در میان فلزهای پرکاربرد در جهان، مس به واسطه انعطاف پذیری، رسانایی بالا و کاربرد مختلفی که در صنایع مختلف دارد، بعد از آهن و آلومینیوم رده سوم را از آن خود کرده‌است! در این میان دو کشور شیلی (بزرگ‌ترین تولید کننده مس) و چین (بزرگترین مصرف کننده مس به صورت سیم و کابل و …)، بیشترین تاثیر را بر روی قیمت مس جهانی در سال‌های گذشته و سال‌های آینده خواهند داشت!

 

پیش بینی قیمت مس جهانی در آینده

 

همین موضوع باعث شده‌است که در سال‌های اخیر با گران‌تر شدن دلار و کاهش قیمت تقضای چین برای خرید مس با افت شدید و رکود در این زمینه روبرو باشیم! در ادامه سعی می‌کنیم با پیش بینی قیمت مس جهانی در سال 2021 برای سرمایه گذاران در این حوزه، اطلاعات واقعی بر اساس آمار و اراقام به اشتراک بگذاریم که بتواند به شما برای تصمیم‌گیری‌های آینده کمک کند.

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی پیش بینی قیمت مس به صورت جهانی

برای درک بهتر اوضاع و احوال بازار و شکل‌گیری روند قیمت مس در سال‌های اخیر، لازم است که نوسانات موجود در این حوزه را بررسی کرده و مهم‌ترین عوامل را بررسی کرد. هرچقدر که بررسی این عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت مس به صورت واقع بینانه‌تر و دقیق‌تری بررسی شوند، شاهد پیش بینی دقیق‌تری خواهیم بود:

میزان استخراج مس در عرصه جهانی (که در سال‌های اخیر با کاهش منابع مس در جهان روبرو بوده‌ایم!)

قیمت دلار و یورو (نوسانات این دو ارز مهم، باعث کاهش یا افزایش قیمت مس می‌شوند!)

قیمت نفت (باتوجه به این که منابع انرژی در این زمینه تاثیرگذارند، قیمت نفت می‌تواند در این زمینه به عنوان یک منبه انرژی به شدت تاثیرگذار باشد!)

قیمت بورس فلزات در لندن (که در این زمینه عوامل دیگری مانند تغییرات نرخ بهره بانکی، مسائل سیاسی، جذابیت فلزهای جایگزین مس و … هم خود تاثیرگذارند!)

 

پیش بینی قیمت مس جهانی در آینده

 

پیش بینی قیمت مس بر اساس عوامل تاثیرگذار بر روی آن

باتوجه به این که در سال‌های اخیر با برداشت فلز مس از منابع آن در کشورهای مختلف نظیر شیلی، شاهد کاهش ذخایر آن بوده‌ایم، پیش بینی می‌شود که قیمت مس در سال‌های آینده با افزایش روبرو شود! همچنین نوسانات دو ارز مهم یعنی دلار و یورو برای خرید و فروش این فلز می‌تواند تغییراتی در رابطه با تقاضاهای مختلف در این زمینه برای ما بوجود آورد.

از طرف دیگری با پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی و فناوری در سراسر جهان و نیاز به انرژی بیشتر، شاهد این هستیم که قیمت نفت و مس می‌توانند بر روی یکدیگر تاثیرگدار باشند. به همین دلیل می‌توان نوسانات اخیر بازار مس که به واسطه کاهش قیمت نفت بوده‌است را هم در پارامترهای پیش بینی خود لحاظ کنیم.

در نهایت برای جمع بندی محاسبات باید نگاهی به بورس فلزات لندن بیندازیم! در سال‌های اخیر با کاهش ذخایر مس در این بورس، شاهد افزایش قیمت فلز باتوجه به آن بوده‌ایم. ما می‌توانیم با در نظر گرفتن این فاکتور و عوامل تاثیرگذار بر آن مثل تغییرات نرخ بهره بانکی، مسائل سیاسی، جذابیت‌های فلزهای جایگزین مس و … پیش بینی خود را به صورت دقیق تری ارائه کنیم.

پیش بینی قیمت مس در بازار ایران، چرا و چگونه؟

همانطور که اشاره شد، فلز مس از مهم‌ترین کاربردهای صنایع زیربنایی در ایران است که باید به آن توجه داشته باشیم! ما می‌توانیم با بررسی و پیش بینی قیمت مس در بازار ایران و بررسی ریسک‌های سرمایه گذاری در این زمینه، ریسک خود را در رابطه با سرمایه گذاری در این فلز کاهش دهیم! در نهایت باتوجه به تمامی پارامترهایی که در این مقاله ارائه کردیم، پیش بینی می‌شود که در سال 2022 شاهد رشد قیمت زیادی در رابطه با این فلز باشیم که تا سال 2023 (یعنی حدود یک سال)، ادامه خواهد داشت. بنابراین سرمایه گذاران و تامین کنندگان مس برای سیم و کابل و … لازم است که از الان بستر مناسب سرمایه گذاری خود در این زمینه را آماده کنند و یا حتی با کمک کارشناسان این حوزه اقدام به پیش خرید مس برای نیازهای آتی خود کنند.

پیش بینی قیمت سیم و کابل باتوجه به قیمت مس جهانی

طبق بررسی‌های انجام شده و نظرات شرکت‌های بزرگی مثل سیم و کابل البرز (که در این زمینه حرف اول را می‌زنند!)، حدود 90 درصد قیمت سیم و کابل از قیمت مس تاثیر می‌گیرد. در واقع شما اگر هم قصد سرمایه گذاری و یا خرید سیم و کابل دارید، این موضوع را نباید نادیده بگیرید که قیمت جهانی مس تا چه اندازه در این حوزه می‌تواند، مهم باشد!

در این زمینه صنایع داخل کشور به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:

صنایع تولیدات معادن مس، ذوب و پالایش آن برای عرضه به بازار

صنایع سین و کابل و خریداران مس

در بازار ایران علاوه بر این دو دسته، عوامل دیگری مثل بازار مصرف و تقاضاکنندگان در این زمینه، می‌توانند به عنوان مصرف کننده نهایی در این حوزه، حضور پیدا کنند.

 

پیش بینی قیمت مس جهانی در آینده

 

جمع بندی پیش بینی قیمت مس جهانی در سال‌های آتی

باتوجه به رشد اقتصادی بالای کشور چین در سال‌های اخیر و افزایش تقاضای مس نسبت به آن، شاهد بالا رفتن قیمت مس جهانی بوده‌ایم که تا زمان تحولات اخیر چین اتفاق افتاد. در حال حاضر باتوجه به کاهش میزان سرمایه گذاری و افت قیمت مس، شاهد کاهش تقاضا در این زمینه بوده‌ایم که اوضاع کشورها را در این رابطه حاد و سخت می‌کند.

در نهایت ما امیدواریم باتوجه به این شاخصه‌ها و بررسی‌های انجام شده، شاهد تغییرات رو به رشدی در سال‌های آتی خواهیم بود. شما هم اگر در این حوزه تجربه، سوال و یا نظر خاصی دارید، می‌توانید، مطالب خود را در بخش نظرات با ما و دیگر افراد در این زمینه به اشتراک بگذاریم.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “پیش بینی قیمت مس جهانی در آینده

  1. ShieleSor گفت:

    clomid and alcohol Currently ribociclib is being evaluated for its synergism with aromatase and mTOR inhibitor rapamycin in reversing drug resistance in postmenopausal women with ER positive HER2 negative advanced breast cancer 110

  2. ShieleSor گفت:

    The reasoning was that the disorder was rare, that she would have to pay for the test it is not expensive and that if she was found to carry the gene it could affect her ability to buy affordable life and health insurance where to buy priligy in malaysia History Part 3 Competing diagnoses that can mimic Post Streptococcal Glomerulonephritis

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *