کواکسیال

کابل دوربین های مدار بسته

حلقه تکمیل کننده و رابط بین تمام اتصالات و تجهیزات تصویربرداری کابل می‌باشد. انواع کابل تصویر در سیستم دوربین مدار بسته، با توجه به نوع سیگنال های آنالوگ و دیجیتال در دوربین مداربسته تقسیم بندی می شوند. وظیفه‌ی کابل ها با توجه به نوع کاربرد متفاوت می‌باشد، از انتقال صوت و تصویر و سیگنال‌های کنترلی و به‌طور کلی دیتا گرفته تا انتقال انرژی الکتریکی که تماما توسط کابل ها انجام می شود. کابل تصویر دوربین مداربسته از مهمترین قسمت های اتصالات سیستم امنیتی است که وظیفه اتصالات بین اجزاء دوربین مداربسته را بر عهده دارد.

ساختار و انواع کابل دوربین های مدار بسته

بعد از انتخاب دوربین مدار بسته و همچنین دستگاه ضبط کننده دی وی آر نوبت به انتخاب کابل می رسد .در واقع کابل یک رابط برای انتقال صدا و تصویر از دوربین به دستگاه ضبط و نمایشگر است. همچنین انتقال انرژی الکتریکی (برق) به کلیه تجهیزات نیز توسط کابل صورت می‌گیرد. در ادامه ما قصد داریم شما را با انواع کابل های دوربین مدار بسته بیشتر آشنا کنیم.

انواع کابل دوربین مداربسته از نظر نوع سیگنال

کابل کواکسیال:

کابل کواکسیال یا کابل هم محور که به انگلیسی Coaxial cable نیز نامیده می شود، کابلی است دارای یک رسانای داخلی هادی که توسط عایقی از جنس پلیمر عمدتا پلیمر پلی اتیلن پوشش گردیده است.

یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده سیستم مدار بسته که نقش بسیار مهمی در کیفیت تصاویر ارسالی به نمایشگرهای تلویزیونی را بر عهده دارد، کابل های تصویر می باشند. در سیستم های مدار بسته آنالوگ، کابلی که از دوربین مدار بسته به دستگاه ضبط DVR متصل می گردد، کواکسیال نام دارد. این کابل، سیگنال های دیتا را از دوربین مدار بسته به دستگاه DVR برای پردازش و نمایش تصاویر بر روی نمایشگرها ارسال می کند.

 

در سیستم مدار بسته آنالوگ کابل های مورد استفاده از نوع کواکسیال به چند دسته تقسیم می شوند:

 

voltage۱ـ کابل کواکسیال  RG59

این نوع کابل از مغزی مفتولی و شیلد تشکیل شده و در متراژ های تا ۳۰۰ متر به صورت مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت استفاده بیش از این متراژ، عموما تصویر با افت سیگنال مواجه می­شود که باعث ایجاد نویز و افت کیفیت تصاویر دوربین های مدار بسته خواهد گردید

voltage۲ـ کابل کواکسیال  RG58

از مغزی چند رشته ای و شیلد تشکیل شده اند و کارکرد مشابهی با مدل RG59 دارد، که اغلب برای نصب دوربین مدار بسته در کابین آسانسور کاربرد دارد .

voltage۳ـ کابل کواکسیال  RG6

برای مسافت های بالای ۳۰۰ متر مناسب تر، آن است که از کابل های کواکسیال  RG6 در پروژه ها استفاده گردد.

در واقع این نوع کابل، برای مسافت های تا ۵۰۰ متر ساخته شده و بدون هیچ مشکل و افت سیگنالی می تواند انتقال سیگنال از دوربین مدار بسته تا دستگاه  DVR را انجام دهد.

voltage۴ـ کابل کواکسیال  RG11

استفاده از این کابل ها بیشتر در کارخانه ها و سوله های بسیار بزرگ کاربرد دارد .از کابل های ذکر شده قوی تر بوده و برای متراژ هایی ما بین ۸۰۰ الی ۹۰۰ متر مناسب می باشد و می تواند تصاویر دوربین مدار بسته را بدون هیچ گونه افت کیفی و نویز ارسال نماید.

کابل های شبکه

کابل شبکه:

کابل شبکه در ساختار دوربین های مداربسته تحت شبکه جهت اتصال به وب مورد استفاده قرار می­گیرد. کابل شبکه یک کابل ۸ رشته ای دو زوج ازجنس مس است. رشته های هشت گانه کابل شبکه به صورت دو تایی درهم تابیده شده اند که این ویژگی موجب کاهش نویز در کابل می شود. دسته بندی کابل های دوزوج از CAT1 تا CAT8 را دربر می گیرد که از این بین کابل های CAT5 تا CAT6 را اصطلاحا کابل شبکه می نامند. برای انتقال تصویر با پهنای باند تا 100 مگابیت بر ثانیه از کابل شبکهCAT5  و برای بیشتر از این مقدار تا 1000 مگابیت بر ثانیه از کابل شبکه CAT6 استفاده می‌شود. کابل های شبکه از لحاظ فنی به دو دسته کابل های  UTPو STP  تقسیم می شوند.

voltageکابل ترکیبی:

نام کابل ترکیبی، برگرفته شده از شکل کابل است که ترکیب کابل تصویر و برق ۱۲ ولت را دارد و برای سهولت کار و کاهش هزینه ها بسیار مناسب است، البته در طول های بسیار بالا استفاده از کابل کواکسیال تک و برق رسانی به وسیله ی کابل برق مجزا پیشنهاد می شود.

 

voltageکابل صدا:

این کابل که از نامش پیداست وظیفه انتقال صوت را بر عهده دارد. با توجه به سادگی کارکرد میکروفون و عدم نیاز به انرژی الکتریکی خارجی، می‌توان از دو رشته سیم به‌صورت مستقیم از میکروفون تا دستگاه ضبط کننده اتصال برقرار کرد. میکروفون یا برد صدا برای انتقال صدای محیط به مرکز کنترل مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است میکروفون روی دوربین مداربسته باشد که در این صورت دوربین دارای خروجی صدا خواهد بود که به وسیله کابل صدا انتقال صوت امکان پذیر خواهد شد.

 

 

 

کابل های رابط بین دستگاه ضبط و نمایشگر

همچنین کابل‌های دیگری نیز به ‌منظور انتقال دیتای نمایشگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انتقال تصویر از دستگاه ضبط به نمایشگر (مانیتور، تلویزیون) از کابل های AV ،VGA  و HDMI استفاده می­شود. کابل HDMI علاوه بر تصویر، صدا را هم انتقال می دهد.

کابل HDMI

یکی از تکنولوژی هایی که در زمینه انتقال صوت و تصاویر ابداع گردید، تکنولوژی کابل HDMI (High-Definition Multimedia Interface)   است که به معنی رابط چندرسانه‌ای است. این نوع از کابل­ها توانایی انتقال همزمان صدا و تصویر را با کیفیت بالا دارند که در سیستم های مداربسته نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع کابل که از کیفیت بالایی نیز برخوردار است، به‌منظور انتقال صوت و تصویر به‌صورت هم ‌زمان از دستگاه ضبط‌کننده به نمایشگرها و همچنین در سیستم‌های مولتی ‌مدیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارکرد کابل های HDMI بسیار آسان و با کیفیت همراه بوده به همین دلیل از محبوبیت بیشتری در تجهیزات دوربین های مدار بسته برخوردار است.

دوربین مداربسته

کابل  VGA

VGA  مخفف عبارت (Video Graphics Array) است .درگاه VGA دارای ۱۵ پین (DB-15) به صورت سه ردیفی است، البته در استاندارد مینی وی جی ای (Mini-VGA) تعداد این پین‌ها ۱۴ و به صورت دو ردیفی است. این درگاه داده‌های تصویری را به صورت آنالوگ منتقل می‌کند. اتصال VGA در یک دوره‌ای، استاندارد صنعتی محسوب می‌شد و در حال حاضر یک کابل انتقال تصویر با یک پله عقب‌تر است، کابل VGA یک اتصال صرفا تصویری آنالوگ است که دیگر به ندرت در تلویزیون‌ها دیده می‌شود، با این وجود هنوز هم می‌توانید رد و نشانه‌ای از آن در رایانه‌های شخصی و پروژکتورهای قدیمی مشاهده کنید. اما اگر همین امروز ابزاری دارید که در آن VGA کاربرد دارد و به خوبی هم کار می‌کند نیازی نیست که نسبت به تعویض آن عجله کنید.

 

کابل  VA

کابل AV (AUDIO VIDEO) یک کابل ارتباطی صوت و تصویر است. کابل AV همان 3 کابل قرمز، سفید و زرد معروف می باشد که یکی برای تصویر و دو تا برای صوت استفاده می شود. این کابل ها از سیستم انتقال آنالوگ استفاده می کنند بنابراین بسیار نویز پذیر هستند به ویژه زمانی که کابل پوشش مناسبی ندارد.

خلاصه تفاوت میان کابل های  AV و HDMI :

کابل AV در مقایسه با HDMI بسیار نویزپذیر می باشد.

یک کابل HDMI نیاز به 3 تا 6 کابل AV را مرتفع می سازد.

استفاده از کابل HDMI برای تصاویر HD ضروری است.

کابل AV ، آنالوگ و کابل HDMI دیجیتال عمل می کند.

نوع کابل و متراژ آن بر کیفیت تصویر

اغلب دوربین های مداربسته برای انتقال تصاویر و اطلاعات، نیاز به کابل و کابل کشی دارند از این رو کیفیت و نوع این اجزا، اهمیت ویژه ای دارد. انواع کابل و متراژ آن برای دوربین مداربسته تاثیر مستقیمی بر کیفیت و رزولوشن تصاویر دارند که در بالا به طور کامل به آن ها اشاره گردید، همچنین کاربر به هنگام خرید بایستی دقت لازم را به خرج دهد و کابلی باکیفیت و با خصوصیات فنی مورد نیاز را تهیه نماید .

افت سیگنال چیست؟

رایج ترین کابل در تجهیز دوربین های مداربسته کابل RG59 است و فرکانس سیگنال ها حدود    MHRZ 4.4    می باشد. افزایش طول کابل موجب  افزایش افت سیگنال و درنتیجه  افزایش نویز می گردد. بنابراین، با اندازه گیری صحیح فاصله ها در صورت وجود فاصله بیش از ۵ متر از تقویت کننده استفاده کنید. افت سیگنال از جمله مواردی است که تولید کنندگان کابل ها در تولید این تجهیزات به آن توجه کرده و میزان افت سیگنال کابل را با توجه به متراژ آن اعلام می کنند. بنابراین در تهیه و نصب سیستم های امنیتی متراژ کابل مورد استفاده با توجه به فواصل، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در آخر

برای انتخاب نوع انتقال تصاویر دوربین‌های مداربسته، لازم است که پیش از هر کاری نیازها و محدودیت‌های خود را در نظر بگیرید. توصیه می‌شود برای انتخاب مناسب، از مشاورانی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، مشاوره بگیرید. هر یک از این روش‌ها برای نصب و راه‌اندازی نیازمند دانش فنی و تخصصی است.