم است و در حقیقت مردم انتظار دارند در مرتبه اول کیفیت و کمیت جنس، روی پوشش سیم وکابل درج شده باشد و سپس، کیفیت و کمیت سیم وکابل به میزان واقعی برابر آن چیزی باشد که روی جلد یا بسته بندی آن محصولات نوشته شده است.

همانگونه که شاهد هستیم کشورهای توسعه یافته با سرمایه گذاری در صنعت سیم وکابل، ضمن داشتن بسته بندی های مناسب و افزایش ایمنی و سلامت محصولات، به ایجاد ارزش افزوده و افزایش قابلیت رقابت پذیری محصولات در بازارهای داخلی و خارجی کمک کرده اند.

مطالعه نقش‌ها و اشکال متغیر بسته بندی سیم وکابل در طول قرون، به معنای واقعی، مطالعه ای از رشد و تمدن است. به نظر می‌رسد که تغییر، از نقطه نظر فردی، اغلب به آن چیزی اطلاق می‌شود که قبلا رخ داده است، ولی جامعه دارای تغییرات روزانه است: برخورد با چالش‌های جدید، آگاهی ترکیب یافته جدید، پاسخ به نیازهای جدید و رد سیستم‌هایی که عدم مقبولیت آنها به اثبات رسیده است. این تغییرات، ناگزیر در نحوه بسته‌بندی، توزیع، و مصرف کالاهای ما بازتاب می یابند.

در شرایط کنونی و با توجه به سیاست های کلی اقتصادی کشور، رونق فضای کسب وکار، افزایش قدرت رقابت پذیری محصولات داخلی، تصاحب بازارهای هدف خارجی و رشد و توسعه تجاری و اقتصادی، انتظار می رود با اتخاذ راهکارهای مناسب، شاهد رشد و توسعه بیشتر صنعت بسته بندی سیم وکابل به عنوان یکی از مهمترین حلقه‌های مفقوده صنعت و زنجیره تأمین، توزیع و عرضه و همچنین یکی از راهبردی ترین مسیرهای حرکت شتابان کشور به سمت توسعه تجاری و اقتصادی باشیم.