برخی از مهم ترین نکات برای لوله گذاری برق ساختمان

در ابتدای کار بررسی سه نکته مهم، در بحث لوله گذاری برق ساختمان قابل توجه می باشد؛

اولین مسئله این است که، اگر ما کار را بصورت کنترات و چه به صورت متر زیر بنا برداشتیم، کار با زحمت کمتر و سرعت بیشتری انجام شود تا دستمزد بیشتری برای ما داشته باشد. البته با رعایت نکات ایمنی و حفاظت، نه اینکه ایمنی و حفاظت را فدای دستمزد بیشتر کنیم.

دومین مسئله که شما می بایست مد نظر داشته باشید، لوله های برق خود را در جایی نصب کنید که احتمال می دهید کمترین مقدار آسیب به لوله ها وارد شود.

سومین مسئله این است که، لوله گذاری به صورتی انجام شود که، کمترین مقدار لوله و سیم برق، مورد مصرف قرار گیرد.

 

پس از بررسی این سه نکته اساسی؛ موارد قابل توجه دیگری مورد بررسی قرار می گیرد که در ادامه به آن ها می­پردازیم:

در هر قسمتی که از زانوی برق استفاده می شود، باید آن را با استفاده از نوار چسب به صورت محکم و جدا ناپذیری به لوله ی اصلی وصل نمود تا امکان آسیب پذیری آن به حداقل برسد و با ضربه از یکدیگر جدا نشوند.

در هنگام لوله کشی برق ساختمان، توجه به ابعاد سوراخ ها و فضاهایی که در دیوارها، سقف یا کف برای عبور دادن لوله های برق استفاده می شود نیز، اهمیت دارد؛ زیرا اگر از ابزارهای صنعتی مناسب نظیر هیلتی چرخشی استفاده شود، فضایی به اندازه ی قطر مته ی استفاده شده، حفر می گردد و بدون اینکه بلوک ها یا سایر بخش های دیوار آسیب ببینند، می توان در نهایت ظرافت، لوله گذاری برق ساختمان را انجام داد.

ابزار آلات با کیفیت

اهمیت استفاده از تجهیزات و ابزارهای مناسب، مدرن و با کیفیت جهت لوله کشی برق ساختمان، یکی از مهمترین اصول برق کشی با کیفیت، در یک ساختمان است.

نکته ی مهم دیگر در زمان لوله گذاری برق ساختمان، مربوط به استفاده از تجهیزات مناسب و مدرن در خصوص لوله گذاری است که عدم به کارگیری از این ابزارهای مناسب، باعث خواهد شد کار نهایی از کیفیت لازم برخوردار نباشد. متاسفانه برخی از برق کارها ظرافت های لازم را اعمال نمی کنند و به خیال اینکه فرد گچ کار در ادامه ی انجام پروژه ی ساختمان، نواقص کار وی را می پوشاند، لوله گذاری برق ساختمان را به صورت غیر استاندارد و خلاف مقررات اجرایی برق ساختمان انجام می دهند. این در حالی است که پروژه ای موفق است که تمامی اعضا و اجزای آن به طور هماهنگ با یکدیگر کار کرده و وظیفه خویش را به درستی انجام دهند بدون اینکه آسیبی به مرحله دیگری از پروژه و یا کار شخص دیگری وارد نمایند.

باید بدانیم که برای برق کشی ساختمان لازم است سوراخ ها و یا حفره هایی را در سقف ایجاد کنیم؛ حفره هایی که برای لوله‌های برق تعبیه می‌شوند، باید در فاصله‌ای حدود ۳۰ سانت با حفره های مربوط به لوله فاضلاب قرار بگیرند. در نتیجه برای هر یک از لوله‌های برق و فاضلاب باید حفره های مجزایی در نظر گرفته شود و عدم انجام این کار، در اصول ساخت و ساز و قوانین سیم کشی برق ساختمان، تخطی محسوب می‌شود و اگر قصد تبعیت از استانداردهای مربوط به برق‌کشی را داریم، باید این اصول را رعایت نماییم.

در هنگام قرار دادن لوله برق های باریک به صورت عمودی بر روی دیوار نیز، باید با استفاده از دستگاه فرز یا شیار زن، شیار های باریکی بر روی بلوک ها زده شود تا لوله ها به صورت کامل درون دیوار قرار گیرند، در این خصوص لازم است عرض شیاری که به صورت عمودی بر روی یک دیوار زده می شود، متناسب با مجموع پهنای لوله برق باشد. همچنین عمق این شیار ها باید به گونه ای باشد که، پس از قرار دادن لوله ها، یک و نیم سانت زیر سطح دیوار قرار داشته باشند تا هیچ گونه برجستگی ایجاد نشود و مراحل سیمان کاری و گچ کاری دیوار ها با مشکلی مواجه نگردد.

