یک سری  از ابزار و وسایل به گونه ای هستند که لازم است در خانه موجود باشند. بعضی از افراد فکر می کنند که داشتن وسایل و لوازم و ابزار در حد پیچ گوشتی و .. کافی است اما خوب است بدانید با این که ممکن است همان ابزار ها به تنهایی بتوانند مشکلات شما را در خراب شدن و نیاز داشتن به تعمیر وسایل حل کنند اما گاهی وسایل دیگر می توانند این کار را سریع تر و راحت تر برای تان انجام دهند!سیم چین و کف چین از جمله مواردی است که باید هر در جعبه ابزار هر خانه ای وجود داشته باشد ونیاز به استفاده از آن ممکن است اتفاق بیفتد.

در ادامه به شرح سیم چین و کف چین و کاربرد های آن ها خواهیم پرداخت.

یک سری  از ابزار و وسایل به گونه ای هستند که لازم است در خانه موجود باشند. بعضی از افراد فکر می کنند که داشتن وسایل و لوازم و ابزار در حد پیچ گوشتی و .. کافی است

سیم چین چیست؟

در ابتدا باید به این مسئه بپردازیم که سیم چین چیست و چه شکلی دارد. سیم ‌چین ابزاری است که معمولا برای بریدن سیم‌ های مسی، مفرقی، آهنی و آلومینیومی استفاده می ‌شود. امروزه تمام سیم چین های موجود در بازار از دسته های عایق درست شده اند تا خطر استفاده از آن را به حداقل برسانند. هم چنین عایق بودن دسته ی سیم چین باعث می شود که بدون قطع برق سیم را ببرید. البته به طور کل پیشنهاد می شود که به علت خطرناک بودن کار با برق جریان برق به طور کامل قطع شود.

ظاهر سیم‌ چین شباهت زیادی به انبردست دارد، ولی در عمل کارکرد  های آن ها با کی دیگر کاملا متفاوت است.

سیم چین به علت داشتن زاویه در تیغ های خود سیم را بسیار راحت تر از انبردست قطع می کند.

سیم چین انواع مختلفی دارد که بعضی از ان ها در شغل ها و مهارت های تخصصی مانند عملیات امداد و نجان آتش نشانان و… استفاده می شود.

کف چین چیست؟

شاید اسم سیم چین بیش تر به گوشتان خورده باشد، اما کف چین نامی غریب تر می باشد! کف چین یکی از انواع سیم‌ چین می باشد که برای بریدن میخ، فنس ‌های سیمی جوش‌ خورده، گره ‌های سیمی، و سیم‌ های برق کلفت و سخت استفاده می ‌شود. تفاوت اصلی سیم چین و کف چین در این است که کف چین بسیار دقیق تر و نرم تر برش ایجاد می کند و برای کارهای ظریف تر استفاده می شود و بسیار بهتر از سیم چین در این موارد عمل می کند. تیغه ‌ی بهترین انواع کف ‌چین از چند نوع فلز مختلف ساخته شده است که بهترین و صاف‌ ترین برش را برای شما ایجاد کند تا در کار شما اختلال به وجود نیاید و کار شما به بهترین نحو انجام می شود.

کابرد های کف چین چیست؟

همان طور که در بالا گفته شد با کف چین کار ها و عملیات های ظریف تر در حوزه ی برق انجام می شود. خوب است بدانید علاوه بر کاربرد های روزانه‌ ی خانگی و کاربرد های صنعتی در تعمیرگاه ها و مکانیکی‌ ها، کف‌ چین در کارهای هنری هم کاربرد های زیادی دارد. یکی از استفاده های پرکاربرد این وسیله در جواهر سازی است. جواهر سازی یکی از شغل هایی است که نیاز به ظریف کاری فراوان دارد و به همین دلیل وسایلی که در ان استفاده می شود نیز باید وسایلی باشند که ظریف کاری انجام دهند.

کف چین انواع مختلفی دارد که هرکدام از انواع آن در صنایع مختلف استفاده می شود و همان طور که شکل های متفاوتی دارد کاربرد های آن نیز تفاوت است.

