متاسفانه عده زيادي از فروشندگان در يك رقابت ناسالم مبادرت به فروش سيم و كابل ارزان يا فروش سيم و كابل استاندارد تقلبي مي‌كنند كه مصرف كننده با خريد سيم و كابل ارزان يا مثلا استاندارد در طول دوران مصرف، در معرض خطرات جاني و مالي فراوان قرار گرفته و به احتمال بسيار زياد دچار آسيب های جدي می گردد. بروز حریق های گسترده که بعضا” موجب وارد آمدن خسارات مالی فراوان گردیده از این جمله می باشد. بنا بر آمارهای رسمی بخش عمده ای از آتش سوزی های رخ داده در کشور، به دلیل اتصال برق و کیفیت پایین سیستم های سیم کشی بوده است. سیم و کابل تقلبی آنقدر در کشور ما افزایش یافته است که در بیش از ۷۰ درصد منازل و ساختمان های ساخته شده ایران، به کار گرفته شده اند. طبق آمارهای رسمی اعلام شده توسط سازمان آتش نشاني، حدود ۲۵ درصد از آتش سوزي هايي كه در تهران اتفاق مي افتد، به علت استفاده از همين سيم و كابل های غیر استاندارد می باشد.

يكي از معضلات بزرگ در صنعت سيم و كابل کشور توليد محصولات تقلبي و غير استاندارد مي باشد كه متاسفانه جان و مال مردم را هدف قرار داده است. در این میان با بی توجهی یا کم توجهی سازمان های مسئول، به معضل خطرات ناشي از توليد سيم و كابل‌هاي تقلبي و غير استاندارد، هر ساله شاهد تلفات سنگين انسانی و خسارات مالی فراوان همچون آتش سوزی ساختمان پلاسکو در کشور هستیم.

متاسفانه حل اين حلقه مفقوده در صنعت سيم و كابل، نیازمند عزمي ملي است كه علاوه بر تحريم تولیدکنندگان غیر معتبر و هدایت و تشویق خریداران به خريد از مراكز معتبر و مراجعه به نمايندگي هاي رسمی عرضه سيم و كابل، مسئولين مرتبط حكومتي نيز می‌بایستی در كنترل و مهار این معضل خطرناک در صنعت سیم و کابل همت وافی و کافی نموده و از تولیدکنندگان معتبر حمایت نمایند.

مشكل از آن جا بيشتر خودنمايي مي كند كه توليد سيم و كابل هاي تقلبي به صورت پنهان و یا به بیانی ساده تر به شكل زير زميني، با جعل نام و برندهاي معتبر و دقيقا از نظر ظاهری مشابه با محصولات معتبر توليد و با كمك عده اي سودجو در صنوف مرتبط عرضه مي گردد.

سيم و كابل تقلبی عرضه شده، دقيقا جان و مال مردم را هدف گرفته و باعث حوادث وحشتناك و آتش سوزي هاي كوچك و بزرگ می گردد و در اين بين غفلت سيستم هاي نظارتي و حكومتي، همچنان حاكم هست.

اجزاي تشكيل دهنده سيم و كابل ، عمدتا مس و پلیمر می باشد. اما در توليد بعضي از انواع كابل ها از مواد اولیه دیگری نیز استفاده می گردد. دليل فروش سيم و كابل ارزان، كم کردن مس مورد استفاده در تولید هادی سیم و کابل و به طبع آن کاهش سطح مقطع هادی می باشد كه این امر منجر به افزایش مقاومت الکتریکی هادی و افزایش میزان حرارت و گرم شدن بیش از اندازه كابل يا سيم شده است. گاهی اوقات گرما تا جايي افزایش می یابد که در بسیاری از موارد این افزایش حرارت، منجر به بروز آتش سوزی می گردد و مصرف کننده سيم و كابل ارزان به دلیل بروز این آتش سوزی ها، متحمل خسارات جانی و مالی فراوان خواهد شد.

با توجه به اینکه سیم و کابل غیر استاندارد و بی کیفیت، یکی از عوامل عمده بروز آتش سوزی های گسترده می باشند، از اين رو تنها راه مبارزه با اين مشکل، تحریم این گونه تولیدکنندگان از سوی خریداران سیم و کابل و خريد ایشان از نمايندگي‌هاي معتبر است که با جستجویی ساده در رسانه ها و شبکه اینترنت قابل دستیابی می باشد.

شرکت سیم و کابل اصفهان مفتخر است در راستای حفظ و تعالی تولید ملی، کالای ایرانی، اشتغال و مهمتر از همه اقتصاد مقاومتی، با تلاش و پشتکار شبانه روزی و با تکيه بر توان فنی خود و کلیه همکاران مجرب در صنعت سيم و کابل، نسبت به عرضه محصولات مطابق با استانداردهای ملی اقدام نمایند.

متاسفانه باندهاي مافيايي در كشور وجود دارد كه اقدام به توليد و صادرات سيم و كابل هاي تقلبي مي كنند. اين روزها به اكثر فروشنده هاي سيم و كابل كه مراجعه مي شود، سيم و كابل هايي با رنگ هاي زيبا، فریبنده و بسته بندي هاي شكيل و البته مزين به مهر استاندارد ملي ایران يافت مي شود. محصولاتی كه ظاهرا” استاندارد هستند ولی به دلیل ساختار نامناسب، مواد اولیه نامرغوب و … بسيار خطرناك و غير استاندارد مي باشد. اما به راستی مصرف کنندگان عزیز چگونه می توانند سيم وكابل استاندارد را از سيم وكابل غير استاندارد تشخيص دهند. به هنگام خرید کابل و سیم استاندارد بایستی الزامات بسیاری نظیر کیفیت کابل و سیم، داشتن استانداردهای لازم، قابل شناسایی بودن تولید کننده کابل و سیم و …. را مدنظر قرار داد.

چگونگي خريد سيم و كابل استاندارد را مي توان به گونه اي مديريت كرد که از بروز حوادث و آسيب هاي احتمالي جلوگيري كرد. يكي از انواع راهكار خريد، خرید مستقيم از كارخانه سيم و كابل سازي مي باشد. از طريق جستجو در وبسايت كارخانه هاي معتبر به دلیل قدمت و كيفيت بالای محصولات، می توان نمايندگان رسمي مورد تاييد توليدكنندگان سيم وكابل را پيدا كرده و خريدهاي جزئي و كلي خود را از ایشان انجام داد. جهت خريد سيم و كابل استاندارد، مي توان با يك جستجوی ساده در شبکه اينترنت، كارخانه‌هاي تولیدی معتبري را یافت كه از سابقه طولانی و برند شناخته شده ای برخوردار می باشند. این دست از تولیدکنندگان عموما” به هنگام جستجو در موتورهای جستجو همانند گوگل و … عمدتا در صفحه اول نتایج جستجو حضور دارند. لذا براي يك خريد مطمئن و پايدار بایستی به یافتن این شرکت ها اقدام كرد تا از عوارض استفاده از سيم وكابل غیر استاندارد در خانه، محل كار و … جلوگيري به عمل آورد.

اگرچه بسیاری از فروشندگان و فعالان اقتصادی به فروش سیم و کابل استاندارد مبادرت می نمایند، با این شرایط وجود دفاتر فروش رسمی سیم و کابل و یا خرید از نمایندگی های تولیدکنندگان سیم و کابل، می تواند تا حدودی از نگرانی خرید سیم و کابل تقلبی و مشکلات ناشی از استفاده آن بکاهد، با این وجود مصرف کنندگان نیز بایستی دانش خود در خصوص محصولات سیم و کابل استاندارد را افزایش دهند.

در صنعت سیم و کابل به خصوص در مصرف محصولات کابل و سیم، موارد قابل توجه بسیاری وجود دارد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استاندارد نبودن کابل رایج در بازار مصرف سیم و کابل

حذف شدن سیم بند تخت (سیم نایلون) از سایز 1*2 به بالا از استاندارد ملی

مجاز نبودن وجود یک رشته در مرکز کابل کنترل انعطاف پذیر

ضرورت وجود یک لایه روکش میانی در کابل های قدرت انعطاف پذیر با مقطع بیش از ۱۰ میلی متر مربع

استفاده نکردن از هادی های CCA در سیم و کابل های برق و ….

با توجه به حساسيت بالاي انتقال برق و به طبع آن کیفیت محصولات كابل و سيم، توجه به نکات مهم دیگری نیز حائز اهمیت می‌باشد. از جمله راهكارهاي خريد سيم و كابل استاندارد، خريد مستقيم از كارخانه های تولید کننده سيم و كابل است كه متاسفانه اين امر هنوز با كم توجهي رو به رو مي باشد؛ ولي با توجه به حساسيت موضوع، بعضي از كارخانه هاي توليدي بزرگ در راستاي ايفای مسئوليت اجتماعي خود و جلوگيري از فروش سيم وكابل هاي استاندارد تقلبي، مبادرت به انجام اين كار كرده تا بتوانند در راستاي خدمت به مردم گام هاي مهم و سازنده‌اي بردارند. يكي از راهكارهاي خريد سيم و كابل استاندارد، خريد مستقيم از خود كارخانه تولید کننده با تهيه فاكتور رسمي است كه اگر چنين اتفاقي رخ دهد، قطعا يك خريد عالي سيم وكابل صورت گرفته است و مي‌توان با خاطري آسوده گفت كه در خريد سيم وكابل استاندارد، مرغوب و درجه يك موفق بوده ايد. لذا براي شناسایی و خريد سيم و كابل استاندارد بايستي نكات مهمي را مدنظر قرار داد از جمله:

خريد سيم و كابل استاندارد از مراكز فروش معتبر

خريد سيم و كابل استاندارد و تهيه آن از نمايندگي هاي شناخته شده تولیدکنندگان معتبر

توجه به کیفیت ظاهری محصول

توجه به وجود استانداردهای لازم

به صورت گرد یا شکلدار باشد.

با خريد سيم و كابل ارزان متاسفانه احتمال بروز حوادث و آسیب های فراوان جانی و مالی در طول دوران بهره برداري از سيم وكابل ارزان افزایش می یابد. در صورتی که اگر مصرف کنندگان گرامی در خريد خود كمي دقت کنند و صرفا” قیمت پایین ملاک انتخاب قرار نگیرد و مواردی همچون کیفیت مواد اولیه به کار رفته در تولید سیم و کابل، وجود استانداردهای لازم، شناخت کافی از تولیدکننده سیم وکابل و …. مد نظر قرار گیرد، قطعا” مصرف کننده سیم وکابل دچار مشكلات و پیامدهای آن نخواهد شد.

بر این اساس تمامی مشخصات ساختاری و کارکرد سیم و کابل های استاندارد، می بایستی با الزامات استاندارد مرجع مربوطه انطباق داشته باشد. بدون شک تفاوت اصلی سیم و کابل تقلبی با محصولات استاندارد موجود در بازار که توسط تولید کنندگان معتبر عرضه می گردد، در عدم انطباق ویژگی های سیم و کابل تقلبی با الزامات استاندارد می باشد.