نکته ی بعدی این است که مرحله ی لوله کشی برق ساختمان باید بعد از مرحله گچ و خاک کردن دیوارها انجام شود و سپس قوطی کلیدها نصب شوند تا در دیوار فرو نرفته و در ادامه، کلیدها و پریزها برای استفاده ی کاربران به صورت صحیح و محکم در داخل قوطی ها قرار گیرند.

در لوله گذاری برق ساختمان باید توجه داشته باشیم که زانو برق‌ها را به واسطه ابزاری مانند نوارهای پهن چسب، به شکلی محکم و غیر قابل تفکیک به لوله واحد و اصلی متصل کنیم تا در صورت وارد آمدن ضربات یا فشارهای مختلف، از این لوله جدا نشود و به هیچ وجه آسیب نبیند. در حقیقت با این کار می‌توانیم احتمال آسیب به لوله اصلی و همچنین زانو برق را محدود کرده و ضریب ایمن سازی را افزایش دهیم.

استفاده از هیلتی‌هایی که عملکرد چرخشی دارند، می‌تواند در نحوه لوله‌کشی برق ساختمان موثر و مفید واقع شود. این دستگاه‌ها قادر هستند، در محیط‌هایی مثل دیواره‌ها و کف و یا سقف به اندازه قطر مته‌هایی که در آن‌ها قرار داده می شود، سوراخ و روزنه ایجاد کنند و به محیط‌های غیر ضروری دیگر صدمه وارد نکند و به این ترتیب، دیگر قسمت‌های دیواره‌ها یا سقف و کف، دچار آسیب نشوند. در ضمن، سوراخ‌های ایجاد شده به وسیله هیلتی‌ها، سایز و اندازه مناسبی برای رد کردن لوله‌های برق ایجاد می‌کند و در نتیجه لوله‌گذاری بهتر و با جلوه بیشتر انجام خواهد شد.

به منظور اجرایی ساختن سیم کشی ساختمان به شکل اصولی، باید از لوله گذاری برق ساختمان استفاده کرده و در محل های مورد نظر لوله های باریک برق را تعبیه کنیم.

برای لوله گذاری لازم است از فرزها استفاده کنیم تا بتوانیم با استفاده از آن‌ها خطوط شیار مانند نازکی را برای جای دادن لوله‌های باریک برق به شکل عمودی، ایجاد نماییم. اندازه عرض خطوط شیار مانند، باید سازگار با قطر و پهنای مجموعه لوله برق‌هایی باشد که قرار است عمود بر دیوار قرار گیرند.

علاوه بر این‌ها برای سهولت در طی شدن سلسله مراحل گچ کاری‌ها و سیمان کاری‌ها و رنگ که بعد از اتمام مراحل سیم کشی ساختمان و لوله گذاری‌ها انجام می شود، لازم است عمق شیارهای ایجاد شده به اندازه‌ای باشد که لوله‌ها را به طور کامل در خود جا داده و با گذاشتن لوله‌ها در شیارها با کمبود جا مواجه نباشیم تا لوله‌های برق از عمق شیارها بالا نیاید و برآمدگی ایجاد نکند.

نکات مرتبط با خم کاری لوله برق

یکی از مواردی که در بحث لوله گذاری حائز اهمیت می باشد، خم زدن لوله ها جهت عبور از مسیر های مختلف می باشد. شما برای برق ساختمان این انتخاب را دارید که از زانو، برای اتصال لوله ها هم در کف و یا سقف استفاده کنید اما پیشنهاد ما به شما جهت کار استفاده از خم، می باشد. چند مورد از مزایای خم نسبت به زانو، عبور آسان و راحت سیم های برق بدون گیر کردن فنر در محل های اتصال است، کاربرد زانو برای خم، حتی با بهترین چسب هم مانند خم کردن لوله نخواهد شد، زیرا لوله یک تیکه است و فقط لوله ها نیاز است به هم متصل شوند. لوله خیلی دیرتر از زانو فرسوده خواهد شد، مگر لوله بی کیفیت. البته زانوی با کیفیت هم وجود دارد، ولی زیبایی کار قطعا در خم اصولی، بیشتر خواهد بود.

نکات مرتبط با انتخاب سایز لوله

لوله های برق در سایز ها و انواع مختلف در بازار یافت می شوند. در زیر موارد استفاده از لوله های مختلف را توضیح می دهیم.

لوله 2 : لوله کشی پریز ها با سه سیم، لوله کشی روشنایی ها، لوله های اعلام حریق، لوله دوربین.

لوله 2.5 : کابل اصلی برق، عبور تعداد بالای سیم مانند دو سیم آنتن و آیفون. کابل کولر هم بهتر است از این سایز انتخاب شود.

بالاتر از لوله 2.5 : کابل آسانسور، کابل های اصلی تابلو برق های عمومی مجتمع های بزرگ.

 

 

شخضی که هالتر در دیوار میکوبد

ابزارمورد نیاز لوله گذاری برق و چند نکته

  • کاتر و کمان ارّه، جهت برش لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • متر، برای دقیق تر انجام شدن کار لازم خواهد شد.
  • فنر خم، سایز بیست، بیست و پنج و بالاتر را می توانید از ابراز فروشی ها تهیه کنید. حتما نیاز نیست برای خم کاری، فنر تهیه کنید، می توانید از یک کابلِ هم سایز با عمق لوله هم، جهتِ خم کاری، استفاده کنید.
  • تیشه و قلم، در بعضی مواقع شیارهای زده شده توسط شیارزن، نیاز به کنده کاری کوچکی دارد که آن را باید توسط تیشه و قلم، انجام دهید.
  • پیک نیک و آب، در صورت خم گرم، لازم خواهد شد.
  • از هیتر می توانید جهت خم کاری بر روی کار استفاده کنید.

هم چنین سایر ابزارهایی که در مقاله مرتبط با ابزارآلات برقکاران گفته شد، برای لوله گذاری برق نیز کاربرد دارد.

  • اتصال لوله ها به یکدیگر عموما توسط چاک دادن لوله انجام می شود و توسط مادگی زدن لوله هم می توان این کار را انجام داد.
  • در لوله های پی وی سی از آنجا که جنس محکم و شکننده ای دارند نمی توان از چاک دادن برای اتصال لوله ها استفاده کرد، بلکه با زدن مادگی در سر لوله ها و یا استفاده از بوشن، می توان لوله ها را به هم متصل کرد.
  • حتما بعد از اتصال لوله ها برای محکم کاری، لوله ها را توسط چسب برق یا چسب لوله محکم کنید زیرا امکان جدا شدن لوله ها به هر دلیل وجود دارد.

انواع لوله های مورد استفاده در لوله کشی برق ساختمان

1) لوله های خرطومی پلاستیکی:

این لوله ها کاملاً عایق و از جنس  PVCهستند و در بسته های ۱۵ متری و ۲۵ متری در قطر های مختلف در بازار موجود است، از این لوله در مناطق خشک و به صورت توکار استفاده می شود. انعطاف پذیری این لوله ها و ارزان بودن آن از محاسن و پایین بودن استقامتش، از معایب آن است.

 

2)  لوله های پلاستیکی سخت :PVC

این لوله ها کاملاً عایق و از جنس PVC سخت می باشند. مقاوم بودن در مقابل مواد شیمیایی، استحکام مکانیکی، مقاومت در برابر زنگ زدگی، سبک بودن و ارزان بودن این لوله ها از محاسن آن و عدم مقاومت در برابر حرارت و ضربه پذیری از معایب این لوله ها به شمار می آید، این لوله ها بیشتر در زیر سقف های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

3) لوله های خرطومی فلزی یا فلکسی:

این نوع لوله، فلزی است، قابل انعطاف و به صورت روکار استفاده می شود، استحکام بالا از مزایای این لوله ها به شمار می آید.

 

4)  لوله های پلی اتیلن:

این لوله ها از لوله های خرطومی محکم تر و از لوله های PVC نرم تر هستند از این لوله در زیر سقف ها استفاده می شود، که هنگام بتن ریزی لوله، آسیب نمی بیند.

لوله های دیگری هم در برق کشی استفاده می شود ولی چون لوله های بالا، بیشترین کاربرد را در برق کشی دارد از سایر موارد صرف نظر می کنیم.

 

کلام آخر اینکه، رعایت کردن اصول حرفه ای لوله گذاری برق ساختمان، برای داشتن کیفیت مناسب در نصب تمامی قوطی های برق و لوله ها لازم است و در صورتی که پیاده‌سازی لوله برق توسط شخص حرفه‌ای انجام نشود، می‌بایست انتظار مشکلاتی در آینده را داشته باشیم.

شرکت سیم وکابل اصفهان با تاکید بر رعایت قوانین و مسایل ایمنی برق و ساختمان، برای تمامی همکاران و برقکاران، آرزوی سلامت، سعادت و تندرستی از خداوند منان خواهان است.

این شرکت، به عنوان شرکتی پیشرو در امر تولید سیم و کابل های برق، شبکه، کواکسیال، افشان، شیلددار و مفتول، مشغول فعالیت می باشد. شما همکاران گرامی می توانید جهت ارائه سفارشات خود با دفتر نمایندگی شرکت سیم و کابل اصفهان با شماره ۳۴۴۵۷۲۹۹_۰۳۱ در تماس باشید.