یکی از ضروری ترین بخش‌های ساختمان، قطعا بخش تاسیسات الکتریکی است. متاسفانه این بخش مورد توجه جدی قرار نگرفته است و کمتر شاهد حضور متخصصین خبره در مراحل طراحی، نظارت و اجرا هستیم.

بخش تاسیسات الکتریکی با رویکرد صرفه جویی انرژی، بهره برداری آسان، ایمنی، استفاده از تکنولوژی‌های روز به همراه یکی‌ از شاخصه ‌های اصلی خود‌ یعنی تجربه اجرایی، کمک می‌کند طرح ارائه شده در هنگام اجرای پروژه، به مشکلات رایجی اعم از عدم هماهنگی‌ در رایزرها، عدم سینی گذاری مناسب و … برخورد نکند که‌ این نشان از تجربه بالا و تخصص تیم طراحی و اجرا است.

در طراحي و اجراي تأسيسات الكتريكي ساختمان‌ها بايد در راستای رعايت مقررات ولتاژ ايمن – محيط‌هاي ايمني بدون اتصال زمين، انتخاب سيستم نيرورساني مناسب، با توجه به آئين‌نامه‌هاي ارائه شده و در حال اجرا، مجوزهاي لازم كسب شود. در تهيه طرح تأسيسات برقي ساختمانها و اماكن مسكوني و صنعتي يكي از وظایف مهم، پيش‌بيني برآورد هر چه دقيق‌تر درخواست يا خواست (تقاضا یا دیماند) يا حداكثر توان مصرفي خواهد بود كه در كليه مراحل به خصوص مراحل اوليه طرح و اجراي كارهاي ساختماني و تأسيساتي لازم است. همكاري نزديكي بين همه دست اندركاران اعم از طراحان، اجراكنندگان ساختمان و تأسيسات آن وجود داشته باشد تا با تبادل اطلاعات به‌موقع، موارد مختلف اجراء گردد.

• اجرا

تأسیسات برقی در مهندسی عمران جایگاه ویژه ای را برای خود رقم زده است، تا آنجا که اگر تأسیسات برقی از پروژه های عمرانی حذف شود، بهره برداری از آنها امکان پذیر نیست و همچنین تأسیسات مکانیکی ساختمان نیز کاملاً به تأسیسات برقی وابسته است.

تأسیسات برقی ساختمان، امکان استفاده از تمامی وسایل برقی جهت آسایش و راحتی را به همراه می آورد. تأمین نور و روشن بودن محیط زندگی در شب، دیگر دستاورد تأسیسات برقی برای ساختمان ها می باشد. رعایت اصول ایمنی در اجرای تأسیسات برقی برای سازندگان الزامی می باشد. در واقع بکارگیری استانداردهای لازم تأسیسات برقی ساختمان، زمینه ساز ایجاد یک ساختمان ایمن از لحاظ برق می باشد.

تأسیسات برقی یا به اصطلاح عام برق کشی ساختمان، طی چند مرحله موازی با عملیات بنایی صورت می پذیرد. در کنار تمامی‌ مراحل، آنچه باعث نتیجه ای خوب و مناسب در تأسیسات الکتریکی می شود، تیم اجرایی با تجربه و متخصص است. تیم اجرایی موفق، به کارفرمایان عزیز این اطمینان را می دهد که به بهترین نحو و با کمترین تأخیر و خطا پروژه را اجرا کند.

• الزامات اجرای تاسیسات الکتریکی

تمامی لوله كشی های برق باید از تابلوی برق مربوط شروع و به جعبه تقسیم یا جعبه كلید و پریز ختم شود، بدین معنی كه باقی گذاردن سر لوله به طور آزاد و یا استفاده از سرچیقی برای ختم لوله مجاز نیست.

در مواردی كه از لوله های غیر فلزی استفاده می شود، باید كلیه لوازم اتصال آن نیز از همان نوع انتخاب شود.

كلیه لوله های روكار و یا توكار باید با خط الراس دیوارها و سقف، موازی و یا عمود بر آن، به طور منظم نصب شود. همچنین فواصل لوله ها از یكدیگر باید مساوی بوده و شعاع خمش لوله ها یكسان باشد.

خم كردن لوله ها در صورت لزوم ، باید به گونه ای انجام شود كه لوله ها زخمی نشده و قطر داخلی آن به طور موثر نقصان نیابد. برای لوله های با قطر ۲۵ میلیمتر می توان از لوله خم كن دستی استفاده كرد، لیكن برای لوله های با قطر بیش از ۲۵ میلیمتر باید از ماشین خم كن استفاده شود.

لوله های له شده و زده دار نباید در لوله كشی مصرف شود و در هنگام نصب نیز باید دقت و مواظبت به عمل آید كه لوله ها زخمی و معیوب نشود.

تمامی مجاری و لوله ها باید از یك نقطه اتصال تا نقطه اتصال دیگر (جعبه تقسیم به جعبه تقسیم یا پریز به پریز و مانند آن) به صورت پیوسته امتداد یابد.

لوله ها باید در هنگام نصب خالی باشد و سیمها یا كابلها پس از پایان لوله كشی به داخل آن هدایت شود.

حداقل فاصله بین لوله های برق و سایر لوله های تاسیساتی از قبیل آب، گاز و امثال آن باید ۱۵ سانتیمتر باشد.

در مسیر لوله كشی توكار در هر نقطه اتصال چراغ، كلید، پریز و مانند آن باید یك جعبه متناسب با مورد كاربرد نصب شود.

مجاری فلزی، جعبه های تقسیم و كشش، تابلوها، كابلهای زره دار و لوازم لوله كشی مربوط، باید به سیستم زمین اتصال داده شود.

كلیه مجاری و لوله هایی كه به جعبه های تقسیم و یا كشش، تابلوها، كابینت ها و مانند آن ختم می شود، باید به طریق مقتضی علامتگذاری و مشخص شود.

• نظارت بر اجرا

یکی‌ از اصلی‌‌ترین بحث‌هایی که در امر اجرا وجود دارد، اجرای صحیح تیم اجرایی است. با توجه به حساس بودن تأسیسات برق ساختمان که در صورت اجرای غیر صحیح (عدم رعایت نکات ایمنی تخصصی برق)، می تواند خسارت جانی و مالی طاقت فرسایی را برای کارفرما و مهندسین اجرایی به بار آورد، حضور یک ناظر به عنوان ناظر مقیم یا ناظر غیرمقیم، در پروژه‌های ساختمانی امری ضروری است. تیم مهندسین می بایست با تجربه بالای خود و اطلاعات بالا از مسائل فنی،‌ توانایی ارائه خدماتی از قبیل نظارت بر اجرا، نظارت بر تیم اجرایی، نظارت بر طرح و … را برای مشتریان و کارفرمایان به ارمغان بیاورند.

اجرای درست تاسیسات ساختمان از آن جهت که با ایمنی ساختمان و افراد ساکن در ساختمان رابطه مستقیمی دارد، بسیار مهم است و راه اندازی اشتباه و نادرست تاسیسات در ساختمان، احتمال بروز مشکل و خسارات جبران ناپذیری را در پی دارد.

تاسیسات الکتریکی ساختمان خود را از صفر تا صد و به صورت کامل به تیم اجرایی موفق و با تخصص و تجربه کافی در زمینه تاسیسات برقی انواع ساختمان ها بسپارید تا با استفاده از بهترین استادکاران و مهندسان ساختمانی، حیاتی تازه به ساختمان شما ببخشند و آن را از حالت سرد و بی روح درآورده و به محیطی جذاب و دلنشین تبدیل کنند.