کاربرد های سیم چین چیست؟

در بالاتر نیز گفته شد که این وسیله در صنعت برق کاری استفاده می شود و به وسیله ی ان سیم ها راحت تر بریده می شوند و هم چنین به دلیل عایق بودن ان نسبت به وسایل دیگر خطر بسیار کم تری دارد. از این وسیله برای ظریف کاری ها استفاده نمی شود و بیش تر برای برق کاری و چیدن انواع سیم ها استفاده می شود.

چگونه از سیم چین استفاده می شود؟

ممکن است که بعد از خرید سیم چین نحوه ی استفاده از آن را ندانید، به همین دلیل در ادامه به نحوه ی استفاده از این وسیله و کارکرد آن می پردازیم. در ابتدا مراقب باشید که برق های محل مورد نظری که می خواهید در آن تعمیرات انجام دهید حتما قطع باشد. درست است که دسته ی سیم چین عایق است اما باز هم جوانب احتیاط شرط می کند که از این وسیله در هنگام قطعی برق استفاده شود.

پس از آن سیم را در زاویه ی درست قرار دهید. اگر سیم را به عقب و جلو تکان دهید یا آن را خم و راست کنید، این وسیله ممکن است نوک سیم را ساییده کند. ساییدگی سر سیم می ‌تواند به تیزتر شدن آن منجر شود، ولی چیزی که از آن مهم تر است این است که رسانایی سیم را کاهش می دهد و حتی ممکن است که سیستم برق را به طور کل دچار اختلال کند.

از دیگر نکاتی که حتما باید به آن توجه کنید این است که  برای بریدن سیم با چکش روی تیغ ‌های سیم‌ چین ضربه نزنید. این کار ممکن است به شکستن سیم ‌چین و ایجاد آسیب جدی به شما شود و هم چنین عواقب جبران ناپذیری را ایجاد کند!

چگونه از کف چین استفاده می شود؟

اگر این وسیله را به تازگی خریداری کرده اید و می خواهید نحوه ی استفاده از آن را بدانید، در ادامه نحوه ی استفاده از این وسیله را توضیح خواهیم داد.
کف چین دو طرف دارد. یک سمت صاف و یک سمت اریب که این نیز یکی از تفاوت های ظاهری آن با سیم چین می باشد. دلیل شکل این وسیله این است که سمت صاف  سیم را به صورت صاف و تمیز می‌ برد در حالی که سمت اریب کف‌ چین برشی تیز و به شکل هشت در سیم ایجاد می ‌کند.
نحوه ی استفاده از این وسیله به این صورت است که کف‌ چین را قائم به سیم نگه دارید، در حالی که سمت صاف آن به طرفی از سیم باشد که می خواهید نگه دارید، انگشت اشاره‌ ی خود را بالای کف ‌چین نگه دارید تا سیم بعد از قطع شدن به اطراف پرتاب نشود.
هنگام استفاده از این وسیله از عینک محافظ استفاده کنید زیرا کار این قطعه بریدن قطعات کوچک است و ممکن است در صورت رعایت نکردن نکات این قطعات ریز با چشم شما برخورد کند و عواقب جبران ناپذیری را برای شما بر جای بگذارد.
 
در پایان باید به این نکات توجه کنید که کف چین و سیم چین را در معرض گرمای زیاد قرار ندهید زیرا ممکن است در شکل ان ها تفاوت ایجاد شود و هم چنین عایق بودن ان ها نیز دچار اختلال شود. هم چنین از استفاده از چکش برای بریدن سیم های سخت در این وسایل جدا خودداری کنید. استفاده از چکش در این وسایل می تواند خطر ساز باشد. هم چنین ممکن است چکش شکل این وسایل را نیز عوض کند.
اگر با سیم برق‌ دار کار می‌ کنید حتما مراقب باشید که دسته‌ های کف ‌چین و سیم چین شما عایق مناسب را داشته باشند. این نکته معمولا روی دسته‌ ی کف‌ چین و سیم چین درج شده‌ است.
در هنگام خرید به برند سیم چین و کف چین توجه کنید و مراقب باشید تا در تولید این وسایل نکات ایمنی لازم رعایت شده باشد.