در صنایع بزرگ امروزی که ولتاژهای بسیار بالایی در حال عبور و مرور از دستگاه‌های سنگین صنعتی از سیم‌های متفاوت است، باید خطر آتش سوزی را به صورت جدی در نظر گرفت زیرا اگر امکانات لازم برای مهار آتش در دسترس نباشد و آتش‌سوزی در کارخانه و یا شرکتی صورت بگیرد، عواقب مالی و جانی آن برای همگان جبران ناپذیر باشد. یکی از نکاتی که می‌تواند در صورت آتش‌سوزی از پخش شدن آتش و انتقال آن به سیستم‌های ذخیره برقی و تابلو برق‌ها (که معمولاً خطرناک‌ترین و آسیب‌پذیرترین بخش یک ساختمان در برابر آتش است) جلوگیری، استفاده از کابل نسوز اعلام حریق، کابل نسوز شیلددار و کابل نسوز سیلیکونی است. خریداری و نصب این کابل‌های ضد حریق می‌تواند کمپانش شما را از میلیون‌ها تومان خسارت نجات دهد و امنیت را برای ساختمان و کارمندان شما برایتان به ارمغان بیاورد.

کابل نسوز

فروش کابل نسوز به صورت عمده و خرده در بازار صورت می‌گیرد و می‌توانید به راحتی آن را تهییه کنید، اما درنظر داشته باشید که وظیفه کابل نسوز اعلام حریق، کابل نسوز شیلددار و کابل نسوز سیلیکونی، انتقال برق به صورت امن و حفظ مال و جان شما در هنگام وقوع فاجعه است. چنین اتفاقی ممکن است در طول فعالیت کمپانی شما تنها یک بار اتفاق بیفتد و شما فرصت آزمون و خطا ندارید و اگر از سیم‌های ضد حریق بی کیفیت استفاده کنید در یک چنین، ضررهای بسیاری را متحمل خواهید شد. برای اینکه این اتفاق برایتان نیفتد در ادامه ویژگی‌های کابل‌های های ضد حریق و انواع آن را معرفی می‌کنیم.

کابل ضد‌حریق چیست و چه کارآیی دارد؟

پیش از نصب کابل نسوز باید یک نکته مهم را در نظر بگیرید؛ کابل نسوز مقاوت با کابل تسوز مدافع فرق دارند. هر دوی این کابل‌ها به دلیل سودمندی آنها در صورت آتش سوزی به طور فزاینده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود که هر دو به نظر مشابه می‌رسند، اما کاربردهای بسیار متفاوتی دارند و در صورت آتش سوزی واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند.

Fire resistance cable

یک کابل مقاوم در برابر آتش، مثل کابل نسوز سیلیکونی و کابل نسوز شیلددار در صورت آتش سوزی به کار خود ادامه خواهد داد و برق را برای سیستم منتقل می‌کند. از طرف دیگر یک کابل بازدارنده شعله مثل کابل نسوز اعلام حریق پس از داغ شدن، انتقال ولتاژ را کامل قطع می‌کند. به این ترتیب یک کابل مقاوم در برابر شعله باعث می‌شود تا مدار در حالت عمل باقی بماند و امکان انتقال برق از طریق آن فراهم شود، در حالی که چنین چیزی در مورد کابل بازدارنده شعله وجود ندارد.

از کابلهای مقاوم در برابر آتش در مدارهای الکتریکی بحرانی مانند مدارهای ایمنی و مدارهای پشتیبانی کننده که برای کار در موارد اضطراری مورد نیاز است، استفاده می‌شود. از طرف دیگر، کابل‌های بازدارنده شعله در تمام مدارهای دیگر استفاده می‌شوند تا در صورت آتش سوزی می‌توانند گسترش آن را مهار کنند. یک کابل مقاوم در برابر شعله مطابق IEC 60331 عبور داده می‌شود و با غلاف‌های قرمز رنگی محصور می‌شود. رفتار کابل‌های مقاوم در برابر شعله به دلیل عبور از IEC 60332 از قبل تعریف شده و در یک غلاف بیرونی خاکستری یا سیاه رنگ محصور شده‌اند.

هر دو کابل بازدارنده شعله و مقاوم در برابر شعله برای یک احتمال استفاده می‌شوند اما در صورت آتش سوزی رفتار بسیار متفاوتی دارند. سرمایه گذاری در این نوع کابل‌ها، ایمنی دربرابر آتش را برای همه افراد را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. فروش کابل نسوز به دلیل اهمیت بالای آن، باید با حفظ مسئولیت صورت بگیرد که می‌خواهیم در ادامه راجب آن بیشتر صحبت کنیم.

رعایت کیفیت و موارد امنیتی هنگام تهیه کابل نسوز

در حین آتش سوزی، کابل‌های نسوز به لطف نوار غیر قابل اشتعال و عایقی که روی هادی‌های مس پیچیده شده است، ظرفیت عملکرد خود را حفظ می‌کند. علاوه بر این، کابل‌های مقاوم در برابر آتش فقط مقدار کمی دود تولید می‌کنند و باعث گسترش آتش و یا خفگی نمی‌شوند.کابل نسوز اعلام حریق به‌ گونه‌ای برای نصب در نظر گرفته شده که در صورت لزوم سیستم‌های زنگ خطر، کنترل، سیگنال و انرژی کار کنند و با وجود آتش کارایی خود را از دست ندهند.

کابل نسوز

تولید و فروش کابل نسوز فرآیندی حساس است. باید سیم‌های مسی را با لایه‌ها و عایق‌های مقاوم دربرابر آتش، پوشاند تا از آن‌ها محافظت شود. اگر این عایق‌ها ضعیف باشند و آتش به سیم‌های مسی برسد، آن وقت آتش به تمام سیستم‌های امنیتی ضد حریق نفوذ خواهد کرد.

انواع مخنلفی از کابل نسوز اعلام حریق، کابل نسوز شیلددار و کابل نسوز سیلیکونی برای شرایط مختلفی مثل شرایط مرطوب و یا سطوح ناصاف در دسترس است. توصیه می‌‌شود که پیش از نصب با مشاوران فروش کابل نسوز مشورت کنید و باتوجه به شرایط نصبی خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

کابل نسوز

کابل نسوز شیلددار و کابل نسوز سیلیکونی نیز فاقد هالوژن هستند و در هنگام آتش سوزی فقط مقدار کمی دود تولید می‌کنند. برای کابل، مقاوم در برابر آتش و فاقد هالوژن بودن، خواص بسیار مهم، اما جداگانه و مستقلی است که با استفاده از روش‌های مختلف پیش از نصب آزمایش می‌شوند تا درهنگام عمل خطایی در کارایی آن‌ها پیش نیاید.

منابع : rrkabel و rekacables

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *