بر اساس و آمار اطلاعاتی که همین چند وقت پیش در مورد تولید مس از منابع آن در جهان توسط سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا منتشر شد، متوجه شدیم که تا به همین الان، حدود 700 میلیون تن از منابع مس در سراسر جهان استفاده شده‌است که با توجه به قیمت‌های روز، ارزش آن بیش از 4 تریلیون دلار برآورد می‌شود.

معرفی بزرگترین منابع مس دنیا

در واقع بر اساس نیاز صنعت‌های مختلف به سیم و کابل، سالانه در حدود 21 میلیون تن از منابع مختلف مس در سراسر جهان، این فلز ارزشمند استخراج می‌شود. بر اساس برآوردهایی که توسط USGS انجام شده‌است، منابع مس موجود در جهان در حدود 2.8 میلیارد تن هستند.

با کمی بررسی بیشتر جزئیات در این زمینه به خوبی متوجه خواهید شد که حدود 65 درصد از منابع مس موجود در جهان تنها در 5 کشور شیلی، استرالیا، مکزیک، روسیه و آمریکا قرار دارند. امروز در این مطلب قصد داریم، بزرگترین منابع این فلز ارزشمند را با تصاویر به شما معرفی کنیم! با ما همراه باشید.

معدن اودوکان (UDOKAN) در روسیه (Russia)

معدن اودوکان (UDOKAN) در روسیه (Russia)

معدن اودوکان با حدود 15 میلون تن ذخیره مس در سراسر جهان از جمله معادن توسعه یافته در سراسر جهان است که بهره بردار رسمی آن شرکت میلیاردر معروف روسی یعنی آلیشر عثمانوف است! شرکت بایکال با اداره این معدن عظیم و منبع بزرگ مس توانسته با صادرات منابع خود به کشورهایی نظیر چین که در این زمینه استفاده زیادی از سیم و کابل دارند، برای خود کسب و کاری بزرگ ایجاد کند.

معدن کاموآ کاکولا (Kamoa Kakula) در کنگو (Congo)

معدن کاموآ کاکولا در جمهوری دموراکتیک کنگو، یکی دیگر از منابع بزرگ مس در جهان است که میزان استخراج مس در آن به بیش از 700 هزار تن می‌رسد. در حال حاضر، مهندسین و متخصصین استخراج از معادن فلزهای گرانبها در حال بهره برداری از این معدن هستند و وعده داده‌اند که فاز اول پروژه بهره برداری از این منبع تا پایان سال 2021 به پایان می‌رسد.

پروژه بهره برداری از معدن کاموآ کاکولا در حال حاضر سه سرمایه گذار بزرگ دارد که عبارت اند از:

گروه معدن اینهو ونکوور

گروه معدن زیجین چین

دولت جمهوری دموکراتیک کنگو

معدن ال آرکو (El Arco) در مکزیک (Mexico)

بر اساس گزارشات، معدن ال آرکوی مزیک توسط شرکت مس جنوبی (Southern Copper Crop) بهره برداری می‌شود و پتانسیلی در حدود 190 هزار تن مس و 105 هزار تن طلا دارد. البته بر اساس شواهد موجود و گزارشات شرکت مس جنوبی تا سال 2025 باتوجه به شرایط اقتصادی موجود، امکان بهره برداری از این موضوع وجود ندارد و این شرکت بیشتر علاقه مند است که بر روی پروژه بزرگ دیگر خود یعنی تیا ماریا تمرکز کند.

معرفی بزرگترین منابع مس دنیا

معدن نوئوا یونیون (Nueve Union) در شیلی (Chilie)

همانطور که اشاره کردیم، شیلی یکی از بزگ‌ترین کشورهایی است که در آن منابع مس وجود دارد. یکی از این منابع بزرگ در این کشور معدن Nueve Union است که توسط دو شرکت بزرگ تک و نیومونت گلد کورپ در حال بهره برداری است. بر اساس تخمین‌های انجام شده برای تولیدات این مجموعه در 5 سال نخست فعالیت، متوجه شدیم که از این معدن در حدود 224 هزار تن مس، استخراج شده‌است!

معدن کوئلاوکو (Quellaveco) در پرو (Peru)

معدن مس کوئلاوکو در واقع یک معدن روباز است که در کشور پرو قرار گرفته و می‌تواند ظرفیتی در حدود 300 هزار تن برای 10 سال آینده جهان داشته باشد! این معدن روباز در حال حاضر توسط شرکت آنگلو آمریکن در حال بهره برداری بوده و امید است که تا سال 2022 قابل استفاده و استخراج مس باشد.

رودخانه فریدا  (Frieda River) در پاپوآ گینه نو (Papua New Guinea)

رودخانه فریدا  (Frieda River) در پاپوآ گینه نو (Papua New Guinea)

منابع مس موجود در رودخانه فریدا که برای تولید سیم و کابل از آن می‌توان استفاده کرد، متعلق به سه شرکت بزرگ است کبالت 27،‌ های لند پاسیفیک و یک شرکت چینی گم نام! رودخانه فریدا را می‌توان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع طلا و مس در جهان دانست که در آسیا قرار گرفته‌است.

بر اساس تخمین‌های انجام شده بر روی منابع موجود در این معدن، متوجه شدیم که این معدن در حدود 175 هزار تن مس و 230 هزار اونس اطلا دارد.

معرفی بزرگترین منابع مس دنیا

معدن آگوا ریکا (Aqua Rica) در آرژانتین (Argentina)

معدن Aqua Rica در استان کاتامارا شمال غربی آرژانتین قرار گرفته‌است و به عنوان یکی از بزرگترین منابع مس جهان شناخته می‌شود. این معدن به عنوان یک پروژه مشترک بین شرکت‌های طلای یامانا در کانادا، بازرگانی کامودیتی گلنکور کشور سوییس و نیومنت گلد کورپ است.

در حال حاضر این سه شرکت در حال انجام مذاکرات نهایی برای برنامه ریزی بهره برداری از این معدن هستند تا به زودی زیرساخت‌های لازم برای استفاده از آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن، فراهم شود.

معدن ال مولینو (El Molino) در پرو (Peru)

معدن ال مولینو (El Molino) در پرو (Peru)

آخرین منبع بزرگ مس جهانی که می‌خواهیم امروز آن را معرفی کنیم، ال مولینو است که یک پروژه طلا و مس محسوب می‌شود که در هر حال حاضر افراد متخصص بهره برداری از معدن، در حال بررسی آن برای امکان پذیری استخراج یا عدم آن هستند.

نظر شما در مورد بزرگ‌ترین منابع مس در جهان چیست؟ آیا این منابع می‌توانند نیازهای سیم و کابل صنایع را برطرف کنند؟ در بخش نظرات، می‌توانید تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر افراد به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *