باتوجه به وضعیت تحریم و مشکلاتی که برای ایران در سال‌های اخیر برای مسائل اقتصادی و تولیدی بوجود آمده‌است، بر اساس سیاست‌های ترسیم شده دولتی، لازم است که رویکرد‌های جدیدی برای کسب درآمد ملی به غیر از نفت توسط افراد فعال در این حوزه بررسی شود. به همین علت، یکی از راه‌های پیشنهادی برای کسب درآمد در این زمینه استفاده از مس به عنوان یک منبع معدنی با ارزش است. امروز در این مطلب سعی داریم به آینده صنعت مس بر اساس آمار و ارقام بپردازیم.

آینده
صنعت

آینده صنعت مس در ایران، با ارزش‌تر از سایر فلزات است!

در ایران حدود 53 میلیارد تن ذخایر معدنی متفاوت بدون احتساب نفت و گاز وجود دارد که همین آمار باعث شده ایران به عنوان 12امین کشور بزرگ معدنی در سراسر جهان شناخته شود. با توجه به آمارها و بررسی‌های انجام شده، حدود 60 نوع ماده معدنی متفاوت این این ذخایر را تشکیل می‌دهند که بنا به دلایلی که در ادامه ذکر می‌کنیم، آینده صنعت مس از سایر فلزات پایه در ایران، روشن‌تر خواهد بود.

صنعت مس، اقتصادی‌ترین نوع سرمایه گذاری در فلزات

بر اساس آماری که در بالاتر به شما ارائه کردیم، صنعت مس یک صنعت بسیار مهم و پایه است که باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد و پایه‌های استراتژیکی برای آن ترسیم کرد. بر اساس لقب‌هایی که به این صنعت توسط تحلیل گران داده شده‌است، این صنعت که عمده استفاده از آن صرف تولید سیم و کابل می‌شود، بهشت سرمایه گذاری معدنی در ایران و دنیا است!

ما سالانه در جهان حدود 22.9 میلیون تن مس در سال تولید می‌کنیم که بعد از دو فلز فولاد و آلومینیوم، دارای رتبه سوم است. باتوجه به منابع استراتژیکی که برای این فلز در دنیا داریم و مقداری از آن هم در ایران موجود است، می‌توان آینده این صنعت را برای ایرانیان و سرمایه گذاران این فلز بسیار روشن و پرسود دانست.

جنگ چین و آمریکا بر سر تامین مس، قیمت آن را افزایش می‌دهد

باتوجه به این که آمریکا یکی از کشورهای بزرگ دارای منابع مس در دنیاست و چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان شناخته می‌شود، شاهد تغییر جریاناتی در این زمینه هستیم که باعث جنگ اقتصادی بر سر این فلز ارزشمند شده‌است. همه ما در مورد فواید مس و کاربردهای آن در تکنولوژی‌های مختلف آگاهیم و باید بیان کنیم که همین موضوع است که آن را تبدیل به یک فلز ارزشمند در حوزه‌های مختلف کرده‌است.

جنگ و آمریکا و چین هم بر سر خرید و فروش این فلز، نکته‌ای است که باید به خوبی بررسی شود تا پیش بینی صحیحی در مورد آینده صنعت مس بتوان به مخاطب ارائه کرد. به همین جهت گروهی از تحلیل گران و فعالان در این زمینه بیان کرده‌اند که به آینده این حوزه چندان خوش بین نیستند و این اختلافات میان دو ابر قدرت اقتصادی دنیا می‌تواند، سرمایه گذاران و بهره برداران معدن‌های بزرگ مس را دچار یاس و ناامیدی کند.

پیش بینی وضعیت آینده صنعت مس به صورت علمی
سیم و کابل

از طرفی دیگر برخی از تحلیل گران، نتیجه‌گیری کاملا متفاوتی نسبت به این موضوع داشته‌اند و بیان کرده‌اند که به واسطه استفاده مس در اکثر صنایع به واسطه پیشرفت‌های تکنولوژی برای تولید خودروهای برقی و انرژی‌های نوین، مس حکم طلای نایابی را خواهد داشت که اگر در آن از الان سرمایه گذاری کرد، می‌توان سودهای کلانی به جیب زد!

چه عواملی می‌توانند در آینده صنعت مس تاثیرگذار باشند؟

هرچند که در چند وقت اخیر به دلیل کاهش خریدهای چین، بازار مس کمی نابسامان به نظر می‌رسد، اما عواملی وجود دارند که اگر به درستی آن‌ها را تحلیل کنیم، می‌توانیم پیش بینی‌های دقیق‌تری از این بازار در چند سال آینده داشته باشیم. این عوامل و معیارهای مهم برای تصمیم‌گیری عبارت اند از:

محدود بودن منابع مس در دنیا

به واسطه این که معادن مس در سراسر دنیا محدود هستند و سالانه حجم عظیمی از این منابع برداشت می‌شود، در صورت عدم پیدا شدن فلز جایگزین برای مس، شاهد این خواهیم بود که قیمت این فلز گرانبها تا مقداری زیادی در سال‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

بازار بورس لندن و بررسی ذخایر مس در کشورهای اروپایی

برق
آینده

یکی دیگر از موارد تاثیرگذار که در پیش بینی این صنعت می‌تواند تاثیرگذار باشد، بازار بورس لندن و ذخایر فلزهای آن است. باتوجه به این موضوع به دلیل کاهش این فلز و ارزشمندتر شدن فلزهای جایگزین، احتمالا باید شاهد افزایش قیمت مس در سال‌های آتی باشیم!

پیش آینده صنعت مس و تاثیر آن بر روی سیم و کابل

بر اساس این که سیم و کابل از جمله مواردی هستند که با استفاده از مس تولید می‌شوند، تغییرات قیمتی در این صنعت می‌تواند بر روی تولید سیم و کابل در ایران و جهان هم تاثیر بگذارد. به همین علت توصیه می‌شود که اگر در هر صنعتی هستید که نیاز به مس به عنوان ماده اولیه دارید از همین الان به دنبال خرید این ماده اولیه و حتی ذخیره سازی آن برای ماه‌های آینده باشید.

نظر شما در این رابطه چیست؟ نظرات خود را در بخش مربوطه با ما و دیگر علاقه مندان این صنعت به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *